Otoro en Hattori paneelklemmen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik had extra paneelklemmen nodig. Keuze te over met Bessey op kop. Maar de Bessey vind ik wat te duur. Mijn keuze is gevallen op losse spanelementen. Pijpklemmen en klemmen voor montage op houten lat. De pijpklemmen zijn Otoro, Made in Taiwan en de andere klemmen van Hattori. Verkrijgbaar bij onder andere Dictum en Diether Schmidt. Klemmen zijn zeer degelijk uitgevoerd en netjes afgewerkt. De pijpklemmen hebben wel geen voetjes waardoor ze voor gebruik onder een paneel minder geschikt zijn. Voor de Hattori heb ik reien gemaakt in T vorm. Reden was in eerste plaats dat het geschikt hout wat ik had liggen (yellow poplar) 40 mm dik was. De klemmen zijn 27 mm breed. Dit zou moeten resulteren in een sterkere rei en ze blijven nu goed recht staan. Hoe ze in gebruik gaan zijn is nog even afwachten.
AD998326-751F-4DB1-B2F4-5AD14C9B5695.jpeg

AA0D38CA-311C-43BD-A419-21437AF8928E.jpeg

316E46ED-35E8-4BF5-B724-080ABA3C1193.jpeg

3D312511-0982-411F-813D-04027F0EBE0A.jpeg

DC84FFE9-306A-4165-9EC2-39BF37525567.jpeg
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: EdP en ZotVanHout

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Die Hattori klemmen hebben ze niet bij dieter schmid (net gezocht), zien er wel goed uit, die pijpklemmen overigens ook. Bedankt voor de tip!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
De Hattori staan inderdaad niet bij Diether Schmidt, maar die groene onder de Juuma lijken er wel verdacht veel op. En zijn nog eens 10 euro goedkoper.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Die Hattori's zien er prima uit en je YP reien ook.
Ik vraag me wel af of het bevestigingsgat niet erg dicht bij het eind zit, vooral bij de voorste rei op de foto. Door het ontbreken van "back-up" zal de klem de neiging hebben achterover te kantelen waardoor het geklemde materiaal van de rei wordt getild. Of zie ik het te somber in?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Je opmerking over dat gat is terecht. De klem moet in zijn geheel op de rei liggen om kantelen te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De pijpklemmen hebben wel geen voetjes waardoor ze voor gebruik onder een paneel minder geschikt zijn.
mathieu,
hieruit begrijp ik dat, wanneer je onderaan klemt, het de klemmen zijn die op de tafel rusten, waardoor het werkstuk ongelijk komt te liggen
bij dictum vond ik dit plaatje
naar analogie hiervan zou je een plank kunnen maken die breder is dan 2 x de doormeter van de klem, in het midden daarvan een gat boren met diameter = klem, en dan die plank doormidden zagen (dus midden door het gat), zodat je halve cirkels bekomt waar de pijpen in passen
langs de kant van het glijdende deel van de klem kan je zelfs die plank over de pijp schuiven

1598771288940.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Een plank met halfronde uitsparingen zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar ik betwijfel of de klemmen mooi rechtop gaan blijven staan. Daarvoor ligt het zwaartepunt nogal hoog. Het laatste wat ik wil is frustratie tijdens het lijmen door klemmen die moeilijk doen. Deze klemmen zal ik gebruiken als corpus klemmen, of bij het lijmen van panelen bovenop het paneel. Ik heb de andere klemmen om onder het paneel te leggen. Een paneel enkel met buisklemmen lijmen vind ik ook niet praktisch. Om het paneel vlak te houden leg ik een lat op zijn hoge kant over het paneel op dezelfde plek als de klem. Daar zet ik dan lijmklemmen op. Maar op een ronde buis gaan de lijmklemmen niet blijven zitten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Een simpele en efficiente truuk zag ik bij de Russische snijplankenman: een paar pvc-buizen op de tafel bevestigen. Diameter afstemmen op eronderdoor kunnen stelen van klem. Planken erop, verlijmen. Klemmen.

Nog iets: de leren beschermstukje voor de Otoro zou ik zeker erbij kopen. : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.