Hallo Bas, ziet er al goed uit. Je krijgt een mooie vlakke schaaf als je de zool met een viltstift zwart streept. Haal je hem dan over het schuurpapier dan weet je als je hem omdraait direct waar de holtes zitten, daar is de schaaf namelijk nog zwart. Als je de zijkant ook wilt doen. laat dan de schaaf met de onderkant langs een haakse geleider lopen zodat je een zuivere hoek van 90 gr. krijgt. Het inoliëen van de schaaf doe je het beste met Camelia olie. Absoluut geen diesel of een of andere olie, geen Teflon, geen Siliconen spray, alleen maar Camelia olie. Ik zal later wel eens een keer mijn teflondrama vertellen. Maar vooruitlopend, Spuit NOOIT met een Teflon spuitbus in een ruimte waar een meubelstuk in wording staat, je wilt niet meemaken wat er dan kan gebeuren. Via Baptist relaties ben ik er achter gekomen hoe David Charlesworth dat onderhoud doet. Hij heeft een soort sponsje met zo'n vezeldoekje erom. Dat zit in een metalen doosje. Als je sigaartjes rookte vroeger dan weet je wat voor een mooi rechthoekig doosje daar van over kan blijven. Zo een doosje dus. Het sponsje is vochtig van de Camelia olie. Iedere keer als hij een schaaf weg zet schijnt hij het doosje open te klappen en als een soort gewoonte gebaar even de onderkant en de zijkant met het sponsje "af te nemen" Dat lijkt me nou een geweldige gewoonte. Is ook bedoeld om heel lang met een flesje olie te kunnen doen. Camelia schijnt niet te vloeken met andere afwerkproducten. Nog een tip voor het slijpen van steek en schaafbeitels. Ik heb een klein winkelhaakje en ik zet met behulp daarvan met een potlood altijd een referentie lijntje onderaan de beitel. Zo kan ik ook zien wat er gebeurt als ik slijp. Kun je ook met een viltstiftje doen. Dat winkelhaakje is ook heel handig om je aan te leren dat je daarmee steeds contoleert of je handslijpsteen over dwars nog vlak is en je machinale steen "hoeken" heeft aan de zijkanten, dus ook recht is.