Ontwerp en bouw van multifunctionele multiplex werkbank met zaagtafel

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik ben plannen aan het maken voor een multifunctionele werkbank te maken waar ik mijn zaagtafel in kan integreren om zo de capaciteit en nauwkeurigheid hiervan te kunnen vergroten. De constructie van de werkbank van Paul Sellers sprak me aan: het verlijmen van lagen multiplex waar je openingen laat om zo pen-gat verbindingen te maken. Ik had bedacht dit van berken multiplex te maken van de goedkopere kwaliteit (CP/CP). Het blad maak ik denk ik van een onderlaag van multiplex, met bovenop een plaat MDF van 18 mm dik. Er zal dan iets van een randafwerking moeten komen om het MDF te beschermen. Ik heb (nog) geen behoefte aan dog holes of bankschroef.

Ik zit zo eens wat te tekenen in autocad en loop tegen een paar dingen aan waar ik wel wat advies bij kan gebruiken. Zie onderstaande tekening als voorbeeld. Maatvoering is nog niet definitief (vooral de hoogte niet), maar dit is wel ongeveer het oppervlak wat ik wil hebben zodat ik in mijn garage genoeg bewegingsruimte overhoud. Ook de verdeling van de korte ondersteuningen onder het werkblad zitten niet op de juiste plek getekend, dit is ter illustratie.

- Het verlijmen van stroken zodat je pen-en-gat verbindingen kunt maken werkt natuurlijk maar richting 1 kant. Ik zit te twijfelen hoe ik beide lange frames aan elkaar verbind. Tevens dient het blad en de plank onderin voldoende ondersteuning te krijgen om niet door te hangen. Hoe ziet onderstaande constructie eruit?
- Is mijn constructie niet overdreven zwaar? De bovenste horizontale liggers leken met het fijnste als deze straks gelijk zitten met het blad zodat het monteren van een geleider voor de zaag eenvoudiger is, daardoor zijn deze ook 5 lagen dik)
- Zou ik deze stukken allemaal bij de houthandel op maat kunnen laten zagen, zodat ik alleen zelf de kleine openingen moet zagen en dan kan verlijmen, of is dit niet nauwkeurig genoeg?

Alle advies is welkom :)
Werkbank ontwerp.png
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ben hetzelfde van plan. Laat het lekker door de superzaag van de Gamma doen. Tenminste, ik laat hun het in de lengte zagen zodat ik allemaal strips van 244x7 cm mee naar huis neem. De rest maak ik zelf wel op lengte.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Te zwaar? Weet ik niet, maar liever te zwaar dan te licht. Beide lange frames kun je ook met elkaar verbinden door het toepassen van plaatmateriaal tegen de staanders. Ik zou die onderste liggers wel hoger maken. Nu komt er vuil onder wat je er niet onder vandaan krijgt.

Het is wel heel erg massief nabouwen met multiplex. Ik speel zelf met het idee om meer een doos te bouwen van plaatsmateriaal, waarbij de stijfheid van de constructie grotendeels uit een (brede en lage) I-balk komt, welke ik ook van multiplex maak (geïnspireerd op de i joist ligger).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het verlijmen van stroken zodat je pen-en-gat verbindingen kunt maken werkt natuurlijk maar richting 1 kant. Ik zit te twijfelen hoe ik beide lange frames aan elkaar verbind.
je kan 2 kleine kaders maken voor aan de korte zijden, zoals je die voor lange zijden maakt
de kleine zet je aan de buitenzijde tegen de grote
staander tegen staander
schroef of lijm je tegen mekaar
Tevens dient het blad en de plank onderin voldoende ondersteuning te krijgen om niet door te hangen. Hoe ziet onderstaande constructie eruit?
de dwarse ondersteuning hoef je niet in de kaders in te werken
je kan ze eenvoudigweg onderaan het blad zetten

@Hooked on Wood maakt ook tafels uit mpx denk ik
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hooked on Wood heeft op YouTube ook een soortgelijk onderstel gebouwd voor zijn werktafel. De dwarsliggers heeft hij niet met een pen & gat verbinding, maar met pocketholes. Zelf ben ik niet zo weg van pocketholes, maar als je het hebt, misschien wel makkelijker.

Wat hij ook doet, en dat is wel slim, is na het verlijmen op de exacte maat zagen. Hiermee komt het lijmen niet super precies, en heb je veel minder schoonmaak werk. Dat is misschien nog een tip om mee te geven. Daarbij, als je het zaagwerk uitbesteed, dan kan je alles met overmaat laten zagen. Dan heb je geen hele platen te versjouwen. Na het verlijmen haal je de stukken nog even door de zaagtafel heen en dan is alles strak en op maat.

