opslagplaats in betonplex

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Hoi Allen,

Ik ben van zinnens om onderstaand werk te bouwen, volledig in betonplex 18mm.

Bedoeling is dat het in weer en wind zal buitenstaan om volle vuilzakken en dergelijke op te slaan. Daarom dus ook de keuze voor betonplex (waterdicht en het blijft wel iets langer leven dan de gemiddelde multiplexplaat).

Nu was ik initieel gewoon van zinnens om het overal te schroeven, en heb dus nergens echt inkepingen gemaakt. Maar nu vroeg ik me af, is het niet beter om dit ook te lijmen? Met bv een D4 lijm, zijn de naden dan meer waterdicht?

Voor het afwerken van de zaagsnedes heb ik al gelezen dat je dit ook best afwerkt met een lak, zodanig dat er geen water in komt, dus dat komt wel goed.
Als laatste, als ik dit toch zou vijzen (ik zou RVS schroeven gebruiken) is het dan ook aan te raden om de (verzonken) schroefgaten te behandelen? Zo ja, met wat doe ik dit dan het beste?


1614540115957.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kan het lijmen, maar da's extra werk
het zal volstaan om de zaagkanten af te werken
de bovenkant zal het meest van zon & regen te lijden hebben
als je die moet vervangen, en die gelijmd is . . .
verzonken schroefgaten waarin water blijft staan, zijn een zwak punt
dus beter met siliconen of polymeer opvullen
mpx barst bij schroeven, dus voorboren
je zet dit op (keuken)poten ?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Volgens mij kun je betonplex niet zomaar lijmen. Alles van binnen schroeven is misschien iets meer werk, maar komt de levensduur ten goede.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Misschien moet je kijken of je het kunt maken zonder te schroeven van de buitenkant, dan kan daar sowieso geen water komen.
Hoe meer ik erover denk, hoe beter ik dit idee vind. Ik heb sowieso nog restjes betonplex over dus die kan ik daarvoor dan gebruiken.

Voor de stenen eronder, ik heb nog van die betonnen afboording die ik uit de tuin heb gehaald, die kan ik daar ook voor gebruiken.

Voor de rand tussen de platen waterdicht te maken, is afkitten langs binnen/buiten een optie? Of zijn er andere en betere methodes voor?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe meer ik erover denk, hoe beter ik dit idee vind. Ik heb sowieso nog restjes betonplex over dus die kan ik daarvoor dan gebruiken.
het zijn allemaal hoeken van 90°
ik zou daar vierkante latten in zetten
Voor de rand tussen de platen waterdicht te maken, is afkitten langs binnen/buiten een optie? Of zijn er andere en betere methodes voor?
na het monteren afkitten zou ik beperken, omdat dat minder esthetisch is
betonpx kan je inderdaad moeilijk lijmen, omdat de oppervlakte speciaal gemaakt is om weinig hechtbaar te zijn
siliconen in de verbindingen vooraleer je de kast monteert
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Hoe meer ik erover denk, hoe beter ik dit idee vind. Ik heb sowieso nog restjes betonplex over dus die kan ik daarvoor dan gebruiken.

Voor de stenen eronder, ik heb nog van die betonnen afboording die ik uit de tuin heb gehaald, die kan ik daar ook voor gebruiken.

Voor de rand tussen de platen waterdicht te maken, is afkitten langs binnen/buiten een optie? Of zijn er andere en betere methodes voor?
Welke randen tussen de naden? De staande naden? Daar kun je een hardhouten deklatje op maken, en hoe groter je de overstek van de klep maakt hoe minder water er bij komt.
Op de hoeken kun je ook nog kunststof profielen lijmen. Het wordt er allemaal alleen niet mooier op naar mijn mening.
Of de hoeken in verstek, maar dat wordt buiten eigenlijk nooit gedaan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je bij het maken van het ontwerp rekening houdt met schroeven van de binnenzijde en nadenkt hoe water binnenkomt en blijft staan, dan ben je al een heel eind.
Dus dak schuin, voldoende overstek en wanden die de bodem afdekken. Voor de deur kun je ook nog kijken naar de goede detaillering.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Als je die kast buiten laat staan, dan zou ik alle snijvlakken en schroefgaten behandelen met randsealer. Dus niet alleen die zijkanten en schroefgaten die zichtbaar zijn na montage. Dat voorkomt dat het vocht langs die weg alsnog je hout intrekt. En bedenk dat vocht niet alleen uit regenwater bestaat, dus hoewel een overstek inderdaad erg nuttig is beschermt dat alleen niet afdoende tegen bijvoorbeeld optrekkend vocht. Zelf vind ik de randsealer van Frencken erg fijn werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wernerd

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
het zijn allemaal hoeken van 90°
ik zou daar vierkante latten in zetten

na het monteren afkitten zou ik beperken, omdat dat minder esthetisch is
betonpx kan je inderdaad moeilijk lijmen, omdat de oppervlakte speciaal gemaakt is om weinig hechtbaar te zijn
siliconen in de verbindingen vooraleer je de kast monteert
ik had inderdaad gedacht om de binnenranden af te kitten tegen het vocht. Maar m'n topplaat zal ver genoeg uitsteken om daar niet veel last van te hebben.

Zoals ik het nu getekend heb, staan m'n zijwanden op m'n onderste plaat. Maar als ik het goed begrijp kan ik het beter andersom doen (de zijwanden die tegen de plaat komen) om zo de naad te beschermen? Of luistert dit allemaal zo nauw niet?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
De naam betonplex wordt tegenwoordig aan heel veel platen met een glade coating gehangen.
echt betonplex bestemd voor het maken van bekistingen is niet zo heel erg goed bestand tegen het lang in weer en wind staan.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik zou zeker kiezen voor de zijkanten tegen de bodem ipv de zijkanten op de bodem, als ik jou was. Water kruipt overal tussen en wordt daarna vanzelf wel opgezogen. Daar heb je met zijkanten die over de bodem vallen veel minder last van. Maar ook dan nog steeds sealen! Het is even wat gedoe, maar het komt de levensduur van je kast echt ten goede.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zoals ik het nu getekend heb, staan m'n zijwanden op m'n onderste plaat. Maar als ik het goed begrijp kan ik het beter andersom doen (de zijwanden die tegen de plaat komen) om zo de naad te beschermen? Of luistert dit allemaal zo nauw niet?
hoe minder schroefgaten + onderbrekingen in de buitenste wanden - waarop de regen komt - hoe beter
als je de delen van binnenuit met een inliggende lat aan mekaar schroeft, dan zit je in die richting

er even over nadenken is aangeraden
de perfektie is niet van deze houtwereld
gun jouzelf het plezier om binnen ettelijke jaren een beter ontwerp op de wereld te zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.