Ontwerp nieuwe werkplaats - mening verlichting

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Tijdje niets van me laten horen, maar nu gaat het dan echt gebeuren, de werkplaats gaat gebouwd worden. In mijn tempo, niet zo snel dus, want altijd herrie in m'n hoofd.

Onderstaand ontwerp gemaakt, M'n voor de elektra en het licht. Dat laatste gaat mijn vraag over:

Ik heb 60x60 ledpanelen gekocht, die staan ingetekend als de lichtgrijze vlakken in het ontwerp. Volgens de fabrikant zou ik er aan 3 genoeg hebben voor de ruimte, dus 4 leek me prima.. 😊

Om zoveel mogelijk schaduw bij m'n apparaten en m'n werkbank te vermijden, had ik het zo bedacht.

Kunnen jullie je licht hier 's over laten schijnen? 🤣

Afbeelding1.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb 60x60 ledpanelen gekocht, die staan ingetekend als de lichtgrijze vlakken in het ontwerp. Volgens de fabrikant zou ik er aan 3 genoeg hebben voor de ruimte
de aangeraden hoeveelheid licht wordt in lumen/m² uitgedrukt
in het algemeen ligt dat tussen de 500 en 800
bij die ledpanelen zou het aantal lumen moeten staan

wat me bij de plaats waar je de ledpanelen denkt te plaatsen opvalt, is dat het ene paneel volledig boven de werkbank/machines komt, het andere er half boven en half naast, en nog een ander er volledig naast
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Waar ik wel op zou letten is dat je niet in je eigen schaduw staat .
Zelf heb ik led balken opgehangen voor de muur en boven het werkblad .
De muren heb ik wit gemaakt en ik heb de 6000k versie .

Groeten Willem
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
wat me bij de plaats waar je de ledpanelen denkt te plaatsen opvalt, is dat het ene paneel volledig boven de werkbank/machines komt, het andere er half boven en half naast, en nog een ander er volledig naast
Dank voor de reactie

Wat extra opheldering: Het paneel helemaal links ligt idd volledig boven mn werkbank, klopt. Rechtsboven zou idd wat meer naar binnen kunnen, maar moet 2 richtingen op schijnen. De mobiele werkbank is ook echt mobiel en zal altijd naar het midden verplaatst worden in gebruik, dus het paneel daar is echt om de rest van de ruimte te verlichten, niet zozeer voor boven de werkbank. Bij de kolomboor heb ik trouwens nog een aparte lamp
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Waar ik wel op zou letten is dat je niet in je eigen schaduw staat .
Zelf heb ik led balken opgehangen voor de muur en boven het werkblad .
De muren heb ik wit gemaakt .

Groeten Willem
Muren zijn wit (witte steen). De panelen heb ik al, dus die gaan gebruikt worden.. Wellicht wat minder goed over nagedacht, maar ik was er van overtuigd dat het moest gaan werken. Nu dan werkend maken
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor boven de werkbank heb ik een 102 x 30 genomen, juist om te voorkomen dat ik in mijn eigen schaduw kom te staan en zelfs dat l;ukt nog net niet helemaal. Ik had deze gekocht omdat de paneel lampen die ik had (chinese kwaliteit) er 1 voor 1 mee ophielden.gelukkig zitten er daar nog wel een aantal van die het nog wel doen en zo de gaten een beetje invullen.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
In mijn kleine werkplaats heb ik een lichtbak aan de muur gemonteerd. Die verlicht mijn werkbank vanaf de zijkant. Net als een raam dus. Bevalt goed.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hoe vast is de opstelling? Ben je er zeker van dat je in de toekomst niet met e.e.a. gaat schuiven? Ik denk dat het mijn voorkeur zou hebben om er meer op te hangen en die te verdelen in de ruimte. Neem er dan bijvoorbeeld 6 of 9 van een iets lager vermogen om geen zonnebril op te hoeven :). Een goede verdeling is dan om tussen de lampen een heel deel te nemen, en van lamp tot muur een half deel. Zo krijg je de meest egale verlichting in de hele ruimte. Eventueel kun je hier nog wat mee spelen zodat je de buitenste lampen dichter bij de muur krijgt, om het probleem van in je eigen schaduw staan zo veel mogelijk te beperken
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
De opstelling is redelijk vast, dwz, de noord en oost muur op de tekening zijn blinde muren en de zuid en west muren hebben ramen. Daarnaast hangt er een enorme radiator aan de zuidmuur, dus ik wil daar geen vaste bank, daar komt hooguit nog eens een VVD, had ik bedacht. Dan zou de mobiele werkbank wellicht op een andere plaats moeten komen te staan. De noordmuur is wat beperkt, omdat daar een deel (30-40cm)van een afscheidingswand blijft staan om een stalen balk te ondersteunen, kan daar dus ook niet heel veel anders60x60)

Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik degene rechtsboven in 2-en ga splitsen, dus 2x 30x30. hou ik er 1 (60x60) over, die zou dan evt naar boven kunnen..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik heb hier nog eens goed over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat ik een knuppel ben. Ik heb de panelen besteld met de gedachte dat er 4 gelijkmatig over de ruimte verdeeld gaan worden. Achteraf gezien is dat helemaal niet handig. Ook is het niet mogelijk om panelen in het midden te hangen, omdat daar een grote balk komt.......... :sleep:

Dusssss. Het worden ledstrips over de balk, die wordt afgetimmerd met mp, dus daar kan ik een infreesstrip in kwijt. Bij de machines rechtsboven hangt al een grote plank (50cm diep), die wordt uitgebreid de hoek om en daar onder hang ik ook een strip, welke apart geschakeld wordt.

Ik kan evt de strip aan de balk nog verlengen naar beiden zijden om nog wat licht boven de kolomboor te brengen. Ik ga toch wat strip over houden.

En dan 2 lichtbakken boven de werkbank en 2 in de garage. degene die ik dan over hou, gaat naar de bovenverdieping

Onderstaand het nieuwe plan, thoughts?

Afbeelding1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Meer licht=beter
Merk zelf waar het eerder niet zo veel uitmaakte, dat ik het nu met meer licht wel zie en met minder niet. Dus zolang je ze kunt dimmen of afzonderlijk schakelen, zou ik eerder meer dan minder panelen kiezen.
Zeker als je ook moet lakken is meer licht beter (of niet want dan zie je meer :) ).
Misschien hiermee beginnen, kijken hoe het je bevalt (toch wat lastig te voorspellen), en er nog eens twee extra weg hangen mocht het niet genoeg zijn.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik heb zelf TL5 armaturen opgehangen.
5x 35W 840 lampen van Phillips. Goedkoop en veel lichtopbrengst.
Armaturen voor een prikkie op MP en lampen kosten niks. Led zal zuiniger zijn, maar bij mij wegen de kosten van LED armaturen niet op tegen het gebruik. TL5 is de zuinige variant van TL verlichting.
Plafond heb ik gewit. Al met al kom ik op bijna 900lux/m2 en dat is fijn werken! Geen last van schaduw. Afmeting is 3x4 meter. Ik kan je die verlichtingssterkte aanbevelen. Via de site van rapidtables kan je dit zelf uitrekenen.
 

Bijlagen

  • 20220711_193132.jpg
    20220711_193132.jpg
    193 KB · Weergaven: 56

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.