Op de valreep, mijn kleine kistjes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.504
826
Terkaple
www.woodworking.nl
Pfff, dat viel me niet mee, moet het echt allemaal in de laatste uurtjes gebeuren, maar had er wel veel schik in.

5 kleine kistjes van dunne beuken plankjes in verstek gemaakt met de verstekslede op de zaag zoals al een tijd geleden gepost.
De dekseltjes zijn het leukst, twee in beuk maar gekleurd met ecolint, eentje groen en eentje blauw. Een dekseltje van een dikke esdoorntak uit onze tuin, de boom overleed en na een paar maanden brak er een dikke tak af. Van dicht bij zit er een heel fijn patroon in. En een dekseltje van een houtsoort waar me de naam zo niet te binnen schiet. Heb het in Akkrum bij de Houtzagerij gekocht, maar Rick heeft het ook. Update: het is muninga. Het vierkante deksel is van geur ceder, wordt ook verkocht als jeneverbes.

Alles is afgewerkt met schellak en was. De knopjes zitten er net op, de lijm is nog nat, maar die moeten nog in de was. Die zijn van cocqatio di negra een harde donkere houtsoort uit Zuid Amerika. Update 2: zie post van Kor verderop (waarvoor mijn dank), de juiste naam is coraçao de negro.

jaap

Zo zag het er om 19:00 nog uit...

werkplaat om 1900.jpeg

overzicht 5 kistjes 1.jpeg

overzicht 5 kistjes 2.jpeg

5 kistjes van boven.jpeg

deksel esdoorn.jpeg

deksel geur ceder.jpeg

deksel muninga.jpeg

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.504
826
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb het kistje met het muninga dekseltje vanmorgen al aan iemand kade gedaan, er zit een dwars schotje in, waardoor er 2 rijtjes theezakjes in passen.

Heb er nog gauw wat betere foto's van gemaakt. Afmetingen: 85 x 160 x 82 mm. wanddikte 8,5 mm. Het klopt niet helemaal vind ik, voor deze afmetingen zou een 10mm lager waarschijnlijk wat mooier zijn. Gulden snede werkt hier ook. Voor de theezakjes past het perfect.

jaap

kistje muninga 1.jpeg
kistje muninga.jpeg

kistje muninga kops.jpeg

kistje muninga top.jpeg

kistje muninga boven.jpeg

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Jij weet de afwerking altijd zo machtig mooi te krijgen Jaap! Schellak en was zei je. Is dat gewoon bijenwas? Dan ga ik dat ook proberen op mijn huidige project.

(Dat gaat om eikenhout. Zou je dan aanraden eerst de poriën op één of andere manier te vullen?)

Met vriendelijke groet,
Martijn

(Edit: spelling verbeterd)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.