Op zoek naar een adapter voor een nader te identificeren merk draaibank

Matjeude

Nieuw lid
10 mrt 2017
1
0
Hallo allemaal,

Herkent iemand mijn draaibank (zie foto's)? Ik zou er namelijk graag een chuck op bevestigen, maar het lijkt erop dat ik een ongebruikelijke draad heb. De 3/4 10tpi naar M30 3,5 adapter van Baptist gaat er namelijk niet op, terwijl ik toch echt 10 turns tel en een dikte van 3/4" meet. Volgens iemand bij HBM zou dit kunnen doordat de draad van het type BSW is (Whithword). Daar heb ik tot dusver geen adapter voor kunnen vinden...

Mijn vraag is dus: wat doe ik hiermee? Misschien herkent iemand van jullie het type en merk? Ook zou ik natuurlijk iets custom kunnen laten maken, maar ben een beetje bang dat dit wat al te duur uitvalt. Wellicht is een andere draaibank scoren (met een wat normalere draad) een beter en goedkoper idee? Wat raden jullie aan?

Alvast dank!

Matthijs

PS: ik ben een beginner en zou me graag verdiepen in het draaien. Het is dan ook mn eerste draaibank, en vooral bedoeld om het op te leren.
 

Bijlagen

  • IMG-6983.jpeg
    IMG-6983.jpeg
    143,2 KB · Weergaven: 50
  • IMG-6984.jpeg
    IMG-6984.jpeg
    80,5 KB · Weergaven: 47
  • IMG-6986.jpeg
    IMG-6986.jpeg
    85,6 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:

janfaas

Nieuw lid
18 jun 2012
1
0
Hallo allemaal,

Herkent iemand mijn draaibank (zie foto's)? Ik zou er namelijk graag een chuck op bevestigen, maar het lijkt erop dat ik een ongebruikelijke draad heb. De 3/4 10tpi naar M30 3,5 adapter van Baptist gaat er namelijk niet op, terwijl ik toch echt 10 turns tel en een dikte van 3/4" meet. Volgens iemand bij HBM zou dit kunnen doordat de draad van het type BSW is (Whithword). Daar heb ik tot dusver geen adapter voor kunnen vinden...

Mijn vraag is dus: wat doe ik hiermee? Misschien herkent iemand van jullie het type en merk? Ook zou ik natuurlijk iets custom kunnen laten maken, maar ben een beetje bang dat dit wat al te duur uitvalt. Wellicht is een andere draaibank scoren (met een wat normalere draad) een beter en goedkoper idee? Wat raden jullie aan?

Alvast dank!

Matthijs

PS: ik ben een beginner en zou me graag verdiepen in het draaien. Het is dan ook mn eerste draaibank, en vooral bedoeld om het op te leren.
Hallo Matthijs,

Is het geen M20 x 2,5?
Mijn oude draaibank was een Samco T1 en had deze schroefdraad.
Vrijwel gelijk aan 3/4 10tpi, maar past natuurlijk net niet.
Oneway maakt adapters voor de Talon.
De Houtdraaierij heeft ze op voorraad.

Mvgr.
Jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Da's een Harwi bank. Kwamen geloof ik uit oost-Europa oorspronkelijk. Het zou een metrische draad moeten zijn, 20 mm als ik me goed herinner. Ik had er ooit een waar ik een nieuwe as voor had laten maken (weet zo niet meer met wat voor nieuwe draad).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Als je er geld in wil investeren zorg dan dat je een m33x3.5 schroefdraad er op maakt. zoek dus naar een verloop. koop een schroefdraadmeter. Daar kan je de spoed mee meten. Engels is 55 gr, tophoek metrisch 60 greden Dat is nu de gangbare draad hier in europa. Dan kan je je chuck of faceplates gewoon op een nieuwe bank gebruiken. Wordt lid van Radius en ga een keer naar een afdelingsbijeenkomst. Er zijn daar meestal wel leden die de weg weten naar een metaaldraaier. Op deze manier gaat het voor een redelijke prijs. Ik had een verloop nodig van 1x8 buiten naar m33 binnen. Die was te bestellen bij Steinert voor een 80 euro als ik het me goed herinner nu was ik 20 euro kwijt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Welkom als nieuw lid
Daar er niet bekend is uit welke omgeving je komt, kan men hier je nergens heen sturen,(hoe wel)

Ik zie dat de as er gemakkelijk uit te bouwen is , zou deze uit bouwen en mee nemen het zij naar een
Metaalbewerker of een winkel die verlopen verkoopt, dan kan je terplekke kijken of het verloop past ,
Dit lijkt mij de kortste weg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Mijn eerste reactie zou zijn hij lijkt op een LMS bank. Echter ik heb dit nooit verkocht. Huvema is een jaar of 50 geleden begonnen als machine fabriek huberts. Een van de eerste die machines uit het verre oosten haalde.
Harwi maakt machine in helmond sinds 1960. Huvema in Veghel Dat is dichtbij. Het zou natuurlijk kunnen dat dit allemaal uit de zelfde fabriek (harwi) komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.