Oud houten speelgoed stiller maken

joostalexander

Nieuw lid
8 mei 2020
2
0
Hoi allemaal, ik had vroeger en super leuk houten poppenwagentje en dat is door naar mij gegaan. Ik denk dat mijn ouders minder problemen hadden met de herrie dat zo iets maakt, maar voor mijn eigen kinderen vind ik het erg lawaaiig. Vooral het ronddraaien van de as maakt irritant geluid, hout op hout.

Ik vroeg mij af of er iemand is die een idee heeft hoe ik ervoor kan zorgen dat het minder geluid maakt, het ronddraaien van hout op hout.

Alvast bedankt!

Toegevoegd een foto van waar het geluid voornamelijk vandaan komt, zodat het makkelijker is een voorstelling te maken.

IMG_9966.jpeg
 

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
41
16
Naarden
Hou ons niet langer in spanning Joost! Is het nu stil? Was kaarsvet inderdaad de oplossing?
En ff voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft... schrapen jullie gewoon wat van de kaars af en duw je dat er tegen? Of doe je de kaars aan en laat je het warme kaarsvet erop/ertussen lopen?
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
71
30
Ik pak een waxinelichtje en haal het aluminium omhulsel eraf, daarna met het waxinelichtje op de plek wrijven. Daarna ga ik er nog even snel een paar keer hard drukkend overheen, heen en weer. Dan warmt het op en wordt het een stuk gladder, alsof het een beetje in de poriën van het hout gaat. Zo doe ik het in ieder geval.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.547
727
Enschede
ingoogni.nl
Om kleine eiken vaten minder zuurstofdoorlatend te maken (werkt niet) heb ik pellets stearine. Een paar pellets op het hout en dan de verfafbrandfoehn er op om het te smelten zodat het in het hout trekt. Er blijft een dun laagje aan het oppervlak dat goed smeert. Zou ik niet met speelgoed doen, maar gaat prima voor grotere oppervlakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.