Opspanplaat 1 1/2 6 tpi

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor de Union Graduate wil ik nog graag een opspanplaat van 15 cm. Er is één kleintje bij (60 mm), een grote en een heel grote (250 en 300 mm) uit aluminium. De kleine is erg klein (slechts vier schroeven dicht bij het center en de grote erg groot waardoor ze in de weg zitten bij het draaien van de buitenkant van een schaal.
Opspanplaten van 1 1/2 6tpi met linkse draad zijn niet in de handel verkrijgbaar. Het wordt dus maatwerk.
Ik kan een opspanplaat van M33 nemen en daar nieuwe draad in laten draaien. De M33 zou net buiten de 1 1/2 draad vallen. De Axminster opspanplaat (zoals ik er al eentje heb) zou kunnen dienen. Ik zou ook een van 1 8 tpi kunnen nemen, maar weet niet of de kraag dezelfde diameter heeft als de M33. Kan iemand daar op antwoorden?
Andere mogelijkheid is een voorlasflens DN 32 als basis gebruiken. Mijn vraag: heeft er al iemand een voorlasflens van draad laten voorzien en werkt dit?


1621179464295.png
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Als er genoeg “vlees” op de flens zit voor de draad zou het moeten kunnen. Er worden ook flenzen aangeboden voor het maken van achterplaten voor metaaldraaibanken. Zoals deze:Rohflansche für DIN 800-RO-DIN800
mijn lokale gereedschapleverancier had ze ook, gemaakt door Rohm. Materiaal is grijs gietijzer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom laat je geen andere as draaien. Op mijn Union graduate zit m33. Deze komt via Ronald Kanne.
Omdat ik dan te veel capaciteit in diameter verlies. M33 zou logisch zijn omdat ik dan de klauwen en opspanplaat die ik al heb kan gebruiken. Maar met rechtse draad op de kop moet ik de draairichting ook veranderen. Dit is uiteraard geen probleem, maar ik moet dan ook links gaan draaien en de leunspaan moet links staan. Maar de support voor de banjo is daar niet op voorzien. Die kan niet ver genoeg naar links om de maximale draaidiameter te benutten. Dus moet ik de support ook aanpassen. Dat zou nog eenvoudig kunnen met bijvoorbeeld een bedverlenging van Killinger maar ik heb dan ook een andere banjo nodig. Die van de Killinger 1450 geeft niet voldoende reikwijdte (is voorzien voor maximale diameter Killinger ). Al deze aanpassingen gaan dan flink in de papieren lopen en daar pas ik (voorlopig) voor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Het gat in die lasflens is conisch. Maar wat is er moeilijk aan een stukje as en een vlakke schijf van de goede maat met een gat er in voor het stukje as? Dan kan je zelf de maten kiezen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb al een mailtje gestuurd naar LRE Machinery, maar die antwoorden niet. De tweede link verstuurd wel naar België, is dus een optie. Ebay is erg duur.
Een van die grote aluminium opspanplaten kleiner maken is inderdaad de goedkoopste oplossing.En misschien ook wel de meest voor de hand liggende. Het is me eigenlijk ook niet duidelijk waar zo een grote plaat voor gebruikt wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.