Op zoek naar een compact metaal freesbankje

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Beste,

Niet helemaal hout, maar wat mij betreft wel complementair. Ik zou graag een klein machientje willen hebben om zo af en toe eens een stukje metaal te kunnen frezen. Dan denk ik aan werkstukjes van pakweg 10 bij 10 cm en tot 3 cm dik. Voornamelijk messing, aluminium en kunstof, maar ik zou ook graag de mogelijkheid hebben RVS te frezen. Dat hoeft dan natuurlijk niet snel te gaan. Ik heb geen haast, dus kan op m'n gemak naar tweedehands kijken. Echter, ik heb zelf alleen ervaring met Schaublin machines. Machtig mooi, maar veel te lomp voor mijn schuurtje.

Ik heb nu zitten kijken naar emco unimat en proxxon micromot spul. Is dat wat? Het lijkt me wel heel erg licht. Kunnen jullie zo wat andere machines aanraden om zoekertjes voor uit te zetten?

Is zo'n draaibank met een frees inrichting er op eigenlijk wat? Iets zegt me dat er een reden is om deze machines los te hebben, maar ik weet ook wel wat de volgende aanschaf gaat zijn als er eenmaal een freesbankje is...

Met vriendelijke groet
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zelf heb ik een Emco compact 5 met de frees, dit omdat ik af en toe wat metaal wil kunnen draaien en kunnen frezen.
Wil je wat groter wordt het meteen een heel stuk groter en de Emco unimat en proxxon is volgens mij meer voor het nog kleinere spul (klokken enzo).
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb vroeger een emco compact 8 (kloon van huvema) gehad met de bijbehorende freeskolom. Ik vond de combinatie nauwelijks geschikt voor freeswerk. Je hebt geen echte kruistafel en het geheel is onvoldoende stijf. Ik heb later de losse kruistafel erbij gekocht en de freeskolom daarop geschroefd. Dan is het een leuke en accurate machine voor licht werk. De emco draaibankjes en hun klonen zijn wat mij betreft prima alleen schroefdraad snijden is lastig vond ik.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat is je budget? Niet onbelangrijk!
Ik kan je de Wabeco-machines aanraden. Heb zelf een Wabeco sinds 1994 tot volle tevredenheid.
Een freeskolom op een draaibank moet je niet willen! Voor die krachten is een draaibankbed niet gemaakt. En elke keer het support van de draaibank ombouwen naar freestafel ben je na een paar keer ook spuugzat.
Kijk anders eens bij Proxxon en HBM, maar wederom: Wat is je budget?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb vroeger een emco compact 8 (kloon van huvema) gehad met de bijbehorende freeskolom. Ik vond de combinatie nauwelijks geschikt voor freeswerk. Je hebt geen echte kruistafel en het geheel is onvoldoende stijf. Ik heb later de losse kruistafel erbij gekocht en de freeskolom daarop geschroefd. Dan is het een leuke en accurate machine voor licht werk. De emco draaibankjes en hun klonen zijn wat mij betreft prima alleen schroefdraad snijden is lastig vond ik.
Het is andersom hoor ;-) Huvema is de kloon van Emco. Die heb ik zelf al bijna 30 jaar tot volle tevredenheid.
Draadsnijden doe ik niet op de motor maar met een handzwengel die ik in de hoofdas klem. Anders is het inderdaad niet te doen door de veel te hoge minimum snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: peter vh

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
waarschijnlijk lastig te vinden, maar de Tos MN80 heb ik wel eens sporadisch voorbij zien komen op marktpaats, en schijnt een mooie stabiele kleine draaibank te zijn. (135kg)
Edit:Heeft wel bronzen lagers zie ik net, dus geen wentellagers in de kop. Dat schijnt dan die Tos SU16 wel te hebben, maar die is dan weer een stuk groter op onderbouwkast.
tos mn80 draaibank
Wabeco draaibanken lijken ook mooi te zijn maar wordt, vind ik, in verhouding wel heel veel geld voor gevraagd, daar koop je ook een grotere fatsoenlijke draaibank voor.

Qua freesmachine zie je de wabeco F1200 en vergelijkbare types F1210, F1400 etc. nog wel regelmatig op marktplaats en zou een betere freesmachine moeten zijn dan bijvoorbeeld een freesinrichting op een emco.

Op de duitse marktplaats Ebay Kleinanzeigen komt ook regelmatig wat voorbij, bijvoorbeeld:
wabeco frees
Wabeco frees 2
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Mijn Wabeco (Type 11200) kostte 30 jaar geleden al 5000 gulden, en dan nog de freesjes en de accessoires, ik durf niet meer te schatten wat ik er al bij heb, zoals kotterkop, verdeeltafel, machineklem, meetapparatuur, en noem maar op.
Bij de draaibank is dat hetzelfde geval.
De TOS draaibank is een droom. Maar zal ook flink wat moeten kosten. Dan kun je ook nog aan Myford denken.
Er is een bedrijf die Myford reviseert en weer verkoopt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Een Chinees, Sieg?
Maar zoals @Jan van den Broek ook al aangeeft, de bijkomende kosten zijn het die het hem doen.

