Op zoek naar een zwaardere draaibank

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik loop tegen de limieten van mijn Midi Pro aan. Prima draaibank, maar ik wil iets krachtiger, groter en zwaarder. Wat ik wil draaien zijn vooral grote schalen, holle vormen en lange vazen. Klein spindelwerk doe ik amper.

De Oneway 2436 was mijn eerste keuze, maar ik merk dat ik op mijn huidige bank de vaste kop vaak omdraai bij het uithollen. De Oneway heeft een vaste headstock, dus zou ik de outboard moeten bijkopen om aan de andere kant te werken, al lijkt die dan nog steeds wat in de weg te staan?

Stratos XL heeft die optie wel, maar mijn gevoel zegt dat die er iets minder solide uitziet.

Wat is jullie mening hierover?
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Er staat op marktplaats nog een grote kopdraaibank. Dan kan je alvast grote schalen maken.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Volgens mij heeft Ronald Kanne een Oneway 2436, maar of hij er ook de buitendraai-optie bij heeft, dat weet ik niet. Wel dat hij 9/10 april een open dag heeft.
De buitendraai-optie is er beschikbaar, met combinatie korting zelfs. De open dag is me te ver, 2x220km rijden.
Er staat op marktplaats nog een grote kopdraaibank. Dan kan je alvast grote schalen maken.
Je bedoelt deze? Bedankt, maar een tegencenter en een bed voor initieel uit te boren heb ik wel nodig.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Is dit wat?
Of deze
Of deze
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Bij die wadkin doe je gewoon de bijters een muilkorf om. Lijkt me een zeer scherpe prijs voor wat je er voor krijgt. Reken er nog wat bij voor een frequentieregelaar en je kan aan de gang. Blijft ook gewoon zijn waarde houden. Geen blik, alles gietijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en Jurriaan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zie net de marktplaats spullen en die wadkin ziet er beloftevol uit. Zelf heb ik een Union Graduate kopdraaibank. Lijkt best wel op deze wadkin. Alleen zit er nauwelijks een bankbed bij. Ik heb er veel meer voor betaald dan die 450. Echter zit er bij mij wel een nieuwe m33 as en een FU regeling in.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die Wadkin heeft waarschijnlijk op de kop linkse draad, net zoals de Union Graduate. Tenzij je een nieuwe as laat draaien met aan twee kanten rechtse draad geeft dat wel flink wat beperkingen want je kan waarschijnlijk enkel de bijhorende opspanplaat gebruiken. Ik heb ook een Union Graduate en gebruik uitsluiten de opspanplaat met linkse draad. Vermist ik de draaibank enkel voor grote schalen gebruik, gaat dat prima.
Als ik nu een nieuwe, zware draaibank zou kopen, zou ik geen meer nemen met draaibare kop. Bij echt zware stukken is de kop niet stijf genoeg.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik prefereer een nieuwe draaibank. Die oude massieve machines zullen zeker hun waarde hebben, maar zelf frequentieregelaar etc.. installeren is niet mijn ding. Ik heb ook geen krachtstroom.
Van het merk Magma had ik nog niet gehoord. De Titan 315 lijkt een heel degelijke machine, al vind ik geen BE/NL dealers. Tripje Oostenrijk en dan naar Open dag, zowaar een Europareis 😀.
Als een vaste kop veel stijver is zoals mathieu opmerkt, is dat iets om rekening mee te houden. Dan is de Oneway toch misschien een optie. De vraag is dan nog of de buitendraai inrichting (lage bed) in de weg staat bij diep uithollen of niet. Ter plaatse uitproberen zal dan toch nodig zijn.
 
Kijk ook eens naar een VICMARC.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik ga toch alvast proberen naar de open dag van de houtdraaierij te gaan, kan ik deze banken bekijken:
  • Killinger KM 3100 SE
  • Oneway 2436
  • Stratos XL
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik prefereer een nieuwe draaibank. Die oude massieve machines zullen zeker hun waarde hebben, maar zelf frequentieregelaar etc.. installeren is niet mijn ding. Ik heb ook geen krachtstroom.
Van het merk Magma had ik nog niet gehoord. De Titan 315 lijkt een heel degelijke machine, al vind ik geen BE/NL dealers. Tripje Oostenrijk en dan naar Open dag, zowaar een Europareis 😀.
Als een vaste kop veel stijver is zoals mathieu opmerkt, is dat iets om rekening mee te houden. Dan is de Oneway toch misschien een optie. De vraag is dan nog of de buitendraai inrichting (lage bed) in de weg staat bij diep uithollen of niet. Ter plaatse uitproberen zal dan toch nodig zijn.
Voor een fequentieregelaar (FU) heb je geen krachtstroom nodig. De FU maakt van je monofasige 230 3 fasige 230 voor de motor.
Een buitendraai inrichting bij de Oneway zit op de kop, dus nooit in de weg bij diep uithollen. Bij draaibanken met draaibare kop kan die eenvoudig afgenomen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Daar heb ik wel eens op gedraaid. Niets mis mee. Maar ja bij schroefdraad strelen kan je de bank niet echt aan de tand voelen. Er staat trouwens nog een hele oude duitse draaibank en een Robust black beauty
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.170
352
Etten-Leur
Ik loop tegen de limieten van mijn Midi Pro aan. Prima draaibank, maar ik wil iets krachtiger, groter en zwaarder. Wat ik wil draaien zijn vooral grote schalen, holle vormen en lange vazen. Klein spindelwerk doe ik amper.

De Oneway 2436 was mijn eerste keuze, maar ik merk dat ik op mijn huidige bank de vaste kop vaak omdraai bij het uithollen. De Oneway heeft een vaste headstock, dus zou ik de outboard moeten bijkopen om aan de andere kant te werken, al lijkt die dan nog steeds wat in de weg te staan?

Stratos XL heeft die optie wel, maar mijn gevoel zegt dat die er iets minder solide uitziet.

Wat is jullie mening hierover?
Ik herinner een review enige tijd terug waarbij de xl in feite net iets beter (fijner draaien) werd beoordeeld van de Oneway. De vaste kop is een nadeel behalve als je veel ruimte rondom hebt. De Oneway heeft geen eurostandaard voor beveiliging tegen losraken van de klauwplaat zodat je met de xl eenvoudiger rechtsom draaiend kunt werken aan vazen en schalen. Ik zou ze beide willen uitproberen in een langere sessie dan bij een Opendag mogelijk is. Voor (veel) meer geld is de Titan of Steinert met 30 cm hoogte nog een mogelijkheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Het is de Stratos XL geworden. Draaibare en verschuifbare kop en verschillende opties voor buitendraainrichting te monteren aan de voorzijde hebben de doorslag gegeven, gezien de niet oneindige afmetingen van mijn werkplaats. Totaalplaatje ook net wat minder duur dan de andere banken. Dinsdag besteld, gisteren al geleverd en net klaar met de montage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.