OneFinity Cnc

Cor1968

Nieuw lid
14 aug 2015
2
0
Netherlands
Hallo,

ik vroeg me af wat jullie vinden van de nieuwe onefinity cnc
misschien zijn er ook al mensen die hem hebben ?


5d6b6-machinist.jpg
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Geen slechte beginners cnc, lijkt me redelijk stabiel met de ballscrews, al zou ik voor een europees alternatief gaan, als er geen europese verdelers zijn dan zou die bij mij al afvallen, de importkosten van amerika zijn helaas torenhoog....

Kijk eens naar de volgende websites:

www.ratrig.com naar de killerbee, voor de prijs is dit één van de betere/goedkope cnc's
www.sorotec.de naar hun hobby lijn
www.cnc-step.nl ook stevige machines
www.stepcraft-systems.com

Zelf heb ik een cnc van ooznest ( www.ooznest.co.uk ) maar daar zijn nu helaas ook importkosten aan verbonden... En ik heb hem al een paar upgrades gegeven :)

Wat je ook kan doen is john lamers aanspreken hier op het forum, zij bouw(d)en een geweldige cnc met relatief beperkt budget!
Ook even vertellen dat de leercurve in het begin redelijk stijl is maar zodra je wat kan frezen is dat echt enorm leuk speelgoed :D

Groetjes,

Christophe
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Geen slechte beginners cnc, lijkt me redelijk stabiel met de ballscrews, al zou ik voor een europees alternatief gaan, als er geen europese verdelers zijn dan zou die bij mij al afvallen, de importkosten van amerika zijn helaas torenhoog....

Kijk eens naar de volgende websites:

www.ratrig.com naar de killerbee, voor de prijs is dit één van de betere/goedkope cnc's
www.sorotec.de naar hun hobby lijn
www.cnc-step.nl ook stevige machines
www.stepcraft-systems.com

Zelf heb ik een cnc van ooznest ( www.ooznest.co.uk ) maar daar zijn nu helaas ook importkosten aan verbonden... En ik heb hem al een paar upgrades gegeven :)

Wat je ook kan doen is john lamers aanspreken hier op het forum, zij bouw(d)en een geweldige cnc met relatief beperkt budget!
Ook even vertellen dat de leercurve in het begin redelijk stijl is maar zodra je wat kan frezen is dat echt enorm leuk speelgoed :D

Groetjes,

Christophe
Ik pak dit draadje weer even op, een CNC lijkt me een super aanvulling alleen heb ik geen idee wat nou een goede koop zou zijn. Het budget dat ik in gedachte heb is ongeveer €2.500,-.

Zijn er nog meer mensen en meningen omtrent dit onderwerp? De Shaper Origin is ook een verleidelijke keuze, zeker gezien het feit dat die amper ruimte in beslag neemt. Maar met een vaste CNC kun je toch weer meer dan met de Shaper..

Groet Ferdy
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik pak dit draadje weer even op, een CNC lijkt me een super aanvulling alleen heb ik geen idee wat nou een goede koop zou zijn. Het budget dat ik in gedachte heb is ongeveer €2.500,-.

Zijn er nog meer mensen en meningen omtrent dit onderwerp? De Shaper Origin is ook een verleidelijke keuze, zeker gezien het feit dat die amper ruimte in beslag neemt. Maar met een vaste CNC kun je toch weer meer dan met de Shaper..

Groet Ferdy
Ferdy,

Ik zou gaan voor een ratrig killerbee. Rat Rig KillerBee CNC [Back-order] - CNC Machine Kits - 3D Printing & CNC Dat is een zelfbouwpakket (goedkoper dan kant en klare kits) en maakt gebruik van stalen platen en lineaire geleiding. Je zit met een deftig zelfbouwpakket voor een 1500*1000mm cnc rond de 2000 euro. Maar dan heb je nog geen software en bitjes, dus met pakweg 2500 euro kom je er wel!
Verder vind ik cnc-step en stepcraft ook wel gebruiksvriendelijke cncs.
Let wel op, de leercurve is misschien in het begin wat steil maar eens je er mee weg bent gaat er een hele wereld voor je open!
Ikzelf heb een ooznest workbee maar die maakt gebruik van V wielen, wat op zich wel werkt (ik frees hout, alu en plexiglas) maar soms is bijstellen nodig, lineaire geleiding zou nu ook mijn voorkeur geven!
Als je nog vragen hebt, stel ze zeker in dit draadje!

