Op Okoume plaatmateriaal ontstaan ruwe plekken, is dit delaminatie?

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
wil jullie advies over het volgende vragen.
Heb vorig Jaar in juni 6 platen van 15mm gegrond okoume plaatmateriaal gebruikt als plafond onder de overkapping.
Heb de randen gezaagd met invalzaag met Makita specialized 56T zaagblad, uiteraard zijn alle randen netjes afgerond met frees,
randen geschuurd en 2x behandeld met Denbraven woodsealer. Super glad kreeg ik de randen overigens niet geschuurd.
Na het bevestigen met lijm en tacker de gaatjes etc behandelt met grondverf, geplamuurd en nogmaals gegrond.
vervolgens 1x afgelakt, wilde deze ivm tijdgebrek afgelopen jaar binnenkort nogmaals schuren en aflakken.

Vorige week zag ik tot mijn schrik dat er div ruwe plekken zijn ontstaan alsof er een laag aan het delamineren is. 1plekje zit aan de rand rest midden op de plaat, 1grote en meerdere kleine op verschillende platen. (Zie foto’s)
volledig beschut en er is voldoende ventilatie onder en boven plafond.

Met 10 jaar garantie geen probleem denk je dan, foto’s en mail naar leverancier.
Hun leverancier verschuilt zich echter achter het feit dat er randen nog iets ruw ogen en er dus onvoldoende randsealer aangebracht zou zijn. Hierdoor zou er capillaire werking zijn wat tot de ruwe plekken in het midden vd plaat zou leiden?
Denk je alles volgens de regels der kunst te doen, watervast en volledig beschut krijg je dit na al heel werk er aan gehad te hebben.
Er zijn nieuwe platen aangeboden, maar vertrouwen en zin om nogmaals al dit werk te doen is weg.
Maak ik enige kans als ik mbv rechtsbijstandsverzekering er een zaak van maak, of is dit kansloos?

alvast bedankt voor jullie expertise en ervaringen.
 

Bijlagen

  • 8E2F63F5-C1DF-4D26-9102-56530FF9D2A8.jpeg
    8E2F63F5-C1DF-4D26-9102-56530FF9D2A8.jpeg
    36,1 KB · Weergaven: 110
  • 9356993B-4F49-454E-86F0-616F56F6F802.jpeg
    9356993B-4F49-454E-86F0-616F56F6F802.jpeg
    61,4 KB · Weergaven: 109
  • E9F6C87B-814D-47D4-A48C-691AF38B62AA.jpeg
    E9F6C87B-814D-47D4-A48C-691AF38B62AA.jpeg
    51,7 KB · Weergaven: 109

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Dat is wel extreem snel voor plaatmateriaal dat beschut hangt……
Lijkt mij ook niet te mogen kunnen, zelfs als randen niet goed vol met randsealer zouden zitten. Dakbeschot van osb plaat is niet behandeld en wordt aan zelfde omstandigheden bloot gesteld en daar is niets mis mee.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Blijft er toevallig water/vocht op de platen staan?
Neem aan dat de bovenzijde niet dezelfde behandeling als de zicht kant heeft gehad?
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Blijft er toevallig water/vocht op de platen staan?
Neem aan dat de bovenzijde niet dezelfde behandeling als de zicht kant heeft gehad?
Bovenzijde heeft idd alleen de grondverf laag af fabriek. Platen zijn gebruikt voor plafond van overkapping, dak is waterdicht Dmv epdm.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Bovenzijde heeft idd alleen de grondverf laag af fabriek. Platen zijn gebruikt voor plafond van overkapping, dak is waterdicht Dmv epdm.
Dus er ligt geen vocht op?
Mocht er een gaatje zitten verkeerd geschroefd etc. en vocht blijft er instaan zou het wat schade kunnen aanrichten.

Zeg niet dat het zo is maar is het eerste waar ik aan zou denken.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het is in ieder geval iets om op te letten als je de nieuwe platen gaat plaatsen.
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Dus er ligt geen vocht op?
Mocht er een gaatje zitten verkeerd geschroefd etc. en vocht blijft er instaan zou het wat schade kunnen aanrichten.

Zeg niet dat het zo is maar is het eerste waar ik aan zou denken.
Via de gaten tbv spotjes geen vocht kunnen ontdekken, condens door temperatuur wisselingen kan weg dmv ruime ventilatie ruimtes.
viel me wel op dat er ook condens vorming smorgens op plafond platen ontstaat.
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Het is in ieder geval iets om op te letten als je de nieuwe platen gaat plaatsen.
denk er sterk over om voor een andere afwerking te kiezen, HPL plaat of cementvezelplaat. wil deze ellende niet nogmaals meemaken.
Afmetingen zijn met 321x491 cm echter niet erg gunstig.
Voorkeur gaat uit naar glad oppervlak met zo min mogelijk naden.
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Onder het mom "beter laat dan nooit"

In mijn lange tijd bij een houtverwerkende industrie dit wel vaker meegemaakt. Veelal blijken het de blazen te zijn zoals Boktor aangeeft. Kun je de verf er met de nagel afschrapen en is de plaat er onder dan nog vlak?

Delaminatie in het midden van de plaat welke zo smal is (foto 3) heb ik nog nooit meegemaakt in een Okoumé garant.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Of heeft het te maken met vochtregulering in de plaat zelf als het geen blaar van verf is. Het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren alleen gebeurd dat net bij jou. Hoorde vanmiddag ook al dat zelfs mdf niet leverbaar was door problemen met lijm. En meer dan vervanging van de platen krijg je nooit. Als
Zoiets naar rechtsbijstand zou gaan hebben ze niet veel moeite om aan te tonen dat de platen ondeugdelijk zijn bevestigd. Trouwens die woodsealer van den braven is dat net Griekse yoghurt. Die schijnt ook niet zo goed te zijn begreep ik vanuit collega. En met elke andere plaat zou dit kunnen gebeuren. Shit happens. Gewoon vervangen en goed Rondom schilderen
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Bedankt voor jullie meedenken.
heb 6 nieuwe platen aangeboden gekregen vd leverancier/producent. Deze gaan in magazijn vd bouwhandel en ik krijg ze gecrediteerd.
heb vandaag nav jullie input gekeken, de verf zit vast op de plaat, dus geen blazen. De vezels zitten ook niet los, alleen een ruw oppervlakte.
Probleem doet zich slechts voor op 3 vd 6 platen, twijfel nog om probleem weg te frezen en te plamuren of alles te vervangen voor iets anders.
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Zoiets naar rechtsbijstand zou gaan hebben ze niet veel moeite om aan te tonen dat de platen ondeugdelijk zijn bevestigd. Trouwens die woodsealer van den braven is dat net Griekse yoghurt. Die schijnt ook niet zo goed te zijn begreep ik vanuit collega.
woodsealer vd Braven is idd erg dun, wordt wel goed in kopse kanten gezogen. 2 lagen zou voldoende moeten zijn Volgens instructie.
Aansluitend is er nog een laag grondverf en een laag lak op gezet.

platen zijn volgens de instructies van leverancier behandeld en gemonteerd met voldoende ventilatie rondom, om dan ongezien te stellen dat ze ondeugdelijk bevestigd zijn 🥴.
producent zal echter ongetwijfeld ergens een regeltje of putje vinden om zich achter te verschuilen.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Hebben ze die woodsealer dan voortaan aangelengd met water. Weet dat ik die 2 jaar geleden heb gehad als test maar toen was het net kruidenboter zo dik. Was bijna niet met kwast op te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.