Osmo topoil bijwerken op dikke/ dunne gedeeltes

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
44
22
Zevenhuizen
Goedendag mede houtbewerkers!

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van een nieuw wijnrek.
Ik heb hiervoor eikenhout gebruikt en heb diverse nieuwe technieken moeten toepassen om dit te maken.

Al met al goed tevreden, nieuwe ervaring opgedaan en weer wat dingen geleerd wat ik de volgende keer anders kan doen :)

Tot dusver alles gelukt en was ik toe aan de volgende stap, afwerken.
Dit had ik ook nog niet eerder gedaan dus diverse tips/ tricks online gekeken en veel YouTube gekeken.

Om de kleur te bepalen heb ik diverse samples besteld van Osmo en Rubio besteld.
Na diverse proefstukjes heb ik uiteindelijk voor de Osmo Topoil Acasia gekozen en hier een flesje van besteld.
Naast de gewenste uitstraling van de Osmo Topoil leek het mij makkelijk om met een kwast aan te brengen.

Dit heb ik afgelopen woensdag gedaan. Nu was dat met de vele hoekjes en kleine onderdelen een grotere uitdaging dan ik verwacht had.
Na het opdrogen is het toch niet zo effen ingetroken als het sample en is het op sommige plekken te licht en sommige plekken te dik aangebracht.
Hierbij wat foto's.

Mijn vraag is nu of dit nog te herstellen is en zoja hoe.

Les voor volgende x: toch maar eens proberen met een pad/ doek aan te brengen :)

Alvast bedankt!

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
103
132
Boortmeerbeek
www.youtube.com
je kan het perfect met een borstel aanbrengen, maar je moet nadien (15 min laten inwerken) de overmaat wegnemen met een pluisvrije doek / papier. Anders krijg je inderdaad vlekken waar er teveel aan product aanwezig was. Ook altijd mooi met de nerf mee wrijven.

Normaal gezien breng je enkele lagen aan van de top oil, als dat nog niet gedaan is, zou ik dat proberen (kan egaliserend werken). Zo niet, zal het schuren worden vrees ik (wat geen evidentie gaat worden met alle kantjes).

Het blijft altijd redelijk wat werk om meubels (zeker met veel hoekjes en kantjes) af te werken met olie etc.
Voor een volgend project kan je ook altijd eens nadenken om bepaalde stukken eerst af te werken alvorens
te monteren (stukken die gelijmd dienen te worden kan je dan afplakken met tape).

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.411
774
Noord-Veluwe / Skåne
De fout die heel veel mensen maken met Osmo (beter gezegd met hardwax in het algemeen) is dat er veel te dikke lagen op het werkstuk worden gesmeerd. Dit spul breng je dun aan, daarna wrijf je het goed uit, en tenslotte veeg je de overmaat eraf. Eventueel doe je dit nog een tweede keer, en in meer uitzonderlijke gevallen een derde keer. Dat is ook een reden om het bij voorkeur niet met een kwast of roller op te brengen. TopOil is wat dat betreft trouwens net iets anders dan gewone hardwax, in dat het wat vaker in meer dan twee lagen wordt aangebracht. Maar ook hier geldt: conservatief toepassen.

Hardwax dringt enkele tienden tot enkele millimeters (in uitzonderlijke gevallen) door in het oppervlak (afhankelijk van de houtsoort). Schuren gaat dus vrij ingrijpend zijn. Zeker als je gefineerd materiaal hebt gebruikt (weet ik niet, afgaand op je post), want dan ga je gegarandeerd door het dekfineer heen. Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe je het anders kunt "corrigeren". Althans, niet zonder uiteindelijk op een veel donkerder uitstraling uit te komen.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.093
3.859
Gaanderen
hdv dat kan ik beamen. Mijn eerste keer met osmo had ik dat opgebracht als beits met een kwast. Gelukkig heb ik ervaring met schilderen en zag ik dat het niet de juiste methode was. Toen de gebruiksaanwijzing goed gelezen. Het was een klusje om het overtollige product op tijd te verwijderen. Met hulp van mijn vrouw en twee rollen keuken papier was het uiteindelijk een prachtig resultaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.