Op zoek naar een ‘wood turner’s tool box’ ofwel gereedschapskist voor houtraaiers…

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
In de voortdurende strijd om de werkplaats (zo goed als mogelij) op orde te houden en voldoende ruimte over te houden voor de noodzakelijke bewegingen, zit ik te broeden op het idee om een specifieke gereedschapskist voor het houtdraaien. Ik heb nu een deel van de meest gebruikte beitels en gutsen naast de draaibank op een rekje staan. De wat minder gebruikte beitels, schrapers etc. Liggen in een grote lade ergens onder een werkbank, net als de rest van de overige spullen.
Idealer wijze zou ik dat allemaal bij elkaar in een kist/kast willen hebben, bijv. In de vorm van een kast op wielen.
op het internet zijn zat voorbeelden te vinden van mooie gereedschapkisten of kasten, met ieder hun eigen functionaliteiten. Maar bij het zoeken naar een specifieke kist/kast voor houtdraaiers is de oogst maar magertjes.
Dus hier de vraag: geacht forum, kennen jullie voorbeelden van zulks of heb je zelf iets gemaakt?
voor de duidelijkheid: ik zoek dus een voorbeeld van iets wat los staat van de draaibank.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik denk dat je het beste zelf een kast kan maken. Dan kan je hem precies pas maken voor jouw spullen en ruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik heb van resthout een simpele ladekast op wielen gemaakt.
Daar zit 90% van de spullen in.
De beitels heb ik aan de muur hangen

IMGP5011.jpg

IMGP5010.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik overweeg ook om zoiets te maken. Ik heb net zo'n kast op wielen als de Haan waar mijn werkbankslijper op staat. Een kant lades en aan de drie andere zijdes mijn beitels/gutsen. Ik ben er echter nog niet uit. De hoogte van de kast is ook belangrijk. Als ik mijn tormek erop wil gebruiken moet ie een stuk lager zijn dan met een gewone werkbankslijper.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
366
280
's-Hertogenbosch
Ik overweeg ook om zoiets te maken. Ik heb net zo'n kast op wielen als de Haan waar mijn werkbankslijper op staat. Een kant lades en aan de drie andere zijdes mijn beitels/gutsen. Ik ben er echter nog niet uit. De hoogte van de kast is ook belangrijk. Als ik mijn tormek erop wil gebruiken moet ie een stuk lager zijn dan met een gewone werkbankslijper.
Gewone werkbank slijper op een verhoging zetten misschien?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Ed, ik gebruik een verrijdbare ladenkast van hbm met een opzet paneel. De lade verdeling heb ik zelf gemaakt. Het opzetpaneel gebruik ik aan beide kanten voor veel en minder gebruikt gereedschap. Op de kast staat de slijpmachine. Verder een Ikea kadenkastje..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ed, ik gebruik een verrijdbare ladenkast van hbm met een opzet paneel. De lade verdeling heb ik zelf gemaakt. Het opzetpaneel gebruik ik aan beide kanten voor veel en minder gebruikt gereedschap. Op de kast staat de slijpmachine. Verder een Ikea kadenkastje..
Hans, dat is natuurlijk ook mogelijk. Ik struin de laatste tijd marktplaats af op gereedschapwagens en zie veel moois en minder moois voorbij komen. Maar ik krijg daar geen warme gevoelens bij. Ik mag behalve houtdraaien ook graag andere dingen knutselen. Vandaar dat ik zat te denken aan het model van een Dutch chest, maar ik ben er nog niet uit. Voor nu struin ik maar even verder, maar als het gaat gebeuren deel ik dat natuurlijk hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Hans, dat is natuurlijk ook mogelijk. Ik struin de laatste tijd marktplaats af op gereedschapwagens en zie veel moois en minder moois voorbij komen. Maar ik krijg daar geen warme gevoelens bij. Ik mag behalve houtdraaien ook graag andere dingen knutselen. Vandaar dat ik zat te denken aan het model van een Dutch chest, maar ik ben er nog niet uit. Voor nu struin ik maar even verder, maar als het gaat gebeuren deel ik dat natuurlijk hier.
Die gereedschapswagen is bijzonder efficiënt qua ruimtebehoefte en wendbaarheid maar geen ‘lust voor het oog’. Er zijn oplossingen die lijken op een apothekerskast, uittrekbaar en aan twee kanten te gebruiken. Met het opzetpaneel heb ik een simpele versie daarvan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Zo'n kist heb ik ook aan zitten denken maar een kist met draaispullen wordt al snel te zwaar om nog handig te zijn, zeker als 'ie degelijk zelf getimmerd is. Dan kom je op een kastje op wieltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.229
533
Eanske
ingoogni.nl
Die staat op m'n lijstje, niet voor draaien maar voor 'gewoon' gereedschap. Waar ik op zit te broeden is om grijpbare gereedscappen zoveel mogelijk in bakjes/rekjes te doen met een haaklatje aan de achterkant. De buitenkant van de kist dan ook voorzien van haaklatten.

Ineen kleine werkplaats is het voor mij van belang dat zoiets op wielen staat. Ook dat het volledig bruikbaar blijft als de kist op z'n plek tegen de muur staat ipv naast de werkbank.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zo'n kist heb ik ook aan zitten denken maar een kist met draaispullen wordt al snel te zwaar om nog handig te zijn, zeker als 'ie degelijk zelf getimmerd is. Dan kom je op een kastje op wieltjes.
Dat zowiezo. Het wordt een versie op wielen, daar zie je op pinterest meer dan genoeg voorbeelden van :unsure: . Ook ik heb niet zoveel ruimte hoor, dus tijdens het draaien nabij de draaibank. Maar als er niet gedraaid wordt op een plekje waar hij niet in de weg staat:p.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb, net als De Haan en Wim een eenvoudig kastje op wielen gemaakt. Vrij hoog, met bovenop mijn slijpstation. Laden erin met alle soorten schuurpapier en -rondjes, bekken voor de chucks, aftekenmateriaal, centerfinders, etc. Aan de zijkant een aantal M33 "knoppen" om de chucks die niet in gebruik zijn op te draaien. Beitels en centers heb ik in een rek aan de muur, binnen handbereik van de draaibank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.