Open bekleding tuinhuis bevestigen

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo

Ik ga binnenkort een tuinhuis bouwen met een verticale bekleding in hardhout. Ik lees dat deze verticale latjes vastgezet moeten worden met rvs schroeven of bolkopnagels. Wij vinden dat echter niet mooi, en ik vraag me af of jullie alternatieve bevestigingsmethodes kennen die minder opvallen. Volgend tuinhuis zou bvb langs binnen geschroefd zijn: 0653F8D9-0321-4B86-9B2E-E9BD7A4762BD.jpeg
Wat is jullie idee hierover?
De meeste bouwers zie ik rvs Brads gebruiken, maar dat wordt eigenlijk afgeraden...
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Afgaande op de foto maken ze kleinere panelen waarbij vanachter word geschroefd met de zwarte (dampopen) folie erin verwerkt. Die kun je dan weer blind aan de constructie schroeven.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Klopt, maar dan lappen ze volgens mij de regels wat betreft ventilatie aan hun laars... ik dacht aan rvs minibrads, maar dat wordt ook niet overal aangeraden...
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het paneel kan natuurlijk gewoon uit latwerk bestaan. Daar hoeft geen plaat materiaal achter te zitten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
En wat denk jij van rvs Brads?
bevestig je de latten langs voor, dan zijn brads het meest discreet
die worden veel gebruikt
best rvs
waarom worden ze volgens jou afgeraden ?
nagels of schroeven vallen zeker bij latten van van 25 dik en 35 breed meer op dan gewenst

voor een goeie ventilatie moet je rachels achter de latten plaatsen
daarvoor kan je dezelfde latten gebruiken
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
op 25 dik is dat wat schraal lijkt me. Het idee van de foto gaat natuurlijk makkelijker door de dikte waarin geschroefd kan worden. Op 22 achterlat en 25 bekleding moet je al voorzichtig schroeven met een 40 schroef om geen puntjes erdoor te krijgen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
denk dat met dit type balkjes RVS brads te zwak zijn, die kunnen de werking van zo een balkje nooit tegenhouden. Bij dit type gevelbekleding zie je dikwijls dat ze geschroefd zijn en dat de schroef onzichtbaar is met een houtprop (kan je zelf maken of kopen)
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
bevestig je de latten langs voor, dan zijn brads het meest discreet
die worden veel gebruikt
best rvs
waarom worden ze volgens jou afgeraden ?
nagels of schroeven vallen zeker bij latten van van 25 dik en 35 breed meer op dan gewenst

voor een goeie ventilatie moet je rachels achter de latten plaatsen
daarvoor kan je dezelfde latten gebruiken
Ik lees dat men getorste bolkopnagels aanraadt, al dan niet met een nagelpistool geschoten. Maar dat vind ik behoorlijk lelijk... Bestaan er ook getorste gewone rvs brads? Gladde zouden door het werken van hout vaak naar buiten komen, lees ik...
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
eigenschap van brads is net dat ze geen kop hebben waardoor ze (bijna) onzichtbaar zijn. Ideaal voor binnen schrijnwerk (plinten, deuren, kasten,...) Door deze eigenschap (koploos) zijn ze dus niet echt geschikt voor buiten schrijnwerk waar je met werkend hout zit. Met brede planken kan je dit nog proberen opvangen door verschillende brads te schieten onder een andere hoek maar met jouw smalle latten gaat dit op termijn problemen geven. Ben er redelijk zeker van dat je na een paar maand enkele balkjes zal hebben die loskomen zeker als het hout onderhevig is aan regen en zon