Groetjes,

Christophe
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ferdy,

Ik zou gaan voor een ratrig killerbee. Rat Rig KillerBee CNC [Back-order] - CNC Machine Kits - 3D Printing & CNC Dat is een zelfbouwpakket (goedkoper dan kant en klare kits) en maakt gebruik van stalen platen en lineaire geleiding. Je zit met een deftig zelfbouwpakket voor een 1500*1000mm cnc rond de 2000 euro. Maar dan heb je nog geen software en bitjes, dus met pakweg 2500 euro kom je er wel!
Verder vind ik cnc-step en stepcraft ook wel gebruiksvriendelijke cncs.
Let wel op, de leercurve is misschien in het begin wat steil maar eens je er mee weg bent gaat er een hele wereld voor je open!
Ikzelf heb een ooznest workbee maar die maakt gebruik van V wielen, wat op zich wel werkt (ik frees hout, alu en plexiglas) maar soms is bijstellen nodig, lineaire geleiding zou nu ook mijn voorkeur geven!
Als je nog vragen hebt, stel ze zeker in dit draadje!

Groetjes,

Christophe
Hi Christophe,

Als jij hem zou samenstellen, welke opties zou je dan kiezen? Ik zou qua formaat voor de 1500x1000mm gaan. Deze frees werkt met spindels i.p.v. met riemen toch? Maar dan welke opties:
- Frees
- Motoren
- Controller

Ik heb een redelijk kleine werkplaats dus ik zal mijn freestafel verhuizen en een vaste opstelling bouwen voor de CNC. Het bed waarop gewerkt wordt is iets wat je het beste zelf kunt bouwen met t-tracks bijvoorbeeld?

En qua software, ik werk zelf met Fusion360 voor mijn 3D printer. Die leercurve was ook erg stijl inderdaad en 3D printen gaat me inmiddels goed af.

Groet Ferdy
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hi Christophe,

Als jij hem zou samenstellen, welke opties zou je dan kiezen? Ik zou qua formaat voor de 1500x1000mm gaan. Deze frees werkt met spindels i.p.v. met riemen toch? Maar dan welke opties:
- Frees
- Motoren
- Controller

Ik heb een redelijk kleine werkplaats dus ik zal mijn freestafel verhuizen en een vaste opstelling bouwen voor de CNC. Het bed waarop gewerkt wordt is iets wat je het beste zelf kunt bouwen met t-tracks bijvoorbeeld?

En qua software, ik werk zelf met Fusion360 voor mijn 3D printer. Die leercurve was ook erg stijl inderdaad en 3D printen gaat me inmiddels goed af.

Groet Ferdy
Hey Ferdy,

Even uit het oog verloren, maar ik zag ondertussen dat je een vraag had gesteld in de facebookgroep van ratrig.

Ik zou gaan voor de blackbox controller (is plug en play, staat HEEL veel info van op internet) in combinatie met een amb kress 1400 spindle, die heeft ER20 collets en kan je tot 12mm of 1/2 inch spantangen/bitjes in kwijt! De xpro V5 zou ook een optie zijn, maar ik zie wel dat hier niet veel info van op internet staat...
Sommige raden je een chinese air/watercooled spindle aan, op zich is dat zeker oké, maar ik heb zelf een kress en ben daar tevreden van, ik hou het liever op duitse kwaliteit, je weet met die spindles nooit of je een goede krijgt. Indien je toch voor een spindle gaat dan kan ik Gpenny wel aanraden (van aliexpress ofzo), daar hoor ik wel meermaals goeie dingen over!
PM me anders even als je nog vragen hebt?

Mvg,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Wat voor een machine je koopt ligt aan het gebruiksdoel. De eerste machine uit dit draadje gebruikte ronde geleiders. Deze zijn gevoelig voor doorbuigen en trilling. Bij licht graveer een freeswerk gaat dit vast prima. Bij wat zwaarder en sneller werk gaat dat fouten opleveren. Maar gezien de stappenmotoren is het een hele lichte machine.

De tweede is veel beter. Ondersteunde geleiding. Hierbij kun je wel in hout en misschien alu frezen.

Wil je staal..ja dan ga je naar hele andere machienes.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Wat voor een machine je koopt ligt aan het gebruiksdoel. De eerste machine uit dit draadje gebruikte ronde geleiders. Deze zijn gevoelig voor doorbuigen en trilling. Bij licht graveer een freeswerk gaat dit vast prima. Bij wat zwaarder en sneller werk gaat dat fouten opleveren. Maar gezien de stappenmotoren is het een hele lichte machine.

De tweede is veel beter. Ondersteunde geleiding. Hierbij kun je wel in hout en misschien alu frezen.

