Open wand kast op maat

SanchoPanza

Nieuw lid
19 mei 2025
1
0
Superman=44
Graag jullie advies/ tips in verband met de wens om een kast te maken.
Nul ervaring met een volledig nieuw iets, maar al wel veel (vooral IKEA) kasten omgebouwd, op maat gemaakt.
Ik dacht van ik probeer een relatief simpel iets.
Mede omdat ik geen kast kon vinden die enigzins makkelijk op maat te maken is met deze diepte.

Het gaat om een wandkast in een nis, tussen 2 muren in, met open vakken.
De muren zijn ongeveer 142cm van elkaar, onderin lopen plinten van 12cm hoog.
Ik zat te denken aan een hoogte van 200cm. Het plafond is ongeveer 230cm. De diepte is 180mm. (De nis zelf is 19,5cm diep)
Qua planken overweeg ik een dikte van 30mm, eikenhout.
De maximale 'overbrugging?' is de brede plank (D), deze zou ik graag 1000mm willen hebben (ivm het gedeelte er onder).
Bijgevoegd is een concept van de opbouw.

De muren lopen zeer matig recht (verschilt op sommige punten tot wel maximaal 20mm breed).
Het idee is om de kast haaks te maken, een (witte?) achterplaat te plaatsen en vervolgens de zijkant op 1 of andere manier af te werken met latjes aan de zijkant.
Met de voorgestelde 180mm diepte is de kast wel in 1 lijn met de 2 zijkanten te krijgen.
Ik zit te denken om het geheel te lijmen en te schroeven.
De zichtbare schroefgaten verzonken maken, houtvuller en schuren.

Om de kast vast te zetten zat ik te denken aan 2 bouten in de zijwanden (beide zijn 'pilaren' van baksteen' ).

Dan de vragen:
Zijn er qua stevigheid nog adviezen te geven?
Ik was op zoek naar een balans tussen enerzijds een stabiel/ stevig/ voor mij maakbaar product en aan de andere kant iets wat er aardig uit ziet ;)
Qua gewicht weegt eiken blijkbaar 0,71kg/ liter, voor de 7 planken van 200x3x18cm die ik nodig heb weegt het geheel blijkbaar ongeveer 54 kilo. Dat klopt wel geloof ik?
Zou 3cm voldoende dik zijn voor deze constructie? De grootste overbrugging zonder ondersteuning is 1000mm breed.
Nog tips voor een 'vriendelijkere look', mogelijk wordt het wat te duister/ kil, ik zat te denken aan een witte achterplaat?
En eventueel nog de verticale delen een randje te geven door te frezen?
Tips om de onregelmatige tussenruimte straks weg te werken aan de zijkanten?

Bijlagen

• Wandkastv01.jpg
    Wandkastv01.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 21

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.044
2.518
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom op dit mooie forum !

ik zou boven de kast geen ruimte laten
ofwel opvullen ofwel de kast tot tegen het plafond opkrikken & onderaan een plint zetten

De maximale 'overbrugging?' is de brede plank (D), deze zou ik graag 1000mm willen hebben
op jouw tekening oogt die 820
maar normaal onderbreek je een ligger niet
dus 1.400

Ik zit te denken om het geheel te lijmen en te schroeven.
De zichtbare schroefgaten verzonken maken, houtvuller en schuren.
je kan met deuvels werken + op de onzichtbare kanten schroeven

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.