Opleiding meubelmaker

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik loop al een tijdje met het idee om next-level te gaan en een avondopleiding meubelmaker te volgen. In Pelt en Maaseik (Belgie) kan ik in Limburg via ‘Syntra’ een 3jarige opleiding volgen maar Maaseik ligt op een uur rijden van mijn woonplaats (Bilzen).

Heeft hier iemand via ervaring met zo’n opleiding bij een andere instelling? PCVO biedt het ook aan, maar duurt vier jaar en de leuke dingen leer je pas in jaar 3 en 4 :(

tips en ervaring welkom!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
alle goeie dingen vergen tijd
daarmee bedoel ik dat ervaring, kennis & handigheid opgebouwd dienen te worden
een snelcursus zit er meestal niet in
toen ik bij syntra startte, waren er nog opleidingscheques
helaas zijn die nu afgeschaft, wat reeds een paar slokken op de borrel geeft
cvo was nadien een financieel verantwoord alternatief
hoe het vandaag zit, weet ik niet
wat ik wel weet is dat een leraar die zijn kennis wil delen, goud waard is
en dan maakt het niet uit bij welke instelling dat is
goud kost een opleiding nog niet
zoeken, zoeken, . . .
de tijd is rijp, want de inschrijvingen beginnen binnenkort
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
alle goeie dingen vergen tijd
daarmee bedoel ik dat ervaring, kennis & handigheid opgebouwd dienen te worden
een snelcursus zit er meestal niet in
toen ik bij syntra startte, waren er nog opleidingscheques
helaas zijn die nu afgeschaft, wat reeds een paar slokken op de borrel geeft
cvo was nadien een financieel verantwoord alternatief
hoe het vandaag zit, weet ik niet
wat ik wel weet is dat een leraar die zijn kennis wil delen, goud waard is
en dan maakt het niet uit bij welke instelling dat is
goud kost een opleiding nog niet
zoeken, zoeken, . . .
de tijd is rijp, want de inschrijvingen beginnen binnenkort
Klopt, ik kreeg vorige week de mail van Syntra om in te schrijven. Kostprijs vind ik in vergelijking met sommige andere (werk-gerelateerde) opleiding reuze meevallen.

Ik weet dat Sint Jansberg (Maaseik) goed uitgerust is qua materiaal. Welke leraar waar staat en/of welke goed is, weet ik niet.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
89
Sterksel
Ik volg op dit moment de opleiding bij Syntra in Pelt. De docent is een zeer ervaren vakman.
In NL heb ik ook cursussen gedaan maar voor hetzelfde geld had ik hier een cursus van 10 weken terwijl ik in Belgie een heel jaar les heb. Dan kan je ook meer doen. Zo hebben we ook een les of 10 autocad gehad. Hier ging de docent wel erg snel door heen. Soms te snel maar zoveel tijd was er ook niet.

Ik hoor meer dat de machines in Maaseik beter zouden zijn. Persoonlijk weet ik dat niet want ik ben er nooit geweest. In Pelt zou dat wellicht beter kunnen, maar alles is goed genoeg voor de opleiding. Er staat een vlakbank, van dikte bank, formaatzaag, afkortzaag, pennenbank, lintzaag, langgatboor en een stuk of 10 werkbanken. Allemaal na uitleg vrij te gebruiken. De docent vind alles prima.

Syntra doet wel een poging om de groepen misschien wat te groot te houden want ze gaan er vanuit dat mensen afvallen. Dat is ook zo. Ik schat dat wij met 15 mensen begonnen en dat is eigenlijk te veel maar nu zijn we nog met zo'n 10 mensen en is het beter. Veel scholen doen dit trouwens.

Kortom, ik ben zeker tevreden en verwacht tot nu toe ook door te gaan met het 2e jaar. De kosten van de opleiding vind ik gewoon een stuk schappelijker dan een cursusje van 10 weken waarvan mijn laatste in NL echt een drama was. Mocht je toch iets in NL willen, kijk dan eens naar de cursussen van Mathijs Heijkers. Wel allemaal handwerk en nauwelijks machines, maar daar was ook zeer tevreden over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.