Wil je staal..ja dan ga je naar hele andere machienes.
Hey Rob,

Daarin heb je wel gelijk. De ratrig is steviger dan de onefinity, er wordt gewoon veel reclame rond gemaakt en een paar bekende tjoetjoebers/instagrammers doen ook hun werk om de machine verkocht te krijgen. Slecht is hij ook niet natuurlijk...
Als het budget rond de 2500 ligt dan veronderstel ik dat Ferdy zelf weet dat hier geen cnc kan voor gekocht worden waarmee staal kan worden gefreesd... (ook al heb ik al een paar filmpjes gezien van mensen met een workbee/killerbee die dit mits zeer conservatieve feeds & speeds wel hebben gedaan)
Ikzelf heb er een paar aluminium mods mee aangebracht aan m'n cnc, dus alu is weldegelijk te doen, al gebruik ik hem vooral voor hout en plexiglas :D Messing brandstempel heb ik ook al gemaakt maar aangezien messing nogal zacht is qua materiaal is dat dus ook geen probleem!

Groetjes,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ooznest heeft vandaag een verbeterde versie van hun Workbee aangekondigd: De Workbee Z1+. Die heeft geen lineaire rails zoals de Ratrig, maar wel een aantal andere upgrades. Zie ook deze blogpost over de aanpassingen.

Zelf heb ik een Workbee en ben daar redelijk tevreden over. Ik blijf echter problemen houden met de wielen, waardoor ik met veel lagere feeds moet werken. Ook de Z-travel is beperkt. Daarom heb ik de set van Ratrig besteld, waarmee het probleem met de wielen verleden tijd zou moeten zijn. De Z-travel verandert niet, maar doordat ik de Workbee iets anders op ga bouwen win ik weer een paar cm in Z-hoogte. Dan heb ik het probleem minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Kijk dat is allemaal advies waar ik iets mee kan! Bedankt allemaal. De keuze is gemaakt en ik ga voor de Rat Rig Killerbee 1510.

Ik denk dat ik de spindel los bestel omdat ik bij Rat Rig niet de spindel met digitale interface kan bestellen. Enkel de AMB 1400 FME-P. Als ik de AMB 1400 FME-P DI Digital Interface bestel bij Damen dan heb ik een ER16 spantang. Volgens mij moet dat ook genoeg zijn, maar kan ik wel middels de G-code het toerental regelen als ik het goed heb?
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
Mooie machine inderdaad die killerbee. Zelf heb ik hem ook overwogen, maar kwam toen een tweedehands zelfbouw met hoogwaardige onderdelen tegen, was meteen verkocht:). Er16 is inderdaad een prima maat, volgens mij is er zelfs een adapter voor 1/2 inch frezen verkrijgbaar.
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Kijk dat is allemaal advies waar ik iets mee kan! Bedankt allemaal. De keuze is gemaakt en ik ga voor de Rat Rig Killerbee 1510.

Ik denk dat ik de spindel los bestel omdat ik bij Rat Rig niet de spindel met digitale interface kan bestellen. Enkel de AMB 1400 FME-P. Als ik de AMB 1400 FME-P DI Digital Interface bestel bij Damen dan heb ik een ER16 spantang. Volgens mij moet dat ook genoeg zijn, maar kan ik wel middels de G-code het toerental regelen als ik het goed heb?
Hi Ferdy, heb je machine besteld en hoe bevalt ie? Was zelf ook gecharmeerd van de Onefinity maar de transport en importkostenen die liegen er niet om. Vandaar dat ik naar wat Europees op zoek ben in de prijsklasse van €2.500. Ben benieuwd naar je ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hi Ferdy, heb je machine besteld en hoe bevalt ie? Was zelf ook gecharmeerd van de Onefinity maar de transport en importkostenen die liegen er niet om. Vandaar dat ik naar wat Europees op zoek ben in de prijsklasse van €2.500. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Hi Wilmar, ik heb hem hier inmiddels al een tijdje draaiend en ik ben er super tevreden over. Echt een degelijke machine. Zoals Beickybeer al aangaf is het denk ik een betere keuze dan de Onefinity. De Killerbee past wel in die prijsklasse, maar vergeet niet de bijkomende kosten. Essentieel is software, je kunt het hiermee zo gek maken als je zelf wilt. Een arsenaal aan freesjes, collets, stofafzuiging, tafel etc. Als je hem eenmaal hebt is het een verslaving :LOL:.

Veel mensen zeiden tegen me dat de leercurve in het begin erg stijl is, en ik wist niet goed wat men daar mee bedoelde. Inmiddels heb ik dat wel ervaren, en ik heb nog heel veel te leren. Maar dat is ook het leuke van zo'n stuk gereedschap waar je ontzettend veel nieuwe dingen mee kunt doen. Ten eerste raad ik iedereen aan om een machine te kopen die je moet bouwen zoals de Killerbee, je leert dan gelijk de machine en techniek kennen.

