Ontwerp houten schuur

ahj

Nieuw lid
31 jul 2025
1
0
Amsterdam
Hallo allemaal,

Ik weet het, ik ben niet de eerste, maar ik wil volgend jaar in Frankrijk een houten schuur bouwen. ik ben redelijk handig en heb al zelf een vloer, incluisief nieuwe balken, gemaakt. Maar dit is andere koek. Mocht iemand zin hebben om er naar te kijken en commentaar en/of tips te geven hoor ik het heel ograag.

Lengte keer breedte = 7 x 5 m, exclusief lean-on overkapping aan de linker kant. Hoogte 5m64. Fundering wordt 12/15 cm beton met wapening op een laag aangetrild grof grind. Grond is compact en stabiel.

Daarop een hsb constructie, met de nodige voorzorgen dat de onderste balklaag niet met vocht in aanraking komt.
Mogelijke extra maatregelen tegen het verrotten van de onderste balken laag:
- een lage borstwering van bakstenen, maar liever niet.
- de onderste balkaag in eiken uitvoeren.
- als wild idee: schroef de staanders van boven vast op de onderste balklaag, zet hoekijzers aan de binnenkant op de staanders en krik iedere 25 jaar de staanders een milimeter omhoog om de onderste balken laag te vervangen.

Details:
- Het hout van de staanders, schorren en dwarsbalken in de wanden is 50x150mm.
- Balken van het plafond zijn 75x225, de balken boven deur en ramen ook.
- Schuine balken van het dak zijn 75x200
- Nok is 63x300, opgebouwd uit overlappend 32x 300 planken
- Al het constructie hout is vuren, de vellingdelen douglas.
- Verbinding met schroeven, bouten dwars door en verbindingsplaten en hoekijzers.
- Op het dak osbplaat, vastgeschroefd op de balken en daarboven op een metalen (golf)platen.

Vooralsnog geen isolatie, geen verwarming.

Zoals gezegd, als iemand ideeen, opmerkingen of tips heeft hoor ik het heel graag.

Groet,

Arnold

Bijlagen

• s1.jpg
    s1.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 1
  • s11.jpg
    s11.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 1
  • s2.jpg
    s2.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 1
  • s3.jpg
    s3.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 1
  • s4.jpg
    s4.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.