Openslaande deuren (hardhout): trekt krom. Wat te doen?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
548
322
Goedemorgen allen,

Afgelopen jaar heb ik ons huis flink verbouwd en daarbij ook openslaande deuren gezet.
Het spul is van marktplaats afkomstig.
Sedert driekwartjaar geleden heb ik alles geplaatst. Daarbij sloot alles keurig.

Inmiddels is de linkerdeur (die met klink) ongeveer een centimeter kromgetrokken aan de onderzijde.
Hij sluit nog wel, aangezien het middenstuk niet zoveel is getrokken.

De binnenzijde staat in de nette verf, de buitenzijde alleen in de grondverf. Het schilderen daarvan staat binnenkort op de planning.
Ik overweeg om twee nieuwe deuren te maken van 'Multiplex met aluminium laag', maar ik kom eerst raad vragen of ik deze deuren nog zou kunnen redden.
Opspannen? Een deel hout vervangen? Wat zijn jullie tips?
 

Bijlagen

  • IMG_9397(1).JPG
    IMG_9397(1).JPG
    53,9 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9396(1).JPG
    IMG_9396(1).JPG
    71,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9395(1).JPG
    IMG_9395(1).JPG
    109,2 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9394(1).JPG
    IMG_9394(1).JPG
    105,5 KB · Weergaven: 35

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.743
1.968
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik volg graag deze man:


en voor deze kast restauratie had hij hetzelfde probleem. De eerste oplossing die hij probeerde was de boel in stoom te zetten en plat te trekken tegen een referentieobject. Dat hielp een beetje, maar niet voldoende (bij hem was de boel echt goed krom) dus uiteindelijk heeft hij een deel van de deur eruit gezaagd en een nieuw stuk erin gezet en toen was het opgelost.

Helaas moet je dan wel de verf eraf halen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.132
1.779
Terkaple
www.woodworking.nl
Als de deur ooit recht was en nu krom, dan is de kans groot dat als de deur weer het zelfde vochtigheid percentage heeft, hij ook weer recht wordt. Ik is erg vochtig geweest, ik zou even beter weer afwachten.

jaap

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.386
2.712
Goede kans dat doordat je de deur niet rond om goed in de verf hebt, dat het onderpaneel nog natter is aan de binnenkant, omdat daar de verflaag wel gesloten is. Ik zou zoals jaap al aangeeft, even afwachten of de deur weer wat in model komt, als het langer droog is. En hem dan dekkend van verf voorzien.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
978
354
Prov. Groningen
Zoals @chevy66 zegt, goed dekkend en vergeet dan vooral niet de onderkant. Liefst deur eruit nemen en extra aandacht schenken aan de onderzijde. Vooral het kopse hout van de zijstijlen is daarbij erg belangrijk aangezien daar de opname van vocht een wezenlijk punt is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.386
2.712
Ik kit de onderhoeken voor ik de ruit zet. Zeker bij merbau deuren. Anders bloed het kopse hout altijd. Hoe goed je de deur ook schilderd.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
548
322
Dank voor jullie tips. Ik ben begonnen aan de achterzijde van het huis met het schilderwerk, en daar inderdaad de deuren ook uitgenomen zodat ik onder de deur maar ook achter de scharnieren kan schilderen.
Het kopse hout van de stijlen is dan inderdaad een aandachtspunt.

ik ga dze deuren nu even overslaan en hopen dat ze binnenkort weer rechter gaan trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.