Ik heb al vaak fouten gemaakt met startpunt van het werkstuk, de welbekende 'feeds and speeds', maar ook het eigen maken van de software. Op software niveau beheers ik slechts de basis. Ik gebruik Fusion 360 en Carveco. Ik heb eerst gewoon simpel een mdf plaat als spoilboard gebruikt zonder rampamoeren of t-tracks. Ik werk nu nog met dubbelzijdig tape. Een goed spoilboard staat nu nog op mijn to-do lijstje.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Op basis van deze thread heb ik ook de knoop doorgehakt en de Ratrig Killerbee 1500x1500 besteld.

Mijn totaalplaatje ziet er nu zo uit:
  • Ratrig Killerbee 1500x1500
  • Ratrig Tafel (40x40 alu extrusions) voor deze machine.
  • Als spindle voor de welbekende G-Penny 2.2Kw spindle gegaan (ceramische lagers, luchtgekoeld, QL inverter)
  • Cloudray Nema23 5A 3Nm motoren
  • Touch probe
  • Heschen Relais voor stofafzuiging
  • 600W 48v voeding
  • Heschen eindstops (NPN NC)
  • En tot slot de Buildbotics controller (erg leuke open source controller met ingebouwde drivers en software, check Buildbotics Open-Source CNC Controller).

    Reden dat ik voor deze controller heb gekozen is omdat het een in mijn ogen "betaalbare" (behalve de inklaringskosten... "oeps vergeten" momentje) "all-in-one" package is die aan al mijn eisen voldeed:
    • - Ingebouwde 48V 6A drivers met s-curve ondersteuning (minder schokkerig)
    • - 4 assen
    • - Genoeg IO om relais, spindel, e-stop en eindstops aan te sluiten
    • - Netwerk (wifi en ethernet)
    • - Voorbedraad/alles in een behuizing/meegeleverde kabels voor assen en voeding.
    • - Goede behuizing met display
    • - Ingebouwde, afgestemde open source software die het geheel meteen werkend maakt en dus ook makkelijk maakt om de (bijgeleverde) gamecontroller te gebruiken als pendel en zaken als een webcam (voor monitoren op afstand) makkelijk te kunnen aansluiten. Plus geen Mach3/Mach4 oid meer nodig. Het is gebaseerd op linuxcnc
    • En nog een paar "nice to haves", zoals het kunnen aansluiten van externe drivers (mocht ik naar closed loop willen overstappen in de toekomst), de mogelijkheid om lasers aan te sturen etc.
Al met al een aardige investering maar kan niet wachten tot het laatste onderdeel binnen is... (het ratrig bouwpakket zelf)
 
  • Leuk
Waarderingen: Schummie

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ja, op zich wel, behalve het formaat, en daar kan de machine zelf niets aan doen. Ik ben op dit moment wat grote kasten aan het ontwerpen en frezen en die paste niet op deze machine. Ben trouwens niet zo blij met de schroefdraad aandrijving. Klappert bij hoge snelheden. Ga Ik binnenkort vervangen door kogelomloopspindels. Of ik verkoop m.

Heb ondertussen een lowrider 3 (2500x12500 werkgebied) gebouwd met een tinybee esp32 fluidnc controller en een 1500w spindel. Moet nog even rs485 aan de praat krijgen maar het werkt nu, ook dit was een leuk (leer-) project. Verrassend capabele machine. Had eerst een skr pro 1.2 met marlin en een raspberry pi met Octopi als aansturing maar op een of ander manier werkte dat niet lekker. Nu met fluidnc werkt het naar behoren. Voor een voornamelijk 3d geprinte., nema17 steppers, belt driven machine, is het echt een capabel ding.

Dit was nog met de octopi aansturing:


Ik ben nu overtuigd dat ik een “echte” 3000x1500 machine wil voor plaatwerk. De lowrider werkt maar is te traag of anders gezegd niet stijf genoeg voor het grovere werk. Ik heb de plannen voor een raw cnc gekocht en ben deze aan het aanpassen naar mijn wensen. De platen worden “as we speak” gemaakt door een vriend met een waterjet. Mooi in RVS. Aandrijving via tandheugels en versterkt met stalen balken. Ga in deze “build” ook voor closed loop stepper motors en voor een Polabs pokey57cnc controller met mach4.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
106
32
Alkmaar
Bedankt voor de feedback! Je hebt al heel wat ervaring zo te zien. Ik zag dat de opvolger van de killerbee idd andere spindels heeft. Zit zelf naar die Stronghold pro te kijken voor hout en alu. Ben benieuwd naar de grote broer die je aan het maken bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.