Oorkappen met Bluetooth

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.156
Riemst
Ik wil oorkappen met Bluetooth aanschaffen.
Vanwege gehoorproblemen (verminderd gehoor en tinitus) wil ik kappen die omgevingsgeluid dempen en waarmee ik gelijk muziek kan luisteren en telefoneren.
Een beetje bereik van de Bluetooth is ook handig omdat ik vaak in kelders zit. Dan kan ik de telefoon achterlaten op een plek waar bereik is.
Activ noise cancelling wil ik niet vanwege de tinitus.
Iemand die goede ervaringen met een bepaald type heeft?

MarnikMakes

Nieuw lid
9 feb 2022
10
4
Dilsen-Stokkem
Ik heb zelf de ox-on bt1. Ik gebruik deze al een aantal jaar. Vaak bijna een volle werkdag voor muziek en podcasts. Ook bellen werkt goed maar als er veel omgevingsgeluid is hoort de persoon aan de andere kant van de lijn dat natuurlijk. Ik ben er heel tevreden van en het is niet zo'n dure. Ik zag laatst dat er een nieuwe versie van uit is. Ik heb geen idee wat het verschil is.

Ik ben in een verbouwing bezig. Als ik mijn telefoon ergens laat liggen heb ik zowat doorheen het hele huis ontvangst. In de kelder heb ik geen mobiel bereik en als ik mijn telefoon dan niet bij me heb ontvangt mijn koptelefoon mijn telefoon ook niet meer. Ik denk dat je dat met elk apparaat gaat hebben. Bluetooth werkt nu eenmaal niet zo goed door muren en vloeren.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
36
1
Ik ben nu zo’n twee jaar in het bezit van de Hellberg oorkleppen. En gebruik die elke dag met volle tevredenheid, accuduur is geloof ik zo’n 40uur en dat klopt aardig moet ik zeggen, hoef m niet vaak op te laden. Niet goedkoop, maar bevalt heel goed. Zit ook noise cancelling op, maar vind dat zelf heel onwennig klinken, ik heb dat dan ook altijd uit staan.

jorisvh

Post veel
Ook Hellberg hier: XSTREAM LD IPX4.
Prima ding, erg tevreden van en inderdaad goeie batterijduur.
Heb ik zowat de ganse werkdag op.

Met “active listening” aan wordt de frequentieband voor spraak doorgelaten waardoor je een normale conversatie kan voeren.
Dat werkt prima maar in die geluidsband band zitten kennelijk ook een aantal houtbewerkersgeluiden waardoor ik die in de praktijk enkel aanschakel als ik doorheb dat iemand me iets wil zeggen (in plaats van kappen telkens afnemen).

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
36
1
Active listening bedoel ik inderdaad geen noise cancelling. Ik kan daar niet heel erg aan wennen. Maar het werkt inderdaad wel, als je met iemand wil spreken op de werkvloer.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.156
Riemst
De prijs valt mee. Kan je er ook mee telefoneren zonder de optionele microfoon?
Gebruik gaat voor mij voornamelijk in de bestelwagen zijn. Mijn slecht gehoor maakt dat ik op de lawaaierige Belgische snelwegen geen telefoongesprek handenvrij over de autoradio kan voeren. Ik hoor de ander gewoonweg niet (de Mercedes autoradio is ook niet ideaal ).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.156
Riemst
Met oorkleppen op zou ik zelf nooit rijden. Je hoort geen ambulance of politiewagen meer aankomen. Ook geen toeter van een andere automobilist die je wil waarschuwen.
Met gewone oorkleppen hoor ik wel degelijk alles. En vanwege mijn gehoorschade zelfs beter dan zonder. Een Belgische snelweg is de hel voor mij zonder gehoorbescherming.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
236
78
Groningen
www.kiwood.nl
Een alternatief zou een bluetooth koptelefoon met goede passieve demping kunnen zijn. Dat gebruik ik zelf inmiddels 2 jaar als gehoorbescherming, en bevalt goed. Gebruik hem bij cnc bewerkingscentrum, en kan dan het frezen nog horen/in de gaten houden op de achtergrond.
Deze heeft goede passieve demping: Audio Technica ATH-M50xBT2.
Kunt er ook mee bellen, bt bereik is behoorlijk goed.
Zou wel aanraden om eerst te passen of het goed zit bij een winkel. Het zit wel anders dan gehoorkappen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
De beste optie, ga naar de audicien en laat je "in ears" aanmeten, afgestemd op je oor vorm en op je gehoor. Ze kunnen gericht het spectrum filteren naar jou behoeften. Iets dat voor motorrijders gedaan wordt, maar ook voor operators in fabrieken. Ze kunnen ook bijvoorbeeld wat witte ruis toevoegen om de tinnitus te maskeren, voor zo ver het helpt.

Alternatief, in ear monitor. Dit zijn in ears voor DJ's en muzikanten, hebben een demping tot 37 dB en zijn er ook met bluetooth ontvangers. Ik gebruik ze soms maar dan gewoon bedraad (Shure, maar er zijn andere aanbieders).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.156
Riemst
Ik heb oordoppen op maat gehad maar dat was geen succes. Twee keer laten maken, maar twee keer slecht passend. Ik heb tamelijk grote gehoorgangen en waarschijnlijk zit daar het probleem. Er was altijd een lekkage wat onaangenaam is. Hetzelfde met wegwerp oorstopjes. Altijd een gefriemel om ze goed te krijgen. Voor dagelijks gebruik enkel kappen. Dat is het eenvoudigste en doeltreffend. Wegwerpstopjes bij sociale aangelegenheden met achtergrond lawaai.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.