Opslag verwerkt ruw hout

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Hoi,
Wellicht domme vragen...
Ik ben eindelijk in staat om ruw hardhout te verwerken zodat het perfect vlak is.
het zijn geen grote stukken maximaal 30/40 cm x 1m
De vraag en angst is dit.

1. Opslag, ik beschilk niet echt over een kast met perfect vlakke leggers en dus is mijn angst dat het verwerkte hout op die plank de vorm aanneemt van die plank en dus mijn werk voor niets is. (ik heb een hele kleine werkplaats).
2. Is het voldoende om de verwerkte planken op twee dwarsleggers te leggen (zolang deze stabiel liggen, geen wobbel)
3. Hoe slaan jullie je hout op dat nice en haaks is.

Alvast bedankt.
Groet!
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
471
713
Zuid West Drenthe
Ruw (gezaagd)hout sla ik op en wanneer er een bestemming is word het verwerkt tot een netto product.
Vaak is dat ook het meest praktisch, aangezien ik niet weet wat er over een paar weken, maanden of jaren van word gemaakt en dus kan ik ook nog niet weten welke bewerkingen (volgorde enz) nodig zijn.
Daarnaast werkt hout altijd na, dus netto bewerkt opslaan is om meerdere redenen niet handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
3. Hoe slaan jullie je hout op dat nice en haaks is
het beste is om tot brutomaat terug te brengen tot wanneer je het hout gaat gebruiken, en dan op nettomaat te brengen
het werken van hout dat reeds gerechthoekt is, kan je beperken door de planken te stapelen, boven + onder een stevige lat te leggen, en door de zijkanten van die latten een draadstang te plaatsen met een (vleugel)moer
daardoor druk je de stapel samen
op 100 cm zou ik 3 paren spanlatten zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.