onbekend stuk ijzer in boom gevonden - wat is dit?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Op zo'n 58 cm in een vaas vond ik dit stuk ijzer.

40x20x13 mm
zwaar, voelt als ijzer, wordt door magneet aangetrokken
beetje ontdaan van houtvezels met een staalborstel (met de hand)
de kant waar ik hem met mijn beitel raakte lijkt massief metaal - de vlekjes op de foto lijken eerder restjes van het roestige oppervlakte dan belletjes
Het metaal is niet keihard, een rcgt-wisselplaatje was nauwelijks beschadigd
verschillende kanten / hoeken zijn echt scherp, weinig roest
Komt uit een esdoorn uit Limburg, hoogte in de stam zo'n 200-250 cm, dikte zo'n 80 cm en gaaf vanbinnen, dus of dit nu een boom was die in de 2e wereldoorlog al groot genoeg was om een splinter te vangen zonder dat deze er door heen vliegt?

Mijn eerste gedachte was 'granaatsplinter' - maar is 13 mm dik dan niet wat veel? Wat voor maten kan zo'n splinter hebben?
Een andere houtdraaier in een Whatsapp-groep kwam met 'meteoriet'. Dat zou natuurlijk helemaal een sensatie zijn, maar ziet dit er zo uit? De scherpe kanten lijken een contra-indicatie?

Wie weet wat dit is?


splinter1.jpgsplinter2.jpgsplinter3.jpgsplinter4.jpgsplinter5.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Zal wel een granaatscherf zijn , of een scherf van een bom .
Heb vroeger ook eens een stukje gehad van een bom uit de 2e wereldoorlog die hier was opgeblazen .
Een meteoriet lijkt me sterk want dan was er niets van de boom overgebleven , en het ijzer zou dan al gedeeltelijk gesmolten .

Willem
 

WR1944

Oud hout
Het ziet er inderdaad uit als een granaatscherf. Meestal kun je een gladde binnen- en buitenzijde ontdekken waarbij de buitenzijde soms vervormd is als de scherf ergens op afgeketst is. En 13 mm is geen uitzonderlijke maat voor de dikte van de granaatwand. Het hangt af van het soort granaat, pantser doorborend, explosie of scherfwerking en natuurlijk het kaliber.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Het ziet er inderdaad uit als een granaatscherf. Meestal kun je een gladde binnen- en buitenzijde ontdekken waarbij de buitenzijde soms vervormd is als de scherf ergens op afgeketst is. En 13 mm is geen uitzonderlijke maat voor de dikte van de granaatwand. Het hangt af van het soort granaat, pantser doorborend, explosie of scherfwerking en natuurlijk het kaliber.

+1
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg

+1
Dat de splinter er niet doorheen is gegaan dan kan het gewoon zijn dat de explosie niet direct naast de boom heeft plaatsgevonden. Dat het stukje metaal er zo gerafeld uitziet daar zijn die dingen op ontworpen (scherfwerking), geeft de meeste schade aan de ontvanger.

Als je weet waar de boom heeft gestaan kan het nog weleens interessant zijn om te kijken of er tijdens de tweede wereldoorlog gevechten hebben plaatsgevonden. Niet overal in Nederland is gevochten. Het is tevens ook mogelijk dat de boom op een plek heeft gestaan waar na de oorlog overtollige munitie tot ontploffing is gebracht. Bij ons in de buurt is een plek waar ze dat tot ver na te tweede wereldoorlog onschadelijk hebben gemaakt.

De scherf zelf is best groot. Het kan van een handgranaat zijn maar ik denk meer aan een scherf van een artillerie granaat. Een handgranaat heeft over het algemeen kleinere scherven en een vliegtuigbom grotere. Uitzonderingen daargelaten.

mvg,

Boys
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.