onderdorpel kozijn verrot

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Wij hebben in 1997 een op maat gemaakte hart houten serre laten bouwen geheel passend in het model van onze woning.
Wij hebben iedere 5 jaar de serre laten schilderen.
Nu zag ik gisteren tot mijn verbazing dat de onderdorpel die direct op de betonnen fundering is geplaats een groot gedeelte geheel is weggerot .
Nu heb ik het rotte hout er uit geplukt en is er een groot gat ontstaan.
Een gehele nieuwe dorpel aanbrengen is nagenoeg niet mogelijk omreden dat de staanders waar het glas in zit op de onderdorpel rust en er heel moeilijk bij kan.
Kan iemand mij zeggen of het grote gat op te vullen is met materiaal wat kneedbaar is omzodoende het ontstane gat dicht op te vullen.
Het gat is te groot voor albastine houtrot filler.

Alvast bedankt voor jullie advies
Simonachterzijde woning met serre (zuidzijde).JPG

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.274
Gaanderen
Belangrijk is nr. Haal voldoende hout weg. Meet met een meter de RV van het hout. Dit moet onder de 18% zitten. Als het gat te groot is zet er dan een stuk hout tussen.
Nr 2 achterhaal de oorzaak anders zit je over enkele jaren weer met het probleem. Denk aan lekkende kit bij de beglazing. Die moet ook om de x tijd vervangen worden. (wat bijna niemand doet)
Kit op de verkeerde plek. Er zit soms ruimte tussen steen en kozijn. Kit je dit dicht dan kan er niet meer geventileerd worden en kan het vocht niet weg.
Vocht kan ook via de binnenzijde komen. Nog vele andere oorzaken zijn mogelijk.
Repair care en Renovaid zijn twee producten die ik gebruik. Doen hetzelfde, maar er is een verschil. Renovaid kun je veel sneller schuren. Niet goedkoop en een voorstrijkmiddel is ook gewenst.
Deze epoxy soorten hebben een minimale kier nodig van 5 mm meer mag ook.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Hoe ga je de reparatie uitvoeren? Met het glas er nog in of ben je voornemens om dit tijdens het werk te verwijderen.
Als….. dan denk ik dat je beter af bent met een nieuwe dorpel, evt kunststof/glasvezel.
Een onvolledige reparatie is vaak dweilen met de kraan open en weggegooid geld en energie.
Let ook op een mogelijke koudebrug…. Buiten koud en binnen vloerverwarming en daardoor condens vorming in de dorpel.
Iedereen denkt aan een lekkage maar zoals wim al zegt dat het water ook vaak van binnenuit komt….

Succes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.