OSB lak

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Momenteel ben ik bezig met opzetten van haaklatten (french cleat) in de schuur. Ik gebruik daarbij OSB platen als achtergrond en deze zet ik in transparante beits, zodat het wat langer schoon en mooi blijft.
Op de Duitse Youtube kanalen hoor ik ze spreken over OSB panelen behandelen met OSB Lack . Ik heb even gezocht, maar kan op de site van Nederland bouwmarkten niet vinden, daar en tegen in Duitsland weer wel.

Ik vroeg me af wat er uniek aan deze lak is? Is het niet hetzelfde als gewone transparante beits?
Heeft iemand ervaring mee met OSB Lack (op z'n Duits).

1599471537689.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
evenmin daarmee ervaring
je zou de samenstelling met andere produkten kunnen vergelijken
zoeken op 'osb beitsen lakken'
meestal zit in watergedragen lak tegenwoordig pu
de prijs telt ook mee
is het voor binnen in je schuur, en is die winddroog, dan zie ik geen reden voor een waterbestendige lak
het luchtvocht zal toch in je osb dringen, zeker op de kopse kanten
het is mijn begrip dat er tussen beits & lak een verschil is
wat wikipedia bevestigt
en het is ook mijn begrip dat beitsen vochtregulerend zijn
van lakken betwijfel ik dat
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
blijkt voor speelgoed geschikt te zijn
wat opvalt is dat je een speciaal produkt nodig hebt om je borstel te reinigen, wat meestal op solventen duidt
ook dat doeken zelfontbrandend zijn, wat ik meestal bij olie lees
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Mijn schuur kan in winterdagen behoorlijk vochtig zijn, zeker als in de wind veel vocht bevat. Komende dagen ga ik de schuur dichten, het is nu net gatenkaas maar dan met een deur er in. Alhoewel, de OSB 3 platen zou dit tegen moeten kunnen. Het gaat er mij meer om dat het netjes blijft.

@bruine_beer dank je voor je technische fiche!
Het is een zogenaamde VOC (VOS) alkydlak. Wegens EU milieu eisen dient in verfstoffen minder milieu belasten middelen in te zitten. Deze verfsoorten zijn ook opgenomen in het bouwbesluit, de op terpentine basis verf is voor binnen niet langer toegestaan. Helemaal verbannen is het nog niet.

In deze VOC alkydlak zit een vervangingsstof (of gedeeltlijk ervan) van de bekende terpentine in. Dit betekend dat je de verf of lak niet mag verdunnen met terpentine, zonder kwaliteit in te boeten. Eerlijk gezegd heb ik geen grote verschillen gezien, misschien in duurzaamheid of kleur behoud?
Je kunt de kwasten nog wel reinigen met terpentine, het dringt me nu pas door dat deze niet zo goed werkt dan wanneer je de aanbevolen verdunning gebruikt. Bij kwasten reinigen met terpentine moet ik regelmatig terpentine verversen, en er blijft altijd wat restjes achter, waardoor de kwast hard wordt. Deze komt wel weer los als je 'm weer in terpentine doopt. Bij de aanbevolen verdunning, los het eigenlijk alles in zijn geheel op. Dikwijls hoef je niet nog eens te verdunnen. Voor OSB Lack is in dit geval EV-Verdünning.
Het is me tijdens schilderen ook opgevallen dat varkenshaar kwasten niet zo mooi en strak laat schilderen als VOC kwasten.

Wegens milieu en kosten (redelijk) overweging vind ik OSB Lack wel interessant. Ik zal een bezoekje aan de ooster-buren moeten brengen, dan neem ik gelijk een kratje bier mee terug. Ik ga eerst de overige lakken/beitsen opmaken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.