Ga je wel voor de pen & gat dwarsliggers, dan loont het misschien om een mal te maken. Met een bovenfrees en kopieerhuls kan je dan de groeven maken in de de balken. Hiermee krijg je natuurlijk geen vierkante gaten, maar dit heb je ook niet beslist nodig. Je kan er dan voor kiezen om bij de 'pennen' ook de hoeken af te ronden, of dat je na het uitfrezen de hoeken alsnog uitsteekt met een beitel.

Heb je geen bovenfrees en bijhoender accessoires, dan kan je ook overwegen de dwarsliggers met deuvels te monteren. Hiervoor heb je geen speciaal gereedschap nodig. Ook hier kan je met een zelfgemaakte mal de posities nauwkeurig markeren / uitboren.

Succes! Laat je ons weten hoe het verloopt?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi,
Een jaartje of wat geleden heb ik ook zo'n werkbank gemaakt van multiplex. Ik gebruikte powerplex van de Hornbach, ziet er aan de buitenkant aardig uit, maar van binnen is het een rommeltje. Ik kan dus alleen maar aanbevelen om inderdaad berkenmultilpex te gebruiken.
Ik heb het werkblad aan beide zijden een stuk laten oversteken. Dan houd je wat meer ruimte over onder de werkbank. Is maar wat je wilt.
Aan de voorzijde steekt het blad ook over. Vind ik handig om dingen met lijmklemmen vast te kunnen zetten.

De lange frames heb ik met elkaar verbonden met behulp van m12 draadeinden.
4 kokerprofielen in elkaar gelijmd en die als dwarsliggers gebruikt. Draadstang erdoor en flink aandraaien.
Tussen de dwarsliggers boven en onder heb ik een kruisverband gezet, want er zat wel wat beweging in de bank.
Achteraf had ik ook gewoon twee plaatjes multiplex kunnen gebruiken als dwarsliggers om de de lange frames met elkaar te verbinden.
Mijn bank is wat minder diep, ik denk 70 cm. Daarvoor heb ik twee platen 244x122x 1.8 cm gebruikt.
Bij berken zit je op ongeveer 40 kg per plaat, zodat jouw werkbank rond de 90 kg gaat wegen denk ik.
Dat is niet gek. Ik vind mijn werkbank stevig en stabiel, zou niet lichter moeten naar mijn mening.
Als werkblad heb ik een plaat mdf 18 mm met hier en daar 20 mm gaten a la MFT.
De plaat een paar keer in de lijnolie gezet. Voldoet goed tot zover.

Hier haalde ik mijn inspiratie vandaan. Link
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb het werkblad aan beide zijden een stuk laten oversteken. Dan houd je wat meer ruimte over onder de werkbank. Is maar wat je wilt.
Aan de voorzijde steekt het blad ook over. Vind ik handig om dingen met lijmklemmen vast te kunnen zetten.
goeie tip !
niet zelden dien je een werkstuk met lijmklemmen op de zijkanten vast te zetten
dan is een oversteek van 10 cm een zalige oplossing
zelfs wanneer je een mft-achtig blad hebt
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zou de verbindingen volledig om-en-om doen met het multiplex. (Dus niet zoals getekend 1-222-1, maar 1-2-1-2-1.)

@dirkvanbergen : 7 cm lijkt me aan de lichte kant. Ik zou, zoals TS, voor wat bredere stroken gaan en 5 lagen MPX gebruiken, dan komt je aan 90x90.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik zou de verbindingen volledig om-en-om doen met het multiplex. (Dus niet zoals getekend 1-222-1, maar 1-2-1-2-1.)

@dirkvanbergen : 7 cm lijkt me aan de lichte kant. Ik zou, zoals TS, voor wat bredere stroken gaan en 5 lagen MPX gebruiken, dan komt je aan 90x90.
Ik heb die 7cm van de tekeningen van Dennis van Hooked on Wood. Hooked on Wood - Shop Improvements Hij doet ook maar 4 lagen. Op sommige dwarsbalken zelfs maar 3.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Goede input, bedankt voor de reacties! Hoe Dennis het doet is wel een goed idee (eerst lijmen en dan de gehele poot nog even langs de zaag halen), maar als ik dat wil met mijn maximale zaaghoogte van 75mm moet ik de poten geen 5 lagen dik maken (tenzij ik ze van 2 kanten zaag). Misschien kan ik ze 4 lagen dik maken en 100 breed, zodat je een poot van 72x100 krijgt. Mij lijkt dat ook al aardig stevig te zijn. Ik ga verder met ontwerpen!
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb nog even wat zitten ontwerpen, en ben nu hier:

Werkbank ontwerp.png

Conclusie getrokken dat de beide lange frames prima aan elkaar kunnen worden verbonden door stroken multiplex en pocket holes aan de binnenzijde. Als ik dat ook aan de poten doe is van de buitenkant niet zichtbaar dat dat maar 1 laag is, dus ziet het er ook nog goed uit. Samen met de bladen moet dit een voldoende stijf geheel geven verwacht ik, mede omdat het gewicht van het multiplex alleen ongeveer 100kg zal zijn. Dan komt daar nog de zaagtafel bij, het mdf blad en mogelijk nog lades of gereedschap wat op de onderste plank wordt opgeborgen. Daarbij is het gebruik maken van pocketholes ook nog sneller natuurlijk.