Ik heb al heel wat door lokale bedrijfjes laten maken en ben denk ik nog steeds goedkoper dan dat ik een bank had aangeschaft. Je moet soms alleen geen haast hebben.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor alle adviezen alvast. Er komen al wat machines voor bij die ik nog niet kende:)

Qua budget vind ik het lastig een getal te noemen. Uiteindelijk wordt de vraag hoe lang ik wil sparen voor een machine... Maar om toch iets van richting te geven: ik denk dat ik bereid ben tot 2500 euro uit te geven. Echter, liever minder natuurlijk. Ik zoek niet de beste machine tot 2500, maar een machine die voldoet voor een beetje hobbyen. Typisch ben ik tevreden met HBM kwaliteit.

Nu kan ik voor dat geld bij HBM een freesbankje aanschaffen, maar dan komen inderdaad nog alle accessoires er bij. Ik hoop tweedehand een machine met wat accessoires te kunnen bemachtigen. (Bovendien is zo wat alles nu uitverkocht bij HBM)

Wat betreft de Schaublin 12: ik denk dat deze qua formaat en mogelijkheden ruim volstaat. Als ik het gewicht op zoek, dan geeft google me ruim een ton. Ik zoek meer iets van pakweg 100 kilo (minder mag ook). Ik verwacht niet al te heftig werk te doen en anders doe ik het wel rustig aan.

Met vriendelijke groet,
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Je zou hier ook eens kunnen kijken. Waarschijnlijk net te groot en aan de bovenkant van je prijsbereik, maar hij stopt ermee, dus je weet nooit. Overigens is mijn idee wel dat draai- en freesbanken hun eigen werk aantrekken op de een of andere manier.…
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Hoi Allemaal,

Om het eindresultaat van mijn zoektocht ook met jullie te delen: ik heb uiteindelijk via marktplaats een klein freesbankje kunnen kopen. Het is van Präzima, wat weer een voorloper van Huvema is, begrijp ik. Bevalt me zeer goed en met de aangeraden HBM machineklem nu ook compleet. Hierdoor had ik ook nog wat budget over voor een unimat compact 5 draaibankje. (en zelfs nog budget voor accessoires, mocht ik nog meer nodig hebben. Dat zien we over verloop van tijd wel). Laatste paar dagen al lekker mee kunnen spelen en ik ben een blij(er) man :) Bedankt allemaal voor de goede adviezen!

IMG20220614215941.jpg
IMG20220614215947.jpgIMG20220614215955.jpg
P.S. ik ben me ervan bewust dat de machineklem niet vast staat. Die heb ik er even snel bij gezet voor de foto
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Nice! Tzt komt er bij mij ook een metaaldraaibankje in, mn voor kleine knopjes en ander spul. Ook voor mijn andere hobby, nl dampen.Ook daar kan je leuke dingetje bijdraaien, vooral om te personaliseren
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
AI/Hembrug maakte in het verleden ook een klein freesbankje, de FR1

hier staat een plaatje
Daarop wilde ik je ook juist attenderen. (je noemt Schaublin dus je bent goed spul gewend). . Die AI, Hembrug bankjes worden af en toe op MP aangeboden. Ik heb er geen werk voor maar zou er graag een ""voor de heb"" hebben :) .

Je noemt een scala aan materialen waaronder RVS. Niet beginnen aan dingetjes als Proxxon en dergelijk spul.

Kan een schaafbankje aan je wensen voldoen? Minder mogelijkheden dan freesbankje maar soms relatief goedkoop op MP

Klaas

PS: Ow ik zie nu dat het mosterd na de maaltijd is.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ziet er goed uit mooie combinatie,ook wel goede merken voor hobby gebruik let wel vaak wil je groter draaien dan de bank en vrees aan kan
Ook al is dat van te vooren niet bedacht, ben ook begonnen met een kleine emco met 20 cm tussen de centers daar na een mayford met 50 cm tussen de centers nu een boxford met met 70 tussen de centers

En een beest van een boorfrees machie voor hobby gebruik dan , leek zo een kleine machiene tussen die
Grote machienes in een grote hal , tot ik hem thuis kreeg een oeps moment maar achter af geen spijt van.
Dat goedkope chinese spul ziet er nieuw mooi uit maar op de wat langere duur is het bagger ,
VDH was vroeger goed 35 jaar terug maar schijnt nu ook een stuk slechter te zijn .
Nadeel van metaal verspanend , je kan niet meer zonder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.