Op zoek naar beitelplaatjes om messing en groef te frezen

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
Ik ben op zoek naar beitelplaatjes (40 of 50mm breed) voor in een standaard beitelkop (asgat 30 of 40mm) van RGN, Orangetools of Leitz, etc
Het zijn de meest voorkomende universele beitelplaatjes.
Of een gebruikte complete kop voor het frezen van een messing voor een vloerplank.
Ze hebben setjes om messing en groef te frezen maar de messing is scherpkantig, heeft dus geen zoekrand en de scherpe hoekjes breken af als je 2 planken zijdelings in elkaar wilt schuiven. Ik zoek dus een set waarbij de messing zoekrandjes heeft waardoor de montage van de vloerplanken beter gaat.
Ik heb ook geen trek om een messing na te bewerken, hij moet uit de freesmachine meteen goed zijn.
Ik heb al speciale instelbare freeskoppen bekeken die dit kunnen maar dan heb je het al snel over prijzen van € 2000

Wat ik niet zoek zijn bovenfreesjes.

heeft iemand toevallig ooit zo'n set ergens gezien?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Als tussenweg een setje laten maken? Een profielslijperij kan ze gewoon uit blanks slijpen, zoals jij ze wil hebben. Als je veel meters moet doen, kan het vaak ook in hardmetaal.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
Ik kan ze laten maken maar dat is duur. Kan me niet voorstellen dat de goede plaatjes niet ergens te koop zijn want ik ben vast niet de enige die vloerplanken wil maken.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
105
65
Tilburg
Je kan toch een mesje met scherpe randjes de randjes eraf (laten) slijpen. 2 hoekjes eraf slijpen zou toch niet de wereld moeten kosten?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
die randjes moeten van het hout
dat betekend dat ze er bij het mes bij moeten niet er af.

cmt levert ze in ieder geval niet.

Er blijft erg weinig over om tegen de geleider te laten lopen als er ook nog een zoekertje van de mes af moet.

ik heb vroeger best veel profielen en delen gemaakt
de kantjes breken en in zijn algemeenheid even nalopen is eigenlijk altijd een extra bewerking.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
@Jan van Berkel als je de koppen hebt hoeft een setje rugvertande messen geslepen toch niet zó duur te zijn?

Het gaat natuurlijk altijd allemaal om poen; als je 2km vloerdelen moet draaien is een setje beitelkaartjes zo terugverdient (minder manuren nodig), doe je incidenteel 20m dan is het even vervelend maar kan met een handschaafje, of bijvoorbeeld een 2e gang met een ander mes een optie.
Ik heb eerder dit soort profielen afgekant met een V-mes zoals deze:

Maar het is wel echt afhankelijk van de verhouding mes - dikte materiaal, aangezien je anders met de "uiteindes" van je beitel al je materiaal raakt, dat moet je echt even zelf uittekenen of inschatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.