Op zoek naar handige, snel bruikbare hoekklemmen met een beetje oppervlakte

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
216
8
Vanmiddag was ik een kistje aan het maken met 9mm Berken multiplex. 145mm hoog. Hoekklemmetje erbij om het in een hoek te krijgen, lijmen, spijkertje erin, klaar. Staat nu te drogen. Ik ga nog een aantal van dit soort kistjes maken, dus ik probeer mijn werkwijze te optimaliseren.

De hoekklemmen leek op zoiets, van Chinese makelij en niet echt handig om te bedienen. Daarom wil ik ze vernieuwen voor handigere klemmen die snel werken. Na wat rondzoeken loop ik tegen het volgende aan

1) Je hebt zware hoekklemmen maar die kun je niet bovenop een werkstuk zetten
2) Er zijn veel van dit soort klemmetjes maar die lijken me nogal laag
3) Je hebt ook hoeken die je er tegenaan zet en vastschroeft. Bij nette projecten (meubel) zou ik dat ook doen maar daar gaat het hier niet om ;-)
4) Op Yeggi (3D-projecten, heb een printer) vind ik ook niet veel verrassends

Daarom advies gevraagd, mede forummers: wat is een handige hoekklem of methode om wat grotere plaatjes (15cm) in een hoek neer te zetten om te lijmen en te bespijkeren? Lukt dat met die modellen met een veer? Is er een model/methode wat ik over het hoofd zie?

En, bonusvraag, meestal zit de stelschroef binnenin. Zou een stelschroef of spanner aan de buitenkant niet beter werken? Zoiets als dit, als is dit ook een zwaar model

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
527
230
Noardeast-Fryslân
Wat ik op Yt vaker zie is iets in de vorm van een driehoek met 2 gaten er in. De driehoek plaats je aan de binnenkant en zet het met 2 klemmen vast (daarvoor zijn de gaten). Als niemand anders mij voor is zal ik morgen wel eens krijgen of ik een voorbeeld kan vinden.

• Leuk
Waarderingen: rinus

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
418
159
Zuid Holland
Wat ik op Yt vaker zie is iets in de vorm van een driehoek met 2 gaten er in. De driehoek plaats je aan de binnenkant en zet het met 2 klemmen vast (daarvoor zijn de gaten). Als niemand anders mij voor is zal ik morgen wel eens krijgen of ik een voorbeeld kan vinden.
Dat soort dingen gebruik ik regelmatig. Je kunt ze op amazon en andere sites kopen. Chinees spul, doet het op zich goed. Helaas is dit soort materiaal niet niet-chinees te krijgen.

Het merk is preciva.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
9
4
Beernem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen
volgens mij de meest eenvoudige + goedkoopste oplossing
die 3-hoeken zaag ik zelf
2 gaten er in, of in de hoeken een deel van de schuine zijde evenwijdig met de benen uitzagen
perfekt om 2 standaardklemmen op te plaatsen

• Leuk
Waarderingen: rinus

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.260
311
Goeree-Overflakkee
Ik vind dit soort hoekklemmen eigenlijk allemaal onhandig. Als het nauwkeurig werk moet zijn, dan gebruik ik ze helemaal niet. Gewoon zelf op de juiste maat houden en vastmaken. Liefst een paar deuvels erin.

Ik heb zelf ook hoekklemmen gemaakt. Die werken redelijk goed.

Bijlagen

• IMG_20250325_083006.jpg
    IMG_20250325_083006.jpg
    104,7 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Invator

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
527
230
Noardeast-Fryslân
volgens mij de meest eenvoudige + goedkoopste oplossing
die 3-hoeken zaag ik zelf
2 gaten er in, of in de hoeken een deel van de schuine zijde evenwijdig met de benen uitzagen
perfekt om 2 standaardklemmen op te plaatsen
Dit is precies wat ik bedoelde: simpel zelf te maken.
Een alternatief.

Edit: en zo net nog een alternatief (1e 2,5 minuut) tegen gekomen.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.