vandaar mijn voorstel om de balkjes te schroeven en met een prop de schroef af te dichten zodat ze onzichtbaar is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je zulke panelen maakt, kun je ze toch gewoon tussen de balken aan je schuur schroeven met zwarte rvs schroeven? Panelen maken op de manier zoals AvanderLinden al aangeeft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zou je het best te werk gaan om de latjes netjes op z'n plaats te houden wanneer je langs de achterkant schroeft?
1) een plaat maken waarop je een soort tegenprofiel maakt waarin de latjes komen
2) de latjes in dat tegenprofiel leggen
3) de plaat bovenop de latjes leggen + schroeven door de plaat tot in de latjes
is deze uitleg te abstract, dan maak ik een tekening
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
1) een plaat maken waarop je een soort tegenprofiel maakt waarin de latjes komen
2) de latjes in dat tegenprofiel leggen
3) de plaat bovenop de latjes leggen + schroeven door de plaat tot in de latjes
is deze uitleg te abstract, dan maak ik een tekening

Bedankt! Zou je dat tegen profiel best frezen, of denk je dat het ook met latjes kan? Ik was zelf ook over een soort van mal aan het denken. En dan, om ervoor te zorgen dat er niet te veel contactoppervlakte is tussen de latjes en de structuur waaraan ze geschroefd worden, eerder werken met een kader ipv een plaat. Hoe dat kader er dan best uitziet, moet ik nog bedenken...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt! Zou je dat tegen profiel best frezen, of denk je dat het ook met latjes kan?
tegenprofiel gewoon uit korte latjes maken die je op regelmatige afstanden plaatst
geen latten over de volledige lengte, want de latten die je op de plaat gaat vastmaken, moeten tussen de profiellatten klemmen, en als je die na de bevestiging op de plaat er uit wil trekken, dan moet het ook nog kunnen
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Bedankt! Nog een vraag: hoe dik zou u het achterliggend kader nemen? De verticale latten zijn 25 mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt! Nog een vraag: hoe dik zou u het achterliggend kader nemen? De verticale latten zijn 25 mm.
kan ik niet precies aanraden
ik veronderstel dat je met kader de plaat bedoelt waarop je de latten gaat schroeven, al dan niet mits tussenleggen van een damp- of regenscherm
als ik zo'n opbouw zie zoals op foto #1, dan vraag ik me altijd af hoe lang dat scherm - wat het ook moge zijn - het gaat houden
ik bedoel daarmee dat het kontrast hout-(zwart) scherm wel mooi is, maar als dat scherm niet zon-, wind- + regenbestendig is, dan is de struktuur achter het scherm na een paar jaar een vogel voor de kat
de dikte van de plaat hangt af van het rooster dat er achter zit
stel dat dit vertikale balkjes hoh (hart-op-hart) 60 cm van mekaar zijn, dan volstaat een dikte van 18 mm als je een mpx-plaat neemt
is de hoh groter, dan zou je ook horizontaal balkjes moeten plaatsen om het kromtrekken te vermijden
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik ben er aan begonnen, en het lukt wel als je er de tijd voor neemt om alles mooi uit te lijnen. Ik gebruik nu planken met wisselende breedtes: 3cm, 5cm, 7cm en 10,5 cm. Om ze te bevestigen gebruik ik schroeven van 6 cm die ik langs de achterkant vastschroef. Tot nu toe gebruikte ik telkens twee schroeven van 5mm dikte in de planken van 7 en 10,5 cm en één schroef van 4mm dik om de planken van 5 en 3 cm mee vast te zetten. (De hardhouten planken staan verticaal en worden dus elk 7 keer vastgeschroefd over een afstand van 2,5m. Ze zijn 2,5cm dik) Doorgaans gebruikt men bij vlonders schroeven van 5mm dik, maar ik vraag me af of ik in dit geval bij een bekleding van een tuinhuis ook niet alles met schroeven van 4 mm dik zou kunnen bevestigen? Ik gebruik rvs 410 schroeven. Denken jullie dat de schroeven van 4 mm ook voldoende zijn voor de bredere planken? Die kosten namelijk de helft, en de kwaliteit is hetzelfde...

1BC99241-5E12-4CFF-875E-F723CDA4C0B5.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.