Opknappen bailey met nieuwe handvatten

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Hallo allemaal, ik was bezig met nieuwe handvatten voor mijn stanley bailey. Tot..heeft iemand een beter idee? Ik heb tropisch hardhout gebruikt maar toch iets te moeilijk lijkt mij. Ik zoek hout wat zich makkelijker laat bewerken maar toch mooi en stevig is..iemand die ook zelf handvatten heeft gemaakt? Welke houtsoort hebben jullie gebruikt?20220902_174546.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.673
2.560
Gaanderen
Ik heb hem van notenhout gemaakt. Ik vond de moeilijkheid in het boren van de gaten recht en op de juiste plek. Je moet ook even kijken naar de richting van de nerf. Beuken is ook een prima keuze. Ik zou als beginner wegblijven van zeer harde houtsoorten.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Paul Sellers heeft hier ook een film over (filmpje kan je het niet meer noemen), kan alleen niet verstaan welke houtsoort hij gebruikt.

 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb jaren geleden een reststuk eiken gebruikt, niet prachtig maar het zit nog steeds.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb er nog gemaakt uit beuk. Tropisch hardhout kan zeker ook, maar de nerf moet inderdaad anders lopen. Beter horizontaal. Dan zit de zwakke plek wel elders, maar alvast niet in het "voetje". Tip: boor eerst het schuin gat in een blokje (boren langs 2 kanten) en test het al eens. Breng daarna pas in juiste vorm.

Ik meen te herinneren dat Paul Sellers taxus (yew) gebruikt heeft, maar zoals aangegeven zijn veel houtsoorten geschikt. Liefst niet te rechtnervig, dan splijt het minder makkelijk.

Hier draadje met mijn beuken handvatten: Stanley nr. 5 omvormen naar roffelschaaf (scrub plane)
 
Laatst bewerkt:

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ik heb hem van notenhout gemaakt. Ik vond de moeilijkheid in het boren van de gaten recht en op de juiste plek. Je moet ook even kijken naar de richting van de nerf. Beuken is ook een prima keuze. Ik zou als beginner wegblijven van zeer harde houtsoorten.
Dat is een goede tip. Daar kan ik wel wat mee. Ik was eigenlijk serieus aan het overwegen om nog een stukje mystery wood te gebruiken. Ik heb ooit een doosje op mp gekocht..overigens had ik het handvat al heel ver klaar. Misschien niet zichtbaar op de foto maar alle gaten zaten er al in..met de hand geboort na het zien van een video van rex kreuger. Met een ouderwetse booromslag gedaan. Heb een ringetje om de boor gedaan zodat je kan zien dat je horizontaal boort. Vertikaal is dan met het oog nog goed te zien.. maar notenhout of beuken is denk ik een goede keus. Dus ik ga maar eens op jacht naar een stukje..
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ik heb er nog gemaakt uit beuk. Tropisch hardhout kan zeker ook, maar de nerf moet inderdaad anders lopen. Beter horizontaal. Dan zit de zwakke plek wel elders, maar alvast niet in het "voetje". Tip: boor eerst het schuin gat in een blokje (boren langs 2 kanten) en test het al eens. Breng daarna pas in juiste vorm.

Ik meen te herinneren dat Paul Sellers taxus (yew) gebruikt heeft, maar zoals aangegeven zijn veel houtsoorten geschikt. Liefst niet te rechtnervig, dan splijt het minder makkelijk.

Hier draadje met mijn beuken handvatten: Stanley nr. 5 omvormen naar roffelschaaf (scrub plane)
Netjes gemaakt en precies het resultaat wat ik voor ogen had..👏👍
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Jammer, masave gaat verhuizen. Dus het project moet ik even uitstellen. Als ik een update heb post ik die natuurlijk..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.