Onmogelijke hamer uit Esdoorn en Noten (poging 1)

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Geïnspireerd door mosseltje heb ik het ook maar geprobeerd! Erg leuk project, een van de leukste om te doen, maar wel lastig. De maten heb ik zelf een beetje bij elkaar geredeneerd, afhankelijk van het resthout wat ik had. Leuke puzzel! Over een paar jaar doe ik het opnieuw, en dat herhalen tot ie perfect is...


Wederom alles met handgereedschap. Fotos van het zagen en vlakken zal ik jullie besparen! Het uithakken van het gat vond ik een rotkarwei, mede doordat ik niet echt hard durf te hakken vanwege geluid naar mijn benedenburen. Toch is die wel netjes geworden maar het geduld was bij de zwaluwstaarten wel op, waardoor deze boven wat grof zijn geworden.

WhatsApp Image 2021-10-31 at 16.11.55.jpeg


Ik had de zwaluwstaarten erg dun gemaakt, en dit ook over een grotere lengte in plaats van een constante curve. Het maakt de hamer misschien iets zwakker, maar ik denk dat de verbinding inherent al heel sterk is. alleen met de middenpin zou ik het eigenlijk al vertrouwen en aan de basis zijn de zwaluwstaarten wel heel stijf.

WhatsApp Image 2021-10-31 at 17.58.00.jpeg

WhatsApp Image 2021-10-31 at 17.58.09.jpeg

Ergens hiertussen heb ik de steel al vormgegeven, helaas buiten beeld. Het inbrengen van de steel heb ik gedaan m.b.v. mijn grootste lijmklem. Elke keer dat hij een stukje verder schoot verzakte mijn hart ook weer. Maar het moment dat hij op z'n plek viel was wel echt het grootste euforie moment in mijn nog jonge houtbewerkingscarriere.

WhatsApp Image 2021-10-31 at 19.13.32.jpeg

Daarna de kleine kiertjes gevuld met houtlijm en schuurstof. Helaas waren er wel wat kiertjes maar het viel me niet tegen! Vooral boven op de kop het ik wat uitbreek-problemen gehad tijdens het uithakken van de zwaluwstaarten. Vervolgens alles in de Danish oil en genieten van een geweldige hamer!

DSCN3514.jpgDSCN3517.jpgDSCN3520.jpgDSCN3526.jpg



Alle gasten krijgen hem te zien met de opdracht uit te vogelen hoe hij gemaakt is. Leuk werkje om mee te showen ;)
Ik raad het iedereen aan!
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schitterend gemaakt en mooie foto's van het maak proces! En eerlijk over de kleine foutjes die we allemaal maken, gelukkig ziet meestal alleen de maker die.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Dagen bezig zijn met zaag en bijtel. Geen mogelijkheid om powertools te gebruiken. En dan het zenuwslopende gedeelte van het in elkaar zetten. Slechts één poging met grote kans op brekende onderdelen. Het leven kan zo mooi zijn. 😄

Erg mooi gelukt. Zit bij jou de kop ook muurvast op de steel? Ken geen andere verbinding die zo vast zit zonder lijm. Binnenkort ook maar weer eens een poging wagen. 😅
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor de reacties!

Dagen bezig zijn met zaag en bijtel. Geen mogelijkheid om powertools te gebruiken. En dan het zenuwslopende gedeelte van het in elkaar zetten. Slechts één poging met grote kans op brekende onderdelen. Het leven kan zo mooi zijn. 😄

Erg mooi gelukt. Zit bij jou de kop ook muurvast op de steel? Ken geen andere verbinding die zo vast zit zonder lijm. Binnenkort ook maar weer eens een poging wagen. 😅

Echt muur- en muurvast inderdaad! Werkelijk een prachtige verbinding.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Goed gedaan. Staat deze winter ook op mijn verlanglijstje. En dit lijstje begint al erg lang te worden :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.