Oud vlakbankje Stephan Werke FD 222, krijg de motor en schaafas niet van de vlakbank af.

Worrah

Nieuw lid
11 jan 2025
3
0
Ouderkerk aan de Amstel
Beste leden van het Woodworking forum,

Heb recent een oud vlakbankje gekocht, deze werkte zo ver ik kon beoordelen goed toen we hem ophaalden.
Na het vervoer ging hij wel aan maar kwam hij niet meer goed op toeren.
Het vermoeden was dat dit komt omdat de lagers vuil zijn en het smeervet oud is. Wat blijkt er was olie gelekt tijdens het vervoer, de heeft de boel meer vervuild.
Heb de machine voor zover ik kon uit elkaar gehaald zodat ik alles netjes kan poetsen, krijg de elektromotor er helaas niet af.
Heeft iemand tips of de manier om deze ervanaf te krijgen en/of hoe krijg ik de schaafas ervanaf?

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter
1000050466.jpg1000050467.jpg1000050468.jpgpro-fhIXLI0o.jpegpro-g6XzX6Rx.jpeg20250111_143152.jpgpro-g6XzX6Rx.jpeg

Bijlagen

• 1000050368.jpg
    1000050368.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Motor weer even in elkaar zetten. Dan de gehele motor met flens en tandwiel uit de tandwielkast trekken. Het kan zijn dat er ook aan de binnenkant van de schaafbank nog een lager met huis zit, dus betere foto's geeft betere antwoorden. Dan kan je eerst het tandwiel van de motor as af trekken en daarna de motor splitsen. Dan kan je vermoedelijk het huis van de tandwielkast van binnen van de vlakbank los draaien. Daarna kan het kleine tandwiel van de beitel as er af. Dan de lager deksels los en zo te zien moet je dan de machine splitsen om de beitel as er uit te krijgen. Als hij er uit is kan je de lagers er af trekken.

• Leuk
Waarderingen: Worrah

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
De olie zal vermoedelijk uit het tandwielkastje zijn gelopen, als je hem op zijn kant hebt vervoerd. Kan je betere foto's van de machine maken? Zodat te zien is hoe hij in elkaar zit? Heb je gecontroleerd of de stekker goed bedraad is voor jouw installatie? Dat hij bij de verkoper goed loopt, wil niet zeggen dat hij goed is aangesloten voor jouw installatie. Je hebt kans dat je hem nu maar op 2 fasen hebt draaien.

• Leuk
Waarderingen: Worrah

Worrah

Nieuw lid
11 jan 2025
3
0
Ouderkerk aan de Amstel
Beste Chevy,

Bedankt voor je reacties, heb vandaag de hele machine uit elkaar gehad, volgens uw instructies. Dit is goed gelukt en alles is nu schoongemaakt en weer netjes in elkaar gezet met nieuw vet in de lagers etc. De machine loopt nog steeds niet goed en ik denk inderdaad dat het met de stroom te maken heeft. Ik kreeg de machine met een 4 polige krachtstroomstekker, er was geen nuldraad aanwezig zowel de machine als schakelaar en de aarde zat wel tot de schakelaar, deze was alleen niet doorverbonden naar de machine. Verder was de machine in sterverbinding geschakeld, ik heb de machine vervolgens aangesloten op een 5 polige stekker, bruin op l1, zwart op l2 en grijs op l3, de aarde doorgetrokken van de schakelaar naar de machine en met een o-klem vastgezet achter een schroefje. De nuldraad is niet aangesloten. Heeft u enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast dank voor uw reactie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Probeer eens wat foto's van je machine te plaatsen. Het wordt een beetje raden zo. Heb je alles door gemeten? Schakelaar contacten goed? 0 heb je voor de motor niet nodig. Alleen de drie fasen. Weerstand over de drie spoelen gelijk? Kabel zonder breuken?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.