Op zoek naar vandikteschuurmachine / drum sander in tilburg omstreken.

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Hallo mede-forumleden,

Ik weet niet of deze zo in de juiste categorie geplaatst is maar hier gaat ie:

Ik ben van plan om dmv bent lamination een stoelzitting en rugleuning te gaan maken.
Om een mooie naadloze bent lamination te krijgen heb ik gelezen dat het heel snel en efficient gaat op een vandikteschuurmachine,
alleen heb ik deze helaas op het moment nog niet.

Nu is mijn vraag: Heeft er iemand een drumsander/ vandikteschuurmachine zie ik zou kunnen huren in of rond Tilburg?
Ik beschik over een auto dus zou er een stukje voor kunnen rijden als het niet te ver is natuurlijk.

Het gaat in het begin nog maar over een paar dunne latjes om een prototype/ proof of concept neer te kunnen zetten voordat ik hem eventueel in serie zou kunnen gaan maken, waarna ik hoop zelf een drum sander te kunnen kopen.

Alle antwoorden worden gewaardeerd,
Emiel van de Pol

7 mrt 2015
1.149
367
P'beek
Welke dikte heb je uiteindelijk nodig?
Schuurmachines zijn schaars.
Vandiktebanken zijn er al een stuk meer en doorgaans goedkoper.

Bij het ROC (bij het zwembad in de buurt) hebben ze er 1 maar geen idee hoe je daar toegang tot krijgt.

Met vandiktebank tot 2-3mm dik moet wel lukken.
Verder misschien stroken met een goede lintzaag ook prima te doen en ook beter beschikbaar.

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Welke dikte heb je uiteindelijk nodig?
Schuurmachines zijn schaars.
Vandiktebanken zijn er al een stuk meer en doorgaans goedkoper.

Bij het ROC (bij het zwembad in de buurt) hebben ze er 1 maar geen idee hoe je daar toegang tot krijgt.

Met vandiktebank tot 2-3mm dik moet wel lukken.
Verder misschien stroken met een goede lintzaag ook prima te doen en ook beter beschikbaar.
Ik weet nog niet precies welke dikte, daar ga ik nog op experimenteren. Verder had ik gelezen dat dunne latjes door de vandiktebank gaan scheuren/kapot gaan. Die bij het roc zal je wel student voor moeten zijn, zal eens rondvragen. Bedankt.

7 mrt 2015
1.149
367
P'beek
Ik weet nog niet precies welke dikte, daar ga ik nog op experimenteren. Verder had ik gelezen dat dunne latjes door de vandiktebank gaan scheuren/kapot gaan. Die bij het roc zal je wel student voor moeten zijn, zal eens rondvragen. Bedankt.
Alternatief kan zijn om te werken met stroken fineer. Die zijn al 1 of 2mm.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.724
1.227
Fryslân
Dat gebeurd de laatste weken regelmatig. Raar, en het zal niet met instemming van het bestaande lid gebeuren denk ik.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Heeft er iemand een drumsander/ vandikteschuurmachine zie ik zou kunnen huren in of rond Tilburg?
Wat zijn de afmetingen en aantallen van de latjes die erdoor zouden moeten (lengte/breedte + begin/einddikte)?

Ik heb hier (net aan de andere kant van Eindhoven) een vandikteschuurmachine (Laguna 16|32) staan.
Voor je prototype/test mag je eventueel wel een keer hierheen komen om uit te proberen of een dergelijke machine werkt voor jou, afhankelijk van de afmetingen en aantallen.
(uitlenen doe ik de machine niet, maar ik wil wel een kleine serie er samen met je doorheen halen)

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Wat zijn de afmetingen en aantallen van de latjes die erdoor zouden moeten (lengte/breedte + begin/einddikte)?

Ik heb hier (net aan de andere kant van Eindhoven) een vandikteschuurmachine (Laguna 16|32) staan.
Voor je prototype/test mag je eventueel wel een keer hierheen komen om uit te proberen of een dergelijke machine werkt voor jou, afhankelijk van de afmetingen en aantallen.
(uitlenen doe ik de machine niet, maar ik wil wel een kleine serie er samen met je doorheen halen)
Hoi rob,

Ja graag.

Het gaat om ~21cm breed, ~44cm lang, ~2mm dikke plankjes van kersenhout.
Ik zou er dan 27 nodig hebben voor een stoel. (zie afbeelding)Bekijk bijlage 127931

Ik ben de komende weken nog druk met een paar andere projecten, ik kan wel een privebericht sturen zodra ik hieraan begin?

Alvast bedankt,
Emiel van de Pol

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
ik kan wel een privebericht sturen zodra ik hieraan begin
Geen probleem, ik zie het tzt wel verschijnen.

Het gaat om ~21cm breed, ~44cm lang, ~2mm dikke plankjes van kersenhout.
De 2 mm is de uiteindelijke dikte of de dikte die je plankjes nu zijn? Want als je begint met 5 mm en je moet terugschuren naar 2mm is dat niet waar een vandikteschuurmachine het beste in is (je kunt geen mm's afnemen zoals wel kan bij een schaafbank)

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Geen probleem, ik zie het tzt wel verschijnen.

De 2 mm is de uiteindelijke dikte of de dikte die je plankjes nu zijn? Want als je begint met 5 mm en je moet terugschuren naar 2mm is dat niet waar een vandikteschuurmachine het beste in is (je kunt geen mm's afnemen zoals wel kan bij een schaafbank)
Nee de plankjes zijn op het moment nog niet gezaagd, waarschijnlijk ga ik ze op ~3mm zagen op de lintzaag en de drumsander hoeft dan alleen de lintzaagsnedes eruit te halen voor een nette lijmnaad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.