Oud grammofoonkastje: welke houtsoort

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91
Hallo,
Ik heb weer een opknapprojectje. Dit oude grammofoonkastje heb ik gered van een vochtige veranda bij een oud vrouwtje. Er is wel wat werk aan: er ontbreken 2 plankjes vanbinnen, deurtje hangt los, de klep vanboven hangt los,... maar een tof kastje!
Ik ben begonnen met alles afwassen en nu schuren. Ik dacht eerst dat het eik wasmaar niet dus. Wat dan wel?
1000033588.jpg
Geschuurd en deurtje met natte doek afgewreven

1000033619.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en ZotVanHout

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Ik zet in op Mahonie.

Ik heb er een aantal op het web gezien allemaal net een tikkie anders en die zijn inderdaad allemaal van eik.
Maar op de jouwe meen ik dus Mahonie te herkennen. Ik weet niet of in de jouwe nog het binnenwerk zit, voor het leuke hier een link naar een artikel over een komplete en gave soortgenoot uit Engeland en verkocht in het voormalig Ned-Indie: Columbia Grafonola Gramaphone - Made in England
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91
@Sparrows
Bedankt! Nee, hier zit geen binnenwerk meer in. Er ontbreekt ook een plankje. Aan de klep zit wel een leuke scharnier die ik nog niet eerder zag. Ik post er straks een foto van. Als je ze open plooit, klikt ze vast. Om terug te sluiten moet je ze indrukken. Ben al heel wat verder met schuren. Het is echt rood hout.

Ps. Op mijn werk heb ik een vrijwilliger, een gepensioneerde radioloog-oncoloog. Toen hij hoorde van mijn bijberoep drukke hij mij op het hart om bij tropische houtsoorten altijd een stofmasker te dragen. Hij had in zijn carrière veel lelijke kankers gezien hierdoor.
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
...om bij tropische houtsoorten altijd een stofmasker te dragen.
Graag gedaan. Ja zodra er echt 'stof' in de ruimte komt -dus ook bij niet tropisch hout, plaatmateriaal, mortel aanmaken etc. - adem je er wat van in, ook in de buitenlucht. Ik heb heel wat poeder en houtpikkels in zakdoeken gesnoten omdat ik zo eigenwijs was om er geen te dragen.

Ik ben benieuwd naar het scharnier. Groet, Michiel
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Oh ja die ken ik uit mijn jeugd. Ze zaten aan het klep-blad van "de secretairekast", een voor ons verboden element in de boekenstelling van mijn vader.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
138
57
Zaanstreek
@Belgje dit noemen we een klepschaar in Nederland. Het is niet het scharnier maar een extra mechanisme die zorgt dat het max 90gr opent en open blijft staan.

Qua hout zou een fruit ook goed kunnen, gokje naar kersenhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.