Ontvetten van beitels

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hoi,
Ik heb 7 gebruikte “ nooitgedagt “ beitels gekocht. Ze waren er vuil en bot en roestig. Dus ik aan het schoonmaken en slijpen. Maar kreeg ze toch niet echt schoon. Nu las ik dat je beitels moet ontvetten. Klinkt logisch want de vuiligheid gaat in je steen zitten.

Heeft iemand ervaring met het ontvetten van beitels en draaigutsen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ijzer/staal vettig is, dan roest het niet zo veel. Er is op ons forum al veel geschreven om gereedschap te ontroesten. Als je een foto plaatst is het misschien wat duidelijker?

jaap
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Als ze vettig zijn, gaat ontroesten niet zo lekker inderdaad. Het schuurpapier slibt vol, of in het geval van chemische ontroester wordt dat gehinderd door de laag vet.
Als ze vettig zijn, maak ze dan eerst eens goed schoon met een flinke scheut afwasmiddel en een harde borstel (niet zuinig zijn als het echt vettig is), of anders wasbenzine of terpetine.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Als ze vettig zijn, gaat ontroesten niet zo lekker inderdaad. Het schuurpapier slibt vol, of in het geval van chemische ontroester wordt dat gehinderd door de laag vet.
Als ze vettig zijn, maak ze dan eerst eens goed schoon met een flinke scheut afwasmiddel en een harde borstel (niet zuinig zijn als het echt vettig is), of anders wasbenzine of terpetine.
Dat begrijp ik. Alleen zie je vaak dat voor houtbewerkers gaan slijpen met een vette beitel. En dat lijkt mij. Helemaal niet goed voor je slijpsteen en dus uiteindelijk voor je slijpresultaat. Je slijpsteen wordt vet. Toen las ik dat er stenen zijn die ontvetten. En juist dat vond ik vreemd. Dat is de kern van de vraag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Slijpen met een vette beitel. Volgens mij is vet en houtbewerken niet iets wat je wil. Het gereedschap dat ik gebruik is niet vet. Waarom? Als je het regelmatig gebruikt heb je geen vet nodig. Nou weet ik niet alles maar stenen die ontvetten ken ik niet. Er zijn wel schuurschijven met een zeer open st ructuur waarmee je vuil staal kunt schoonmaken. Er zijn er ook die je op een werkbankslijper kunt zetten. Ze slijten erg hard en kosten ook nog best veel geld. Vet/olie haal je weg met wasbenzine of een zeep. Denk aan HG ontvetter en dat soort producten. Roest als het heel erg is neem je een lasbikhamer en sla je alles eraf. In geval dit met je beitel nodig zou zijn: weggooien. Staalborstel op de boormachine of werkbankslijper dan haal je ook roest weg. Hg roestoplosser of koop citroenzuur en los dit op in water en het gereedschap erin. Het enige dat ik vroeger deed was een stuk zeep tegen de slijpsteen aandoen je krijgt dan een mooier egaler oppervlak. Dit was bij het machinaal slijpen van schaatsen. Nooit meer gedaan toen we overstapten op schuurbanden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Klingspor heeft wel elastisch schuurmateriaal zoals schleiffix wat ook wel wat vet kan hebben of dit er ook in schijven is weet ik niet.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Ik stop mijn beitels eens in de zoveel tijd in een badje met citroenzuur of een combinatie van citroensap en bakpoeder. Nachtje laten staan en daarna spoelen en met een schuurspons schoonmaken.
Weer slijpen/wetten en ze zijn weer als nieuw!
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Slijpen met een vette beitel. Volgens mij is vet en houtbewerken niet iets wat je wil. Het gereedschap dat ik gebruik is niet vet. Waarom? Als je het regelmatig gebruikt heb je geen vet nodig. Nou weet ik niet alles maar stenen die ontvetten ken ik niet. Er zijn wel schuurschijven met een zeer open st ructuur waarmee je vuil staal kunt schoonmaken. Er zijn er ook die je op een werkbankslijper kunt zetten. Ze slijten erg hard en kosten ook nog best veel geld. Vet/olie haal je weg met wasbenzine of een zeep. Denk aan HG ontvetter en dat soort producten. Roest als het heel erg is neem je een lasbikhamer en sla je alles eraf. In geval dit met je beitel nodig zou zijn: weggooien. Staalborstel op de boormachine of werkbankslijper dan haal je ook roest weg. Hg roestoplosser of koop citroenzuur en los dit op in water en het gereedschap erin. Het enige dat ik vroeger deed was een stuk zeep tegen de slijpsteen aandoen je krijgt dan een mooier egaler oppervlak. Dit was bij het machinaal slijpen van schaatsen. Nooit meer gedaan toen we overstapten op schuurbanden.
Ik heb nog even gezocht naar het bericht waar stond dat je een steen voor ontvetten heb, ik kan het niet meer vinden. Maar ik denk dat die goede man er naast zit. Ik ben het bovenstaande eens, met hout bewerken wil je niets met vet te maken hebben. Maar een wetsteen om te ontvetten bestaat naar mijn mening niet.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Alleen zie je vaak dat voor houtbewerkers gaan slijpen met een vette beitel. En dat lijkt mij. Helemaal niet goed voor je slijpsteen en dus uiteindelijk voor je slijpresultaat. Je slijpsteen wordt vet.
Wat bedoel je hier met "vet"? Er zijn wel zogenaamde "oliestenen"; slijpstenen die bedoeld zijn om met een olie te gebruiken in plaats van water om te smeren en het slijpsel af te voeren. Mij lijkt dit ook helemaal niets voor houtbewerking, met het risico dat die olie aan de beitel blijft, maar er zijn er genoeg die het doen.
Maar bij jouw beschrijving van "vet" denk ik aan een laag zwarte olie of dik vet op de beitel (er lagen weer genoeg van dit soort exemplaren op de vrijmarkt dit jaar), die wil je eerst schoonmaken alvorens te slijpen.

Toen las ik dat er stenen zijn die ontvetten. En juist dat vond ik vreemd. Dat is de kern van de vraag.
Pardon, ik dacht dat de vraag ging over niet goed kunnen ontroesten omdat de beitels nog te vettig waren.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
scheutje dreft/dubro met warm water werkt minstens net zo goed als dasty en stinkt een stuk minder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.