Ontwerp en soort hout voor eettafelbankje

PaulMauge

Nieuw lid
24 jan 2025
6
0
Amsterdam
Hoi allemaal! Graag bouw ik dit bankje na voor bij de eettafel. Twee vragjes over ontwerp en materiaal.

c6dd8e87-6aa4-47a2-a830-09e83eb3d7c4.jpg1740856218279.png

Ontwerp
Is een dergelijke constructie stevig genoeg? Het lijkt mij van wel, want waarom zou het anders zo gebouwd zijn :unsure: Maar in andere topics las ik jullie dingen zeggen over diagonaal schuiven, en platen aan de achterkant bevestigen.

Materiaal

Het zitvlak heb ik al. Dat is berken multiplex met een fenix toplaag - 178cm breed, 40cm diep, 4cm hoog. Een bijproduct van het tafelblad dat ik had besteld.

Wat voor soort hout raden jullie mij aan voor het onderstel? Ik zou het graag willen behandelen met een Osmo hardwax-olie. Is grenen of vuren te zacht? Een vriend tipte Merbau maar dacht dat het ook wel te hard was om te zagen met mijn cirkelzaag of handzaag. Hij raadde ook aan om te kijken naar tuinhout. Maar dat is een verzamelterm.

Dank alvast!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is een dergelijke constructie stevig genoeg? Het lijkt mij van wel, want waarom zou het anders zo gebouwd zijn :unsure: Maar in andere topics las ik jullie dingen zeggen over diagonaal schuiven, en platen aan de achterkant bevestigen.
inderdaad een minder stevige opbouw
duw tegen de kopse kanten, en er is veel risico dat je ipv een rechthoek een ruit overhoudt
het is een zitbank, dus niemand gaat zich aan diagonalen onderaan storen
je kan die zelfs in het midden zetten, waardoor ze max uit het zicht staan

• Leuk
Waarderingen: PaulMauge

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.361
Gaanderen
Ik zou voor eiken poten gaan. Ik zou voor meubelkwaliteit gaan. Ook verkrijgbaar als tuinhout. Let dan wel op dat dat geen droog hout is. Daar zullen scheuren in komen. Dat is niet erg, maar je moet het wel mooi vinden.

• Leuk
Waarderingen: PaulMauge

PaulMauge

Nieuw lid
24 jan 2025
6
0
Amsterdam
Ik zou voor eiken poten gaan. Ik zou voor meubelkwaliteit gaan. Ook verkrijgbaar als tuinhout. Let dan wel op dat dat geen droog hout is. Daar zullen scheuren in komen. Dat is niet erg, maar je moet het wel mooi vinden.
Dank voor het advies! Hoe weet je of het droog hout is of niet?

En qua constructie: goeie, als het niet stevig is, kan ik het altijd nog verstevigen!

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
353
143
Hoe weet je of het droog hout is of niet?
Tuinhout is alleen wind gedroogd. Drogen in een oven is kostbaar. Als je tuinhout binnen gaat gebruiken, zal het verder drogen en kunnen er scheuren ontstaan.
Hout wat je bij de houthandel koopt "kan" oven gedroogd zijn. Dat moet navragen bij de houthandel of je moet het meten met een houtvochtigheidsmeter. Oven gedroogd hout is zover gedroogd, dat als je het binnen gebruikt, er geen scheuren meer inkomen (over het algemeen)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.