Opknappen laboratoriumtafel

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik heb recent een oude laboratoriumtafel op de kop getikt, welke ik als werkbank wil gaan gebruiken. De tafel komt uit een oude onderwijslaboratorium van Wageningen University. De afmetingen zijn 270 x 62 cm. Ik denk dat het blad een tropisch hardhout is, maar het is wel vrij makkelijk te tillen. Hebben jullie een idee welk hout dit kan zijn?

Nu heb ik geen ervaring met het opknappen van zulke grote objecten en waarschijnlijk ook niet de juiste gereedschappen. Hopelijk kunnen jullie me bijstaan met advies!

Wat is er mis mee (zie ook de foto's):
  • De lak is op grote delen beschadigd of afwezig
  • Waar de lak afwezig is, zitten enkele kieren tussen de planken
  • Het oppervlak van het blad is niet vlak

Ik ben sowieso van plan om de oude laklaag te verwijderen en het blad in de lijnolie zetten. Ik heb een stofmasker besteld, aangezien je bij een labtafel nooit zeker weet welke chemicaliën er op gemorst zijn. Verder ga ik ook aan de slag met een lade-indeling, het monteren van een bankschroef (peaktool van Baptist) en het rechterschot verwijderen, zodat de tafel door gaat lopen naar m'n afkortzaag.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik het blad wil gaan vlakken. Dit lijkt me erg veel werk, waarvoor ik de juiste gereedschappen niet heb (grote handschaaf). Een andere optie is het gebruiken van een losse plaat multiplex of MDF voor werkzaamheden waarbij ik een vlak oppervlak nodig heb. Ook vroeg ik me af hoe ik de kieren het beste kan dichten. Via Fine Woodworking vond ik de tips om zaagsel met epoxy/houtlijm te mengen of de kieren uit te stomen (How to Rehab a Traditional Workbench - FineWoodworking). Denken jullie dat dit kan werken? En hebben jullie verder nog tips over hoe ik deze laboratoriumtafel het beste kan ombouwen tot een werkbank?

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen. Als mijn andere activiteiten het toestaan, begin ik van de week met het schuren.

Groet,
Ertrike
 

Bijlagen

  • IMG_20210704_133606.jpg
    IMG_20210704_133606.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 107
  • IMG_20210706_092400.jpg
    IMG_20210706_092400.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20210705_145234.jpg
    IMG_20210705_145234.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 100
  • IMG_20210706_092337.jpg
    IMG_20210706_092337.jpg
    126,3 KB · Weergaven: 103

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik heb een soortgelijk werkblad, afkomstig uit een oud scheikundelab. Mij is verteld dat het teak is, ziet er vergelijkbaar uit. Mooie aanwinst!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Iroko kan (ook gezien de afbeeldingen); labtafels moe(s)ten goed chemisch bestand zijn, dus dicht en niet poreus, en bij voorkeur vettig. Dan blijven de bekende tropische hardhoutsoorten over. Overigens denk ik dat lignum vitae de ideale houtsoort zou zijn voor labtafels - maar ja, die prijs...

Kun je nog nagaan in wat voor omgeving de tafel precies gebruikt is? In de meeste gevallen zullen eventuele resten chemicaliën in het hout niet heel spannend zijn, maar ik zou me zo maar een aantal uitzonderingen kunnen voorstellen...

Ik geloof niet dat ik daar zomaar - zonder nadere informatie - een aanrecht of keukentafel van zou maken, zoals in de marktplaatsadvertentie zo vrolijk wordt geroepen ;-)
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik heb als student ook aan deze tafels gezeten, dat waren voornamelijk pipetteer-experimenten met zoutzuur, niet zo spannend dus. Voor zover ik weet zijn ze vooral voor onderwijs gebruikt, maar ik weet niet of daar ook heftige chemicaliën bij zijn gebruikt.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Kieren dichten kan zoals aangegeven door het blad te zagen en opnieuw samen te stellen, of epoxy samen met gezeefd zaagsel of met een zaag met geleiderail een paar mm inzagen en dan een latje erin lijmen. Vlakken kan goed met bandschuurmachine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier gaat het helaas al mis, aangezien ik geen vlakbank heb.
we houden allemaal van onze hobby of ons (bij)beroep
is er geen collega in de omgeving waar je terecht kan
voor hulp is er een specifiek draadje
Een bandschuurmachine kan ik eventueel lenen.
mét schuurraam er op schuur je nog vlakker
het blijft nog altijd een kleine oppervlakte die je tegelijk schuurt

Zou het werken om met U-profielen aan de onderkant het blad recht te trekken?
het proberen waard
als de zijkanten van het blad omhoog staan, dan worden de kieren groter
of kan je het blad omdraaien ?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
De echte teak werd regelmatig gebruikt in labo's daar deze zeer resistent is tegen diverse chemicaliën.
Als ik de foto bestudeer lijkt iroko mij inderdaad de juiste houtsoort.
Indien je dit schaaft zou dit geel achtig moeten zijn, maar verkleurt snel naar chocolade bruin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.