De tafel zou ongeveer 1,8m lang bij 0,95m breed moeten worden. De poten zijn nu 4 lagen multiplex (dus 72mm) van 100mm breed. Deze kan ik iets breder bestellen, verlijmen en dan opschonen op mijn zaagtafel (met een maximale zaaghoogte van 75mm).

Het blad maak ik denk ik van 1 laag berken multiplex 18mm, met daarop een MDF plaat van 18mm, langs onderuit geschroefd zodat die te vervangen is (mocht dat ooit nodig zijn). Tevens ben ik op dit moment wat grote hardhouten kozijnen uit mijn huis aan het slopen. Binnenkort eens proberen hoe goed ik dat kan herzagen op mijn zaagtafel, want dat zou wel eens een mooie rand van het werkblad kunnen zijn. De onderste plank maak ik gewoon van 1 laag berken multiplex. Ik moet nog bedenken of ik het blad wil laten oversteken: dat gaat ongetwijfeld prettig zijn voor het opklemmen van materialen, maar een vlakke voorkant is dan weer eenvoudiger bij het maken van de geleider voor de zaagtafel..

Ik maakte me eerst nog zorgen over de hoogte van mijn zaagtafel en hoe ik dit erin kon integreren, maar wil eigenlijk ook niet mijn hele werkbank om mijn zaagtafel heen bouwen. Het is een oud beestje, en als die ooit vervangen wordt wil ik niet opnieuw hoeven te beginnen met de werkbank. Ik slijp dus waarschijnlijk gewoon een stuk van de poten van de zaagtafel af en laat mijn pa moeren in de poten lassen, zodat ik met bouten kan werken en de zaagtafel hiermee op hoogte kan stellen en verankeren op het onderste blad. Als ik dan ooit besluit de zaagtafel te willen verwijderen hoef ik enkel het blad te vervangen.

Nog iets waar ik over twijfel zijn wielen. Ik heb er nog liggen die volgens mij best stabiel zijn, maar dat weet je pas als ze eronder zitten. Ik verwacht geen handschaaf werk te gaan doen op deze werkbank, dus zijwaarste krachten zullen wellicht wel meevallen, maar hij moet wel stabiel staan. Als ik echter de werkbank op deze wielen aanpas zijn de poten iets korter, en als ik de wielen dan toch niet stabiel genoeg vind zijn ze te kort...

Gebaseerd op een prijs die ik online vind voor 18mm berken multiplex CP/CP kwaliteit zou deze werkbank me ongeveer 200 euro gaan kosten aan de multiplex, dus daar komt nog een goeie 80 euro bij als ik een zwart MDF blad zou willen (wat er wel het mooiste uit ziet...). Van de ene kant niet goedkoop, van de andere kant heb je dan wel een werkbank voor het leven...
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je zou de wielen onder de lange liggers kunnen monteren. En als het je niet bevalt hoeft het hoogteverschil slechts een paar cm te zijn.
Nog mooier: inklapbare wielen onder de lange liggers.

Waarom multiplex? Neem voor de onderste plaat ook 18 mm MDF of desnoods 2 op elkaar gelijmde 18mm MDF-platen. En je plan voor een vervangbare bovenplaat is fijn

mvg
Klaas
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dat wordt knutselen van het weekend! Zin in. 32 strookjes van 7cm breed. Zoals ik het had geteld is dat net niet genoeg dus 2 kwart platen in hun geheel erbij genomen voor wat kortere stukjes. Die kan ik wel aan.
Bekijk bijlage 101094
Heb je ook 4 liter lijm gekocht? Met tuinaarde hou je het niet bij elkaar denk ik.
 
Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Heb je ook 4 liter lijm gekocht? Met tuinaarde hou je het niet bij elkaar denk ik.
Bedankt! Heb inderdaad bij Baptist een extra fles lijm mee laten komen met de bankschroef die ik daar heb besteld :) Hoop alleen dat iik geen 4 liter nodig ga hebben want heb maar zo'n 1 liter fles besteld!

Waar ik vandaag wel achter ben gekomen ... is dat ik te weinig klemmen heb. Kan maar 2 poten tegelijk fatsoenlijk in de lijm zetten en schroeven er in wilde ik eigenlijk liever niet doen. Maar misschien ontkom ik daar niet aan ... zeker niet als ik dit weekend het onderstel in elkaar wil hebben!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.