Opvullen wormgaatjes na zandstralen

thomas b

Nieuw lid
29 aug 2024
1
0
Maastricht
Goedemorgen,

Ik heb recent een trap gezandstraald, echter kwamen veel wormgaatjes aan het licht, nu ben ik aan de slag gegaan met een tube kneedbaar hout maar dit geeft vlekken. Ook het uitborstelen van dat mengsel direct na het aanbrengen geeft vlekken aangezien het hout onregelmatig is en de porieën open staan door het stralen.

De uiteindelijke eindafwerking gaat met een naturelle transparante vernis gebeuren dus alles blijft zichtbaar.

Heeft iemand ervaring met het zo discreet mogelijk opvullen van houtgaatjes?

Mvg Thomas
 

Bijlagen

  • 20240812_112429.jpg
    20240812_112429.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 73
  • 20240812_112426.jpg
    20240812_112426.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 74
  • 20240810_172543.jpg
    20240810_172543.jpg
    42,5 KB · Weergaven: 73

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.243
593
Ik zou me meer zorgen maken om de draagkracht dan om het uiterlijk.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.840
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je er een laagje vernis over doe, is het dan nog vlekkerig? Of even nat maakt met een doek.

Je kunt van de vernis die je wilt gebruiken een papje maken met schuurstof en daar de gaatjes mee vullen.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Deze trap is al zo ver heen, dat je dat niet weg gewerkt krijgt, als je hem blank wil lakken. Als je dit blank wil , kan je het beste , als je zeker weet dat je beestjes weg zijn, overtrekken met een dunne laag hout.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik zou me meer zorgen maken om de draagkracht dan om het uiterlijk.
Ik vind ook dat sommige stukken er erg aangetast uitzien.
Een mooie trap, begrijp dat je die wilt behouden, wellicht aan de onderkant verstevigen ?

M.b.t. het dichten van de gaatjes, hieronder een stukje overgenomen van de site van een meubelrestaurateur:
Als de houtworm verdreven is en je bent achter gebleven met de gebakken peren, kunnen de gaatjes worden dichtgesmeerd met stopwas of een mengsel van schuurstof en borma holzmasselösung. Dit moet uiteraard worden gedaan wanneer het hout nog sterk genoeg is doordat de houtworm voldoende hout heeft over gelaten voor de restaurateur. Als de boel uitelkaar valt moet het hout eerst worden verstevigd. Dat kan met zeer verdunde beenderlijm of met borma houtverharder.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.832
1.032
Omgeving Eindhoven
Wat voor houtvuller gebruik je? Als je een houtvuller gebruikt die nagenoeg gelijk is aan de basiskleur van je traptreden, zou dit m.i. nagenoeg onzichtbaar moeten zijn.

Zelf geen ervaring met het product in kwestie, maar ik heb ooit op een beurs een demo gezien van Alsibois. Dat is in veel kleuren te krijgen, en de kleuren zijn ook nog eens onderling te mengen. Je kon echt bijna niet zien wat hout was en welk deel opgevuld. O.a. te koop bij Baptist zie ik nu.
Ik zie wel dat de gaatjes flink verkleurd zijn (zwart), ik weet niet of je die zwarte randjes daarvan wel mooi weggewerkt krijgt.

Maar... Zoals hierboven ook al geschreven, ik zou ook niet doorborduren hierop. De draagkracht kan ik zo niet inschatten, maar als er echt zoveel gaatjes in zitten als het lijkt op de 2e foto, zou ik zelf toch ook serieus gaan overwegen om de tredes te vervangen. En anders dikfineer erover plakken (mm of 3-5).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
De treden vervangen is nog niet zo simpel. Daar moet de trap voor uit elkaar. En zo te zien is de gipsgooier al langs geweest. En het zijn meerdere trapdelen op elkaar. Zo aan het wrongstuk te zien een trap van rond 1900. Die is dus geheel gespijkerd en prima uit elkaar te halen op zich.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Een trap van zacht hout, kreeg vroeger een loper, om te voorkomen dat hij stuk gelopen werd. Ik zou voor een flexibele trappenlak als afwerking kiezen. Zacht hout werkt behoorlijk en harde lakken scheuren, omdat ze de werking van het hout niet goed kunnen volgen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik zou toch twee keer denken vooraleer die trap uit elkaar te gaan halen.
Wordt nog gebruikt en er is nog niemand doorheen gezakt, nergens scheef etc.
Zou hem gewoon oplappen, slopen kan altijd nog.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Als je vragen stelt over gaatjes vullen en je bent al aan het afwerken, dan denk ik niet dat demontage voor de topicstarter een optie is. De vraat komt vermoedelijk vanuit de onbeschermde achterkant van het hout. De boorgangen hebben zo te zien onder de afwerklaag gezeten. Ik zou voor dat ik er verder werk van maakte, toch wel willen weten hoe veel hout er aan de achterkant van de trap nog over is. Op de foto's is ook niet duidelijk over hoe veel treden het gaat, maar gezien de aantasting is dat toch behoorlijk.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
505
Noord-Veluwe
Ik zou kijken of je fijn zaagstof kunt maken van een kleur die dicht bij het hout van de trap komt. Dat zou ik vervolgens ruim mengen met cellocol. Houd het mengsel redelijk vloeibaar, zodat het goed in de gaatjes kan vloeien (vandaar ook de nadruk op fijn zaagstof). Laten drogen en daarna licht schuren. Net genoeg om de gemorste vulling buiten de gaatjes weg te krijgen. Op dit manier moet je er nog maar weinig van gaan zien.

Ik ben het overigens eens met de bovenstaande advies dat je er verstandig aan zou doen iets van een versteviging aan de onderzijde van de treden aan te brengen. Als die 2e foto representatief is, dan is de draagkracht van de treden al aardig aangetast. Dat ligt wel een beetje aan hoe de trap geconstrueerd is, maar als je bij de onderzijde kunt komen is het niet zo moeilijk of veel werk om te doen en het geeft wel meer gemoedsrust.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
400
Prov. Groningen
Ik zou het er niet op wagen zonder te weten hoe de achterzijde is. Maar gezien de deplorabele staat van de treden heb ik er niet al teveel vertrouwen in. M.a.w. ik zou voor een nieuwe trap kiezen en die kun je natuurlijk precies zo maken als deze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Ik ga maar even vloeken in de kerk. Je hebt van die overzet traptreden. Dan verdeel je het gewicht mocht het onverhoopt niet sterk genoeg zijn. Je hoeft niet meer te lakken en je ziet de gaatjes niet.
Succes met de keuzes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.