onderstel voor bar

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zoals ik in een ander onderwerp had geschreven moet ik een bar(blad) plaatsen thuis. De eerste heb is gisteren in de container gegooid, daarna de nieuwe bij de Hornbach opgehaald:)
De leverancier heeft nu de gehele onderzijde in multiplexuitgevoerd, bijna niet te tillen met twee man maar het maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Omdat mijn vrouw twee poten op het einde toch niet zo mooi vindt en de onderzijde dicht moet ivm doorkijk, ga ik een onderstel maken. Ik bouw het op uit 2x9mm MPX met daartussen een vulling van 18mm multiplex om het gewicht omlaag te brengen. Ik kan ook kiezen voor 2x6mm buitenkant, dat oogt wat slanker en ik lever niet veel in aan draadvermogen / stijfheid.

Nu ben ik nog op zoek naar een nette manier om het onderstel aan het blad vast te maken.
Ik heb onlangs de kaptafel van mijn vrouw met Spur Wandplankdrager Muroy (bol.com | Spur Wandplankdrager Muroy aluminium wit gelakt 100cm) vastgezet en dat ik heel netjes geworden. Wil ik dat hier toepassen dan moet ik de sandwich plaat aanpassen aan de vorm van de drager en ik weet niet of dat wel mooi wordt.

Het alternatief is een aantal 40x40x2 aluminium hoeklijnen , maar heeft iemand nog andere ideeën?
 

Bijlagen

  • Aantekeningen 7 aug. 2021 08_58_29.jpg
    Aantekeningen 7 aug. 2021 08_58_29.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 40

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
heeft iemand nog andere ideeën?
voor verbindingen in 90° gebruik ik weleens de 'pocket hole jig' van kreg
het basissetje kost rond de 40 euro
koop je de er in theorie bijhorende schroeven bij, neem er dan geen robertson-kop
pak desnoods een ander merk
om de boorgaten op te vullen heb ik een proppenboor met die maat gekocht
na verlijmen zaag ik de proppen met de japanner af


1628367497739.png
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
voor verbindingen in 90° gebruik ik weleens de 'pocket hole jig' van kreg
het basissetje kost rond de 40 euro
koop je de er in theorie bijhorende schroeven bij, neem er dan geen robertson-kop
pak desnoods een ander merk
om de boorgaten op te vullen heb ik een proppenboor met die maat gekocht
na verlijmen zaag ik de proppen met de japanner af


Bekijk bijlage 106135
Goede suggestie, ik kan echter maximaal 25-30 mm in het hout boren omdat ik anders het composiet blad raak.Ik weet dus niet of het wel lukt met de standaard schroeven.

Ik zat net nog aan een andere oplossing te denken, waarbij je het onderstel aan de bovenzijde nog voorziet van een strip, bijvoorbeeld 100mm breedte. Deze kan ik lijmen en van boven schroeven en zodra het blad op zijn plek licht, schroef ik alles van onderen vast, moet wel even kijken hoe ik met de 12V schroevendraaier uit kom met het oog op de werkruimte.
Dit heeft voor mij het grote voordeel dat het onderstel geplaatst en gesteld kan worden als een los onderdeel voordat ik het blad erop leg. Ik heb zo geen last van toleranties.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik kan echter maximaal 25-30 mm in het hout boren omdat ik anders het composiet blad raak.Ik weet dus niet of het wel lukt met de standaard schroeven.
voor in die gaten zijn er bijhorende schroeven van verschillende lengtes met deeldraad en met een brede kop
die gaan niet dieper dan je geboord hebt
de boordiepte stel je volgens de bijgeleverde tabel in
langs de niet-zichtbare zijde van het onderstel kan je een L-profieltje zetten of de hoeklijnen waar je aan dacht
op de tekening van het onderstel gebruik je de bevestigingslatten als vertikale poten
bovenaan zou ik horizontaal over de volledige lengtes een lat steken
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je met de pockethole schroeven 25mm je blad in gaat, heb je meer dan voldoende om het blad op zijn plek te houden, zoals je al aangeeft is het blad redelijk zwaar en zelfs al zou je gewoon rechte gaten in de poten boren en er bv een stoeind in het blad zou schroeven en dan het stokeind in de poot laat zakken kan het ook nergens meer heen. Tenzij je bang bent dat iemand er mee vandoor gaat kun je er altijd wat houtlijm in de gaten gieten dan komt het ook muurvast te zitten...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
voor in die gaten zijn er bijhorende schroeven van verschillende lengtes met deeldraad en met een brede kop
die gaan niet dieper dan je geboord hebt
de boordiepte stel je volgens de bijgeleverde tabel in
langs de niet-zichtbare zijde van het onderstel kan je een L-profieltje zetten of de hoeklijnen waar je aan dacht
op de tekening van het onderstel gebruik je de bevestigingslatten als vertikale poten
bovenaan zou ik horizontaal over de volledige lengtes een lat steken
Dat is precies wat ik van plan ben, bovenlangs over de volledige lengte een 15cm brede lat vastmaken. daarmee is de T versterkt en ligt het blad stabieler.

Ik ga vanavond de meubelpoten bestellen, volgende week heb ik hulp om alles te tillen:) Zo hobbel ik van deadline naar deadline...

Zodra alles klaar is maak ik een paar foto's van het resultaat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Een ander idee:
Aan de onderkant van je blad een lat schroeven/ lijmen die in de bovenkant van het onderstel valt.
Bijvoorbeeld 18 x 44. Dan kan je in de niet zichtzijde van buitenaf een schroef of twee in de lat draaien om hem vast te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dit is een foto van het eindproduct. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik van de onderkant geen foto's heb gemaakt. Deze zal ik morgen maken en toevoegen.
Bedankt voor het meedenken.
Ik zit dit bericht te schrijven terwijl ik aan de nieuwe bar zit:)
 

Bijlagen

  • 20210815_160601971_iOS (2).jpg
    20210815_160601971_iOS (2).jpg
    56,8 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.