Opbergbox buiten

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
35
1
Hallo iedereen,

Het lijkt een simpele vraag dus schaam ik mij er wat voor.
Ik heb enkele jaren geleden een beroerte gehad waardoor nadenken over soms de meest simpele dingen niet meer gaat.
Veel gaat vanzelf zoals bijvoorbeeld constructies maar dan loop ik vast zoals nu op zoiets zoals een scharnier.
Waar ik dan vroeger dol enthousiast en gericht het internet ging afzoeken of verschillende winkels bezocht loop ik nu vast op zoekwoorden of sta ik in de winkel naar een rek te staren en wilt het denkproces of ruimtelijk inzicht in mijn hoofd niet mee.

Voor de kleinkinderen in de tuin wil ik enkele grote opbergboxen maken, deze zijn in kunststof overal wel verkrijgbaar maar kosten al snel 200, 300 of zelfs meer euro per stuk.
Het idee om het tuinspeelgoed door de kinderen zelf wat meer te laten opruimen kwam van de school. Daar worden de kinderen geleerd om bij het belsignaal het speelgoed weer terug op te bergen in de grote kunststof opbergboxen die daar geplaatst zijn. Het deksel van deze kisten werkt met gasveren waardoor het ook voor de kleinste heel veilig is en ze nooit het deksel op hun hoofd of hun vingers krijgen. Echter heb ik gezien dat bij elke box op school al minstens 1 gasveer is stuk gegaan.
Akkoord bij de kleinkinderen gaat het minder intensief gebruikt worden maar ook vanwege enkele andere praktische redenen wil ik liever niet werken met een deksel en gasveren.

In plaats daarvan wil ik kisten maken zonder deksel maar met deurtjes aan de voorkant, kasten dus. De deurtjes dan met een lichte magneetsluiting zodat ze netjes dicht blijven maar door de kinderen ook weer makkelijk open te krijgen zijn.
Ik wil echter geen potscharnieren of ander scharniertjes voor meer keukenkastjes gebruiken maar zou graag gaan voor zoiets als staarthengen die ten eerste meer geschikt zijn voor buiten gebruik maar ook de deurtjes van ongeveer 75cm breedte beter zouden ondersteunen vooral door kinderen die er al eens op zouden leunen.
Bij scharnieren voor keukenkastjes heb ik ook wat de vrees dat er snel veel vuil in zal kruipen.

Ik geraak helaas niet voorbij het punt om zoiets als type staarthengen te vinden voor opliggende deurtjes waar de scharnieren dus aan de binnenkant staan.
Ik vind nergens een voorbeeld waarbij er een staartheng aan de binnenkant gebruikt wordt waardoor ik in mijn hoofd twijfel aan mijn ontwerp.
Ik had ook graag gehad dat de deurtjes iets verder dan 90° zouden opendraaien.

Kan iemand mij verder helpen of een inzicht bieden zodat ik verder kan met het ontwerp.
In bijlage gaat het dus over het ontwerp links met de deurtjes.
Alvast vriendelijk bedankt
Marc

Bijlagen

• Opbergbox.png
    Opbergbox.png
    65,1 KB · Weergaven: 8

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
87
42
Naarden
Als je een duimheng met bocht gebruikt aan de binnenzijde, dan zou een opliggende deur gewoon zonder problemen open moeten gaan. Daar zijn ze natuurlijk niet voor bedoeld, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo kan werken :)
Als je een gewone scharnier zou gebruiken met opliggende deuren, dan gaat de deur niet open omdat door het scharnieren het opliggende deel dan tegen het kastje aan zou worden gedrukt. Volgens mij als je een duimheng met bocht gebruikt, dan kantel het deurtje eigenlijk om de kast heen.
Of heb ik het mis?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.856
2.471
Klein-Brabant, Vlaanderen
hier staat een afbeelding voor staarthengen

1744560543329.png

ander adres

hou er rekening mee dat, als je de staarthengen aan de binnenkant én van de kist én van de deur vastmaakt,
je tussen kist en deur een opening gaat hebben, die minstens even groot als de knoop is

opliggende deuren én staarthengen aan de binnenzijde lijkt mij niet uitvoerbaar

je kan de staarthengen zoals op de tekening plaatsen

bij opliggende deuren loopt het water in de kist
tenzij je de bovenkant overstekend maakt

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
283
98
'Out of the box' gedacht: je kunt ook 2 bakken op wielen maken die je de kast in en uit kunt rijden. Je creëert dan eigenlijk lades en hebt ook geen probleem meer met scharnieren en doorhangende deuren.

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
43
0
Ik begrijp je vraag wel.
Werken met gasveren is uitzoeken welke je juist moet nemen en hoe en waar je ze precies moet plaatsen dus op zich al wel een aardig projectje.

Ik heb hier ooit op het forum de tip gekregen om het gewoon simpel te houden. Gaat het ooit stuk is het vast ook weer simpel en goedkoop te herstellen.
Mijn advies om het simpel en veilig te houden voor kleine kinderen is om idd met de deurtjes te werken maar dan gewoon met keukenkast scharnieren.
Afhankelijk van het merk overal vrij goedkoop te vinden, plaats er 3 of overdreven 4 aan elk deurtje en er kan best al eens een kleuter op hangen.

Veel vocht en vuil komt er denk ik niet aan als je het bovenblad bv een 2cm laat oversteken.

Er bestaan ook keukenkast scharnieren voor extra brede deuren maar die kosten samen een veelvoud van dan die kunststof box in de winkel.

Een T heng of dergelijke maar dan toch alle beslag aan de buitenkant hangen is in dit geval ook geen goede oplossing. Ik gok dat je met bv. 18mm multiplex ofzo gaat werken dus de schroeven die je in het zogezegde frame gaat plaatsen gaan zwakker zijn dan dat wat je wint met de extra lengte bevestiging op je deurtje.
Als je multiplex al niet op voorhand splijt door zo in de dikte te schroeven gaat het door het leunen van kinderen wel nadien gebeuren.

Ga voor de keukenkast scharnieren en ga langs bij een doehetzelf zaak daar hangen aan het rek meestal gemonteerde voorbeelden zodat je ook zonder ruimtelijk inzicht kan zien hoe het werkt en welke afmetingen je moet aanhouden voor je ontwerp.

Een domme vraag bestaat niet, domme antwoorden wel.
Iedereen heeft het al wel eens gehad dat de oplossing soms gewoon niet komt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.