Opbouw dakconstructie eiken bijgebouw

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik ben een eiken bijgehouw aan het zetten (garage 3,5 * 6,5 meter, met haaks daarop een zithoek van 3,5 * 5,2 meter), en moet nu stilaan beginnen denken over de opbouw van het dak, maar daarvoor heb ik enkele vragen.

De opbouw is momenteel zo voorzien, van onder naar boven:
- Kepers en balken in eik (kepers geschaafd 6x7cm)
- Eiken beplanking (16mm dik, variabele breedte van 12 tot 18cm)
- Panlat op de eiken beplanking, boven elke keper
- Onderdakfolie (strak gespannen zodat er geen contact tussen onderdak en eiken beplanking is)
- Tengellat boven op elke panlat, om de folie te bevestigen
- Panlat
- Dakpan (of tegelpan).

Is deze opbouw min of meer correct? De grote vraag is nu: hoe bevestig ik alles. Stalen nagels in eiken planken zijn niet echt aan te raden dacht ik? Alles met RVS schroeven vastmaken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kepers en balken in eik (kepers geschaafd 6x7cm)
hoh-afstand (hart-op-hart)
er lopen hier een paar draadjes over zo'n onderwerp
zoek eens op 'balkenschuif
stalen nagels in eiken planken zijn niet echt aan te raden dacht ik? Alles met RVS schroeven vastmaken?
staal heeft het niet voor eik
van zodra de omgeving vochtig is, en er water over het staal komt, krijg je last van uitvloeiïngen en zwarte plekken + strepen
dan is enkel rvs bruikbaar
voorboren en zacht aandraaien, want het is minder sterk dan staal (en eik is harder dan vuren)
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
hoh-afstand: op 1 deel 46cm, op het ander nog te bepalen, maar zal iets gelijkaardig zijn. Maar vrije overspanning tussen de balken is maar iets van een 72cm, dus daar maak ik me geen zorgen over.
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
De opbouw is momenteel zo voorzien, van onder naar boven:
- Kepers en balken in eik (kepers geschaafd 6x7cm)
- Eiken beplanking (16mm dik, variabele breedte van 12 tot 18cm)
- Panlat op de eiken beplanking, boven elke keper niet nodig
- Onderdakfolie Gebruik roofliner/polytex of gelijkwaardig dit mag direct op je dakbeschot miofol niet (strak gespannen zodat er geen contact tussen onderdak en eiken beplanking is)
- Tengellat boven op elke panlat, om de folie te bevestigen
- Panlat
- Dakpan (of tegelpan).Geen betonpan word te zwaar voor je 6x7
Rvs nagels kan maar niet perse nodig omdat het niet in het zicht komt en eventuele uitbloeing niet zo diep komt dat het zichtbaar word.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
e9LhOmm.jpg

Work in progress ...
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Word mooi! Maar met de takel aan de steiger zijn die nokbalken nog steeds wel een uitdaging lijkt me. De steiger moet wel ergens aan vast neem ik aan.
Ik kan niet goed zien hoe je met de sporen bij de muurplaat uitkomt. Kun je daar een foto van maken? Ik twijfel niet aan de kwaliteit ofzo maar ben gewoon nieuwsgierig..
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Op de steiger liggen normaal zo'n 200kg zandzakjes als tegengewicht. Dan kan ik makkelijk zo een balk oppakken, en er nog mee rondrijden (beperkt) ook.

De sporen komen niet goed uit op de muurbalk. Ze zijn in verstek gezaagd, en eindigen gelijk met de rand, dus ni heb ik geen oversteek. Die is wel nodig, dus ik ga ze moeten 'verlengen', ik heb er een oplossing voor maar weet niet goed hoe uit te leggen :) Op het andere dak, dat haaks staat op het dak dat je nu al ziet ga ik het anders oplossen, en zullen de sporen oversteken. Geen tweemaal dezelfde fout maken :)

Wordt niet zozeer een probleem, omdat het 2e dak 30cm lager wordt, en er wordt ook met een andere dakbedekking gewerkt (donkere boomse pan vs roodzwarte bourgondische tegelpan).
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ah, zo. Ik zat te twijfelen. Op een foto kan het perspectief soms raar uitvallen. Ben benieuwd naar je oplossing. Komt vast goed gezien het resultaat tot nu.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Bedankt voor de complimenten, ik zal nog af en toe een fotootje posten :) Het eindresultaat zal nog wel even op zich laten wachten, ik werk alleen, en enkel op zaterdag bij mooi weer :)

Zoals je op de foto kan zien is de muur onder de palen donker geworden door het looizuur in de eiken balken. Iemand tips om dat te voorkomen / verwijderen toevallig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.