Ook hier een nieuwe (oude) draaibank

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Deze staat sinds gisteren in de werkplaats.
4FB6142B-7B5D-4D4A-8745-98E881AFD455.jpeg9A7D0B63-3ACE-4F37-99BA-BC3B33F50B87.jpegCA45AED2-EDE4-47A2-AC84-E16655CD3239.jpeg

Net even getest en tevreden. De machine loopt zeer rustig en geeft geen krimp tijdens het draaien. Echt zware stukken waren het niet, maar toch. De draaibank is dan ook loei zwaar. Ben benieuwd hoe ze zich gaat gedragen bij het voordraaien van een ruw stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Athanor

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Ziet er uit als een mooi solide zwaar apparaat. Als ik vragen mag, waar komt die vandaan? Ik zie op marktplaats eigenlijk alleen maar van die lichte banken of metaaldraaibanken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hier staat het antwoord:
Een behoorlijke occasie houtdraaibank vind je inderdaad niet gemakkelijk.
 

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Hier staat het antwoord:
Een behoorlijke occasie houtdraaibank vind je inderdaad niet gemakkelijk.
Ah ik zie het, wat een mooi ding, gefeliciteerd!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dat prikt in de ogen.

Gefeliciteerd, Mathieu, een prachtige draaibank.
Hoeveel weegt die eigenlijk?

groeten

Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik kon ze niet laten staan. Was buitenkansje.
volgens de specificaties 228 kg. Alles aan deze draaibank is loei zwaar uitgevoerd, behalve de motor. Die is maar 1pk. Maximale afmetingen van werkstukken is eigenlijk ook beperkt, zeker gezien het gewicht van de machine. image.jpgimage.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De mijne draaide eerst ook wat vreemd maar de motor stond nog los. Toen de riem behoorlijk gespannen was liep ze soepel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Loopt soepel maar ik had er een schaal op en toen was de boel uit balans. Nu was die ook uit balans op mijn andere bank maar ja ook die staat nu op een andere plek. Zal eens met Ronald bellen als ik er weer tijd voor heb.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik had hem groter en zwaarder ingeschat. De specificaties geven een juister beeld. Inderdaad een flink gewicht voor de capaciteit die je erop kunt draaien. Een fijne verhouding en daar komt nog bij dat je spindel in een zuil is verwerkt, die rechtstreeks op de vloer staat (eventueel met een ophoging ) , dat lijkt mij stabieler dan een vaste kop op een bed en daar dan poten onder (ook eventueel op blokken).

Hoe dik is de schacht van de leunspaan?

groeten

Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je,

dat is een veel voorkomende maat van leunspaan schachten.

groeten

Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een vraagje voor Wim.
Welke motor zit in jou draaibank? Is dat nog de originele 750 Watt/1 Pk of een zwaardere? En welk type riemschijven?
En de as. Is dat aan beide zijden M33 rechts? Origineel is dat boven het bed rechts en aan de buitenzijde linkse draad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Er zit een nieuw gedraaide as in. Of de motor origineel is weet ik niet. Ik kan aan beide zijde mijn chuck monteren. Ik zal de buitenzijde niet gebruiken. Heeft voor mij weinig zin want ik kan er standaard niet groter op draaien. Dan moet ik een los staande leunspaan gaan maken/kopen. De vraag is ga ik groter draaien dan die 40 cm ( centerhoogte = 241mm)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Een vraagje voor Wim.
Welke motor zit in jou draaibank? Is dat nog de originele 750 Watt/1 Pk of een zwaardere? En welk type riemschijven?
En de as. Is dat aan beide zijden M33 rechts? Origineel is dat boven het bed rechts en aan de buitenzijde linkse draad.
Hoe kan ik het verschil zien van de riemschijven? Het lijkt erop dat er alu schijven inzitten. Met 3 verschillende maten en er zitten v-snaren op.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Origineel zit er een poelie met vier trappen. Maar ik zou ook graag weten of er een zwaardere motor in zit, en zo ja, welke.
image.jpgimage.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik ga morgen wel even kijken. Ik hoop dat ik daarvoor de machine niet hoef te verplaatsen want dan gaat dat nu even niet. Alhoewel ik heb een telefoon met camera. Je hoort het morgen wel. Je kunt ook de houtdraaierij bellen en het aan Ronald Kanne vragen want daar komt ie vandaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Bij mij zit er een polieschijf op met drie mogenlijkheden. Motor Vem made in germany 1.1 kw
De polieschijf is origineel want er zit ook een sticker op met welke toerentallen er bij welke stand horen.
Op deze site staan de zwaardere motoren risers en onderdelen. L.R.E Machinery & Equipment Co. Graduate \\\'Classic\\\'
1.1 kw is dus 1.5 pk en dat is standaard de zwaarste motor of deze origineel is weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.