Onderstel zaagtafel DIY

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De zaagtafel ( harvey)stond altijd op een gammel HBM universeel onderstel maar met alleen zwenkwielen voor was het altijd een gedoe om die kolos op de juiste plek in de schuur te krijgen.
Dus aan de achterkant toen een beugel gelast en daar ook zwenkwielen gelast.
Nou dat ging niet lang goed en werd alleen nog maar onstabieler.
de voorste wielen bogen erg door en daardoor kon ik de rem niet eens meer indrukken welke het onderstel op zijn plaats houdt.
Dus wat doe je dan...
Dan maak je er zelf een!
Gelukkig had ik nieuwe hulp :)
20210204_191533.jpg

Ik heb stalen 60x60x6 hoeklijnen gekocht en 2 strippen 60x6 en een kokerprofiel 80x100x5 en daar dit van gezaagd geslepen en gelast.

20210503_124151.jpg

20210503_124206.jpg

De wielen kunnen 120 kg dragen dus met 480 kg zitten we wel goed.
De rem komt van het oude onderstel.
De zaagtafel zit op het onderstel vast met 2 klem beugels aan ieder kant.
20210503_173838.jpg

Nu kan ik hem heel soepel alle kanten op draaien en rijden en vast zetten.
En door het extra brede onderstel rechts is de zaagtafel veel stabieler zo erg zelfs zat als ik op het einde van de vleugel ga zitten er niks gebeurt.
Tekeningen zijn er eventueel als iemand die wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik heb ook zo'n frame onder mijn wadkin. Het is zo zwaar dat het met zagen nooit van zijn plek rijd. Ik heb aan de rechterkant van de zaag een extra tafel met twee pootjes er onder. Dus ik heb het frame zo groot gemaakt dat die pootjes er ook in vielen. Ik gebruik die tafel vaak als werkblad om hout op te stapelen als ik aan het zagen of vandikte schaven ben. Mijn frame is gemaakt van hoeklijn 100 x 100 x 12. Beetje overdreven, maar ik had die stukken over van een las klus. Mijn wielen komen uit het oud ijzer en zijn gebruikt om machines te verplaatsen. De zwenkwielen zitten op een duims draadeind, met boven op een kop met een 1/2 duims vierkant gat. Je kan de zaagmachine daardoor zo'n 20 cm in hoogte verstellen met een ratel.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nee die poot onder de rem is gemaakt van rubber.
Je drukt dus de poot hard tegen de vloer (beton).
Echt optillen doe je hem niet dat zou wel erg zwaar gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.