Op zoek naar: gedroogde Berkenstammen

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
11
2
Hallo,

Misschien een hopeloze zaak (omdat iedereen die zijn eigen hout droogt dat ook zelf gebruikt), maar ik stel hem voor de zekerheid toch.
Ik ben Berkenstammen aan het bewerken tot sculpturen, waarbij ik een deel van de stam intact laat.
Inmiddels heb ik verse Berkenstammen liggen, maar het duurt natuurlijk een paar jaar voor ik dat kan bewerken.

Nu ben ik in de tussentijd op zoek naar gedroogde Berkenstammen van 10-20 cm diameter in stukken van ± 1 meter. Ik heb al leveranciers geprobeerd van deco takken. Dat is droog hout, maar helemaal aangetast van binnen.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.363
789
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dikke stammen drogen langzaam, en berken is geen duurzaam hout. Dus als je een berkenstam gewoon onder een afdak zet en wacht tot hij in de kern droog is, hebben schimmels e.d. in de kern zeg 5 jaar de tijd om zich te ontwikkelen.

Er zullen weinig mensen zijn die complete berkenstammen in een droogoven leggen.

Dunner hout droogt sneller, dus ik zou gewoon beginnen aan je sculpturen. Anders gezegd: wat hoop je dat beter gaat met droog hout dan met nat hout?

Laatst bewerkt:

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
11
2
Dank Jurriaan voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al, ja. Maar anderen zeggen weer wel dat het kan. Het hout wilde ik na een paar maanden binnen op zolder leggen. Daar is het droger, maar niet te warm.

Het droge hout kan ik wat strakker afwerken dan vers hout. Ik wil het blootgelegde hout glad schuren. Met nat hout blijkt dat wat lastiger. Het blijft vezelig.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.791
1.189
Riemst
Berk (en de meeste andere houtsoorten) drogen niet op stam. Berkenbast is waterdicht en laat geen vocht ontsnappen. Het hout vergaat en de bast blijft intact.
Iep is een uitzondering. Een boom die afsterft door de iepenspintkever droogt wel mooi staand en geeft prachtig, hard hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.