Osmo Topoil afwerken met Skylt?

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Dag allemaal, weet iemand of het mogelijk is om een afwerking met Topoil (acacia) af te werken met Skylt? Klant wil graag de bruine acacia kleur maar wel een stevige afwerklaag hebben. Hier dacht ik zelf aan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien een alternatief?

Alvast bedankt!
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Een lak gaat niet houden op een olie, je zal het hout dan eerst grondig kaal moeten halen.
Fout..... Ik heb zelf afgelopen week twee bijzettafeltjes gemaakt van robinia ( accasia) schijven.
deze eersty afgewerkt met olie ( snijplankenolie van de ikea) daarna goed laten droogen en daarna afgewerkt met 3 lage Trae Lyx das zo ongeveer het zelfde als Skylt.
Dit ging prima. zie Bijzettafeltjes Robinia ( Twee zusjes voor twee zusjes)
(Wel eerst ff een proefje op de onderkant doe hé)

Fred
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb ook ooit een test gedaan met lak (pu of alkydharsbasis, dat weet ik niet meer) over lijnolie, die positief uitviel. Maar zou het misschien verschil maken wat voor lak over wat voor olie? Ik zou me kunnen voorstellen dat het over een niet-drogende olie niet goed uitpakt.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Ik zou een olie nooit watergedragen aflakken - tenzij dit vanuit de producent uit op elkaar afgestemd is. Ik heb al 's bijvoorbeeld van Blue Dolphin een aflak over hun kleurolie gezet.

Zoals @FredR aangeeft zou ik dus ook nooit doen, de IKEA snijplankolie is een parafine olie en hard dus niet uit. Een lijnolie-product zoals de topoil zal wel meer uitharden. Maar ook hier geld, water op olie blijft altijd tricky.

Maar, waarom 2 producten die niet op elkaar afgestemd zijn gaan gebruiken? Skylt is zelfs een serieus duur product júist omdat zo onzichtbaar is - iets wat de klant niet wil. Pak een synthetisch blanke lak zoals Frencken Diaglass of hermadix parketlak en krijg die prachtige diepe kleur als olie maar een echt goede bescherming van een lak.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Schellak houdt prima op een geoliede ondergrond, zelfs als de olie er nog maar een paar uur op zit. Skylt zal prima op schellak houden. Schellak is snel droog, eigenlijk voor houtbewerkers super spul. Milieuvriendelijk, watervast, isolerend etc.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.