Op zoek naar metaalbewerker om een Veritas 62 1/2 terug haaks te krijgen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
mijn Veritas low angle jack schaaf (of 62 1/2j is niet haaks en dat stoort bij het schaven op mijn futselplank. Met een voeler gemeten is dit 0,15mm. Ik heb contact gehad met Veritas Tools en die vragen om een commercieel bod om de schaaf terug te ’haaksen’, Wanddikte van de schaaf is 6.5mm. Kennen jullie iemand of is hier iemand op het forum die gekwalificiteerd is ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Is de andere kant wel haaks? Dan kan hij op een magneetplaat op een slijp bank.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik zou hem even tegen mijn bandschuurmachine houden, maar charel 09 heeft 300 euro voor zijn schaaf betaald en daar mag je dan wel wat voor verwachten. Dat vinden ze blijkbaar bij veritas ook, vandaar dat hij de vraag stelt. Het probleem met zo'n schaaf is , dat hij niet handig is op te spannen. Ze zijn erg slap, bij een beetje klemmen vervormt zo'n ding al. Dus er is voor een metaalbewerker weinig eer aan te behalen. Het simpelste is hem op een magneetplaat te plakken en te slijpen. Maar dan moet de andere kant wel haaks zijn ten opzichte van de zool.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Zo’n miniem verschil is toch eenvoudig op te vangen door het goed stellen van de beitel?
in principe heb je gelijk, ik kan ook een stukje tape ofzo op de zijkant plakken maar dat zijn allemaal lapmiddelen en elke keer dat ik dan de futsel pak moet ik eerst alles checken en imstellen.
Tegen dat de schaaf 100% haaks is, is er niks te stellen en gewoon schaven.

minimiem is relatief: ik kreeg niks echt haaks en dat heeft wel effe geduurd voor ik de oorzaak had gevonden
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Die snap ik niet.... Zelfs bij een 100% haakse schaaf is na elke beitelwijziging toch stap 1 zorgen dat je beitel exact haaks op je werkstuk staat? Testhoutje op je futselplank en een paar schaafbewegingen en je bent toch klaar?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Die snap ik niet.... Zelfs bij een 100% haakse schaaf is na elke beitelwijziging toch stap 1 zorgen dat je beitel exact haaks op je werkstuk staat? Testhoutje op je futselplank en een paar schaafbewegingen en je bent toch klaar?
ik richt mijn beitel naar de schaafmond en als die haaks staat ….
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat is wel teleurstellend voor zo'n dure schaaf. Zijn de zijkanten wel parallel? Dan is de bodem scheef.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat zie ik bij meer schaven. Maar als je in je promomateriaal een schaaf aanprijst als geschikt om te futselen (wat Lee Valley / Veritas doet voor deze schaaf) dan moet je ook wel zorgen dat wat je levert ook idd haaks is, en dus geeigend om op een futselplank te gebruiken...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je kunt zo'n schaaf op de slijpbank opspannen op de magneetplaat en de "holtes" opvullen met shims. Als dat goed gebeurd blijft de schaaf haaks staan ten opzichte van de magneet nadat de magneet is ingeschakeld. Zo doe ik dat soms ook met mijn beitels als er een koppige kromme tussen zit. Nadeel van deze methode is dat het prutsen is en veel tijd kost. Het is meten, opvullen, opspannen, slijpen, ontspannen, meten en deze cyclus net zo lang herhalen tot het goed is. En zelfs dan is de uitkomst onzeker. Dat je schaaf geen enkel recht vlak schijnt te hebben helpt ook niet.

Waarschijnlijk gaat niemand je daar een offerte voor geven, als je al iemand gaat vinden die het überhaupt wil doen. Prijzig wordt het sowieso, of je moet iemand vinden die je daarmee wil helpen uit vriendschappelijk oogpunt. 🤔

Lastig verhaal, hopelijk kom je er uit!

(belangstellende vraag: wat voor moois maak je dat je een afwijking van 0,15mm merkt?)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
ik richt mijn beitel naar de schaafmond en als die haaks staat ….
Dat snap ik…. Maar als je jezelf aanwent om je beitel te stellen op basis van de haaksheid van je werkstuk dan boeit het verder niet of je schaaf, futselplank of zelfs schaafbeitel een tikje afwijkt.

Als je dat eenmaal gewent bent te doen dan is het vaak met een proefstukje een paar keer schaven en een kleine correctie van de beitel en je bent (altijd) echt haaks.

En dat moet je tenslotte bij het normale schaven ook, bij het fijnere werk krijg je onmogelijk je beitel helemaal op het oog ingesteld. Daar kijk je ook naar je krullen…..
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kan je niet van die lasmagneten gebruiken om de zool te gebruiken om hem op te spannen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb vroeger clifton schaven verkocht. Ooit een terug gekregen omdat de zool niet volmaakt vlak was. Fabriek zei geef maar een nieuwe en stuur deze maar terug. Het is maar hoe je erin staat.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het is meten, opvullen, opspannen, slijpen, ontspannen, meten en deze cyclus net zo lang herhalen tot het goed is.
En vergeet niet de beitel er onder de juiste spanning in te zetten (of een vervangend stuk staal).

Een slijper moet in je omgeving toch te vinden zijn? Loop bij de eerste de beste op een industrieterrein binnen, vraag of ze het kunnen en anders waar het wel kan.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Na terugmelding dat ik geen metaalbewerker vond die dit wou/kon doen (had ook geen referentie van Baptist gekregen) heeft Veritas mij een nieuwe schaaf aangeboden.
HIER HAD IK NIET OM GEVRAAGD EN OOK NIET OP GEINSINUEERD. Wat een klantenservice !!

Die ben ik vanmorgen gaan ophalen bij Baptist. Vanaf het begin heeft Baptist mijn claim proberen te minimaliseren en af te wimpelen. Dat werd vanmorgen in de winkel nog eens doorgezet. Wat een slechte klantenservice !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.