oranje gele kleur uit grenen vuren verwijderen.

Abels

Nieuw lid
24 aug 2021
2
0
Holthees
Graag zou ik willen weten hoe ik mijn grenen of vuren meubelen die momenteel heel oranje/geel kleurig zijn geworden door de jaren heen weer in de orginele kleur kan terug krijgen?En als ik deze dan behandel, hoe ik ervoor kan zorgen dat dit proces zich niet herhaald?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
bleken met oxaalzuur (te koop als ontweringswater) of waterstofperoxide - met als nadeel dat je het hout wel nat maakt, en dus vezels overeind zullen gaan staan. Voorkomen kan volgens mij door het meubelstuk permanent in het donker te bewaren (mogelijk ook zuurstofarm) :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Abels

Nieuw lid
24 aug 2021
2
0
Holthees
Ja om de meubels in het donker te bewaren zal niet mogelijk zijn. Ik dacht dat er iets op de markt moet zijn om dit proces tegen tegen te gaan.:) Ik zie ook wel een aanbieder die wasolie weisgrund aanbrengt, maar heb hier geen ervaring mee.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Het vergelen komt door de inwerking van UV-licht. Het enige wat je kunt doen volgens mij is het nieuwe hout goed behandelen met een vernis met ingebouwd UV-filter.
Uiteindelijk zal het toch vergelen. (Mijn ervaring met vuren/grenen sinds 1980)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.