opslag houtvoorraad

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Waarde Forumgenoten,

Afgelopen zaterdag ben ik in het oosten van ons land gaan kijken naar een houtvoorraad. En u weet allen dat "ik ga gewoon ff kijken" heel gevaarlijk is. En zeker bij deze partij was dat het geval. Wat een mooie houtsoorten lagen daar!! Afzelia, Wenge, Ovankol, Padoek, Mahonie, Eiken, Tulp, Kersen. Echt een pracht verzameling!!!!! Ik ben er enorm blij mee. Voor de komende jaren kan ik vooruit met hele mooie houtstukken.

En wat is het toch leuk om deze passie voor hout te kunnen delen met mensen. Het gesprek dat daar dan weer uit voort kwam was erg prettig! Tot zo ver de beschrijving van mijn zaterdag.

Maar ik zoek informatie over het opslaan van deze voorraad.

1) Waar kan ik informatie vinden over de beste manier om je houtvoorraad op te slaan?
2) Wat is volgens jullie de beste manier om je hout op te slaan?
3) Moet je het hout in huis opslaan of kan het ook in de inpandige berging?
4) Moet ik nog iets doen aangezien het hout een paar jaar in een ruimte heeft gelegen met een andere vochtigheidsgraad en temperatuur? Moet ik ergens op bedacht zijn?
5) In een paar planken zitten gaten. Ik kan niet zien of dat spijkertjes zijn geweest of dat het beestjes zijn. Wat is de beste beveiliging: Dat hout wegdoen, inpakken in plastic, gelijk behandelen met anti houtwormspul?
6) Er zitten ook 4 pakketten fineer bij. Een van de pakketten lijkt heel bros. Moet ik daar iets mee doen. Ik heb het in ieder geval beschermd in karton verpakt.

Ik weet dat ik het hout niet op de grond mag leggen/zetten. Ik ga komend weekend dan ook een stellage bouwen. Het mag niet op eiken liggen voor het looizuur in eiken. En tussen de stukken hout moet lucht kunnen komen, volgens mij.

Heeft iemand tips? Of misschien een bron waar ik zelf eea kan lezen?
Ik hoor het graag.
vr. grtn Bart
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als het hout droog is maakt het niet zoveel uit hoe je het opslaat. Hoeft zelfs niet met lucht rondom. Goed ondersteunen is belangrijk. Sommige mensen zetten het hout zelfs rechtop in een hoek.

Als je er mee gaat werken is het erg handig als het hout dezelfde vochtigheid heeft als je werkplaats. In je constructies moet je zowiezo rekening houden met het werken van het hout. Die inwendige berging lijkt me prima.

En die gaatjes, als ze regelmatig in rijen zitten zijn het vast spijker gaatjes, willekeurig verdeeld zou best eens van wormen kunnen zijn. Als het hout nu goed droog is, is de kans groot dat de wormpies dood zijn. Je kan zo'n plank eens een tijdje neerleggen met de gaatjes naar beneden gericht. Als je dan hoopjes zaagsel onder de gaatjes ziet verschijnen zou ik de planken maar in de kachel stoppen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
De directeur van de Fijnhouthandel Arnhem was ook zo vriendelijk om te reageren op mijn vragen.
Ter leringh van eenieder hierbij zijn antwoorden:

Bij vraag 4
Als ik bovenstaande opmerkingen lees veronderstel ik dat het hout al redelijk is aangedroogd (vers gezaagd hout moet nl. anders opgeslagen worden).
Als hout binnenshuis gebruikt wordt zal het eindvochtigheidsgehalte ca 10-12% worden. De ideale opslagruimte heeft dan een lucht-vochtigheidsgraad van ca 70-80%, een omgeving waarbij hout een vochtigheid van gemiddeld 10-12% zal aannnemen.
Let wel: als hout ongelakt in de huiskamer gelegd wordt, zou het (als de verwarming aan is bij vriezend weer, LV ca 30% of minder) enorm snel kunnen gaan drogen (en daardoor scheuren of kromtrekken) Daarom moet je 1) hout altijd afwerken met lak/olie/was en 2) ongelakt hout nooit in de huiskamer bewaren.

bij vraag 5
Als er wormen inzitten is er ook poeder. Geen poeder betekent een normaal gat of een dode worm (niet ongebuikelijk dat het van een zg. nathoutboorder is geweest en die overleven het drogen niet)

bij vraag 6
Niet aanraken :) en bevochtigen voordat u het gaat bewerken. Niet eerder: want als het te vochtig is kan het gaan schimmelen.

bij de 3 regels kennis over opslaan van mij zegt hij
Dat geldt met name voor vers hout.
Droog hout hoeft ook niet opgelat te worden, tis al droog!
'iets' op de grond is wel beter, zeker als het een schuur met vochtig beton is, zou ik er een vochtkering (folie, plaat multiplex) onder willen leggen.

bij de opmerking over tips geeft hij aan
Niet echt geloof ik. De houthandelscursus volgen misschien. Maar er zal bij u op school (zeker bij de dependance in Rotterdam) zeker wel info te krijgen zijn.

Vers gezaagd hout dient alsvolgt opgeslagen te worden:
Vers gezaagd hout moet veel vocht kwijt kunnen. Dat zou bij voorkeur in een carport (veel lucht maar geen regen en ZEKER geen zon) opgelat moeten worden.

Seek, dank voor je reactie. Daar kan ik wat mee.
grtn Bart
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De opslag wordt idd bepaald door het huidige vochtgehalte en het uiteindelijke doel ervan.
Zelf bouw ik ook muziekinstrumenten en hierbij is het vochtgehalte van zeer groot belang.
Anderzijds heeft het geen zin om hout voor buitenschrijnwerk te drogen tot 8%.
Tracht hout voor binnendoeleinden te drogen tot 8 à 12% en hout voor buiten tot 12 à 16 %.
Droog hout moet niet echt gelat worden maar een beetje luchtcirculatie kan nooit kwaad.
Maar nooit hout luchtdicht in plastic verpakken! Hout moet kunnen ademen en zich aanpassen aan de huidige luchtvochtigheid. Anders is er een te groot risico op schimmel.
Wat betreft de houtworm/nagelgat: Bij een nagelgat zie je dat de houtvezel opzij gedrukt is, bij een wormgaatje is de houtvezel doorboord. Het verschil is niet zo moeilijk te zien...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.