Onderdelen gezocht voor zelfbouw geleiding lintzaag

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
64
13
Oost-Vlaanderen
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar metalen onderdelen om 2 "sleds" te maken voor op mijn Record Power Sabre 350.
In het blad zitten van de fabriek uit de 2 T-vormige uitsparingen gefreesd en nu zoek ik metalen rails die daar perfect in passen.
Daarmee wil ik zowel een zogenaamde mitre sled maken (help me aub aan het Nederlandse woord! Verstekslede?) alsook een glijdende bak om stammetjes op te klemmen en deze zo in plankjes te zagen. ("log milling sled")

Heeft iemand er zo al eens gemaakt en weet hij/zij waar ik best het ijzerwerk hiervoor haal?

1725449804070.png
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Als alternatief zie ik (zelfde bron) ook vaak plastic van bv snijplanken gebruikt worden. Met als belangrijke genoemde voordelen: blijft soepel en werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Misschien een idee om de maten van die uitsparingen te vermelden. Ik heb hier nog een nieuwe afkortgeleider van een grote scheppach zaagtafel en die heeft ook zo'n profiel. Als het zou passen, dan kan je ook daar op zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Ik vind het heel onhandig als de 'miterbar' vast zit in de zaagtafel door het t profiel.
Je krijgt de 'cross cut sled' er moeilijk in en er ook weer lastig uit.
Gewoon twee hardhouten latjes op maat maken., of kunststof.
Metaal kan ook:
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Incra heeft ook mitre slot geleiders. Maar een goede kwaliteit hardhouten lat doet het prima. Als je aan het einde er in het platte vlak een gaatje in boort en een hele dunne sleuf naar het einde zaagt, kun je er een schroef indraaien en zo de speling tussen groef en lat wegwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
64
13
Oost-Vlaanderen
Bedankt voor de reacties! Hiermee kan ik aan de slag. In eerste instantie zal ik het met hardhouten latjes proberen. Beetje was er op en dan glijden die ook wel vlot door die slots.
@chevy66 ik heb de maten online proberen vinden maar zonder succes. De machine staat bij me thuis maar zelf zit ik 1,5u verderop bij m'n vriendin dus eens snel opmeten was geen optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.513
902
70
Veldhoven
Bedankt voor de reacties! Hiermee kan ik aan de slag. In eerste instantie zal ik het met hardhouten latjes proberen. Beetje was er op en dan glijden die ook wel vlot door die slots.
@chevy66 ik heb de maten online proberen vinden maar zonder succes. De machine staat bij me thuis maar zelf zit ik 1,5u verderop bij m'n vriendin dus eens snel opmeten was geen optie.
De sleuf van mijn Sabre 250 is, net als mijn Dewalt 7492, 19,4 mm 0,764 inch
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.350
199
Gem. Winsum (Groningen)
Pokhout? Ik weet niet welke lengte je nodig hebt maar pokhout met lengte tot 250 mm zal wel gaan. Werd vroeger gebruikt voor tanden van tandwielen in bijv. windmolens en in lagers van scheepsschroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.513
902
70
Veldhoven
Pokhout? Ik weet niet welke lengte je nodig hebt maar pokhout met lengte tot 250 mm zal wel gaan. Werd vroeger gebruikt voor tanden van tandwielen in bijv. windmolens en in lagers van scheepsschroeven.
Pokhout is behoorlijk duur.
En ja, ik heb met flink wat schepen gevaren met een pokhouten schroefaslager. Was mooi systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Plan A is het met een restlatje eik of mahonie te proberen
In een ander draadje las ik dat eik behoorlijk werkt en dat wil je hier natuurlijk niet.
Heb er zelf geen ervaring mee dus wellicht dat anderen kunnen aangeven of dat in dit specifieke geval een probleem gaat worden of niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.