Osmo-vlekken verwijderen van staal

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
449
173
Zuid Holland
Ja het is woodworking.nl , en niet steelworking.nl , ik weet het :)

Ik maak nog wel eens een snijplankje en die werk ik af met Osmo. nu heb ik afgelopen maand dat binnen gedaan omdat het in mijn schuur nogal koud was en Osmo dan niet super droogt. Dit heb ik op een warmgewalst stalen aanrechtblad gedaan... en kennelijk niet secuur genoeg gewerkt, er is wat osmo achtergebleven. Dat is lekker uitgehard.

Nu ben ik al met Dasty, aanrechtreiniger en IPA aan de slag geweest, en heb de boel ook al een keer in wat WD40 laten weken wat ik daarna verwijderde. Remmenreiniger nog niet geprobeerd, maar dat is wel echt 2 niveautjes bruter qua chemie dan voornoemde spullen. Ik heb het ergste weg gekregen, maar je ziet nu nog wel een veeg.

Iemand een tip? Het vervelende van gewalst staal is dat het een satijnen look heeft en ook wat meer structuur dan gewoon staal. Even met staalwol schuren kan en zal prima werken, maar betekent wellicht ook wel dat mijn aanrecht een lelijke plek krijgt waar die satijnlook meer gaat glimmen. Melamine-sponsje kan ik nog proberen, maar hoe minder ik hoef te boenen/schuren hoe beter denk ik.

(ik heb stiekem de hoop dat @henkverhaar hier een of andere scheikundig onderbouwde truc voor heeft).

Dit is wel een van de betere foto's die aangeven hoe het materiaal eruit ziet:
1776422175789.png

Bijlagen

• signal-2026-04-17-123536_002.jpg
    signal-2026-04-17-123536_002.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 16

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
232
163
Zuid Holland
Heb je ergens een stukje verglijkbaar staal liggen waar je wat mee kan proberen? Zoja dan een beetje osmo er op smeren en daarna verschillende producten proberen. Ik zou starten met terpetine.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.601
632
Weet je zeker dat het geen geborsteld rvs is?

Uitgaande van rvs
Schoonmaken met warm water en een scheutje bleekwater.
daarna het hele blad in een plantaardige olie (heel dun en uitpoetsen tot het niet meer vet is)
(echt schoon rvs ziet er vies uit een klein beetje olie breekt het licht en zorgt voor een gelijkmatig uiterlijk)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.513
1.345
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Osmo is een hardende olie-emulsie - net als lijnolie en vernis ('lak', 'verf') hardt het uit door polymerisatie. Gepolymeriseerde harsen lossen door de bank genomen niet meer op in 'gewone' oplosmiddelen. Je moet ze OF verweken dmv warmte (en dan bij voorkeur door absorptie (lappen, keukenpapier) opnemen, verweken met hele 'aggressieve' oplosmiddelen (en dan ook weer absorberen), of reactief verwijderen (een 'oplosmiddel' dat de polymeren weer afbreekt gebruiken - de klassieke verfstripper methyleenchloride met natriumhydroxide of ammoniak is er zoeen). Dat soort afbijtstrippers (echte reactieve strippers) zijn bijna niet meer te verkrijgen voor particulieren - vroeger mengden we die zelf op het lab, met behulp van welwillende magazijnbeheerders ;-)

Sommige polymeren lossen wel op in 'speciale' oplosmiddelen, maar of er specifiek voor Osmo zoiets is weet ik niet, Osmo is niet een heel harde polymeer, dus het is niet uitgesloten, wellicht eens bij Osmo zelf informeren, maar als algemeen advies het bovenstaande. Ik zou denk ik beginnen met een strijkijzer en keukenpapier...

Alcoholische loog (zoek hier op het forum ;-) ) is ook nog een optie, maar zal wellicht eerder dan methyleenchloride met natriumhydroxide je staal aantasten, omdat het water in de alcohol (van nature en hygroscopisch) de oplossing sneller basisch maakt dan het watervrije methyleenchloride.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.