Onderkant tafel ook behandelen of laten luchten

Jasper235

Nieuw lid
15 apr 2021
2
0
Amersfoort
Hi,

wellicht is het ergens hier al wel beschreven maar kon het na 10 minuten zoeken nog niet echt concreet terug vinden.
Een aantal maanden terug heb ik een schaaldeel gekocht. Volgens mij is het populieren hout. De vochtmeter geeft nu 10 a 11% aan dus binnenkort wil ik gaan beginnen het schaaldeel te verwerken tot tafelblad.

De noesten en scheuren gaan ik dichtmaken met zwarte woodfix vuller. Is het hierbij verstandig ook de onderkant helemaal mee te behandelen? Dus evt vullen maar in ieder geval helemaal aflakken. Dan is het gehele stuk hout dus rondom behandeld. Of is het beter dat hij aan de onderkant nog kan ademen?

overige tips zijn altijd welkom uiteraard maar heb ook een hoop rond zitten speuren om tot een mooi en duurzaam resultaat te komen :)

Ik heb een foto bijgevoegd. In de lengte moet er nog een stukje vanaf waarmee we tevens de scheur iets minderen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 40

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
de scheuren zal je vlg mij moeten stabiliseren met vlinders of iets analoogs want de scheur gaat ademen door de invloed van het klimaat en de vuller niet, dus hou je spleten over
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En altijd de boven- en onderkant gelijk behandelen. Anders gaat je blas geheid kromtrekken. Je kan eventueel nog aan epoxy gaan denken om de scheuren te vullen, maar zoals Charel09 ook aangeeft, een mooie ingehakte vlinder is ook erg mooi. Dan kan in combinatie met de epoxy of andere vuller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Als er in de lengte 10 cm vanaf moet bij, haal er dan nu al eens pakweg 3-4 cm vanaf en meet dan de vochtigheidsgraad eens opnieuw. Zo ben je er verzekerd van dat het hout helemaal droog genoeg is.

Verder inderdaad altijd rondom behandelen.
 

Jasper235

Nieuw lid
15 apr 2021
2
0
Amersfoort
Dank voor de antwoorden en tips! Ik ga het blad in ieder geval helemaal rondom behandelen. In de scheuren en vlinders ga ik mij nog even goed verdiepen. Dank!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Dank voor de antwoorden en tips! Ik ga het blad in ieder geval helemaal rondom behandelen. In de scheuren en vlinders ga ik mij nog even goed verdiepen. Dank!
als de onderkant vd tafel niet zichtbaar is kun je ook (metalen) latjes aan de onderkant bevestigen, ev ingefreesd, en zo de scheur overbruggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.