Opbouw en constructie woonkamervloer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.191
3.912
Gaanderen
Ik ben bezig met het vervangen van de woonkamer vloer. Huis jaren 30 gefundeerd op staal.
Op de bodem komt folie hierna 2 x 10 cm piepschuim. Hierna een betonvloer 15 cm dik met twee lagen bewapeningsnet 8mm 15x15cm (in overleg met constructeur)
Dan noppenplaat met daarin vloerverwarmingsbuis. Hierna een smeervloer van 6 cm. Hierboven op komt een pvc vloer.

In eerste instantie had ik de gedachte om de vloerverwarming in het beton te doen. Dit is me echter door meerder installateurs afgeraden.

Waarom dan toch deze post? Dit alles gedaan voor dat ik vandaag de houten vloer er uit haalde. Er zitten enkele funderingsmuurtjes onder. Hierop lagen de balken.
Het horizontale muurtje loopt van de ene muur naar de andere en aan de rechterkant zit in het plafond een stalen balk om de verdieping op te vangen.
Kan ik deze muurtjes verwijderen?

1000021007.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.060
4.104
Waarom heb je niet gekozen voor een broodjesvloer? Ga je de fundering injecteren voordat je beton gaat storten? Heb je nagedacht over dilataties in je beton vloer? Riolen en ander leidingwerk vernieuwd en of van mantelbuizen voorzien?

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.060
4.104
Die stalen balk, is die in de plaats gekomen van een dragende muur? Staat er een muur boven op? Vaak voldoet zo'n doorbraak niet aan de wet, maar staat het al een tijd . Als je toch al met een constructeur werkt, kijk dan wat er nodig is om het aan de regels te laten voldoen en neem dat nu gelijk mee. Vaak moet het een heel portaal worden . Je wil dat dan diep genoeg hebben liggen, zodat je betonvloer er vrij over heen gaat. Anders krijg je daar bijna zeker na verloop van tijd een scheur.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
611
144
Oss
Wat hadden die muurtjes voor nut. Het ondersteunen van de balken van de vloer dan kunnen ze weg. Eventueel zou je vloer ook op de fundering kunnen laten dragen. Alleen dan heb je misschien wel te maken met koudebrug. Zo te zien aan de stijl staat het jaar of 90 dus zal wel nog eens 90 jaar kunnen blijven staan.

Waarom eigenlijk noppenplaat dat is ook niet de goedkoopste oplossing. Zijn ook andere platen voor en zijn helft goedkoper. En noppenplaat waar vloerverwarming is in mijn ogen meer voor dhz in die categorie plaats ik je niet helemaal. Zou overigens persoonlijk cementdekvloer iets dikker maken ivm afdracht van warmte van vloerverwarming maar ligt ook aan de toegepaste afgewerkte vloer. Als je 70 mm dekvloer zit je maar op 50 mm boven de slang.

Zou wel meteen kijken hoe je vloerverwarming gaat aansturen. Mijn broertje zo'n wizzkidd heeft bij mijn ouders in iedere ruimte met groep een wandcontactdoos in wand gemaakt. Nu blijken er speciale regelaars / thermostaten nodig te zijn kosten €300 per stuk a 10 groepen. Denk een keer goed inregelen bespaar je genoeg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.191
3.912
Gaanderen
Stalen balken zijn berekend. Alle andere zaken elektra, riool en sanitair zijn nieuw. Er komen 11 groepen vloerverwarming. Warmtepomp en vloerverwarming worden door een installateur geplaatst. Noppenplaat is mijn keuze uit gemak. Wat voor andere platen zijn er? Dat knopen aan draadgaas is niet goed voor mijn rug en knieën. De installateur heeft een tia gekregen en ik neem met een ander wat werk uithanden. Geestelijk gaat het goed de hand coördinatie is minder.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.191
3.912
Gaanderen
Waarom heb je niet gekozen voor een broodjesvloer? Ga je de fundering injecteren voordat je beton gaat storten? Heb je nagedacht over dilataties in je beton vloer? Riolen en ander leidingwerk vernieuwd en of van mantelbuizen voorzien?
Waarom moet de fundering geïnjecteerd worden? Beton word gestort (ongeveer 20 M3 lukt niet in mijn eentje)
en ik neem aan dat die rekening houden met dilatatie. Al het leidingwerk is nieuw en voorzien van mantel en isolatie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.060
4.104
Dilatatie krijg je van de constructeur. Is afhankelijk van de opbouw , de vorm en de oppervlakte. De betonblubberaars doen daar normaal niets mee. De profielen moeten gesteld staan voor ze komen. Injecteren is misschien bij jouw niet nodig. Hier staan de huizen op klei. Bij een luchtcirculatie verdampt er vocht uit de fundering. Als je dat vol gooit, krijg je vaak problemen met optrekkend vocht, die er eerst niet waren. Daarom eerst injecteren als de vloer er uit is, dan kan je dat op een lager punt doen.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.